Stadig flere merker lanserer bærekraftig badetøy

Bærekraftig badetøy er sommerens store snakkis

Bra, men på høy tid, mener Framtiden i våre hender.

Med fokus på mote for fremtiden retter designere, merker, motehus og kleskjeder oppmerksomheten mot bærekraft enten det er i enkeltkolleksjoner eller også som en integrert del av verdikjeden.

Kolleksjoner utført i bærekraftige materialer er ikke noe nytt. Men denne våren og sommeren er det bærekraftig badetøy som er den store snakkisen.

– Vi sier ikke at det er perfekt, men det er en start

Danske Ganni er blant merkene som nå lanserer bærekraftig badetøy som en del av sin pre-fall 19-kolleksjon. Det er laget av resirkulert nylon – et materiale som har fått navnet Q-Nova. Det består av 84 prosent resirkulert nylonpolyamid laget av regenererte råavfallsmaterialer fra produksjon som ellers ville endt opp i deponi.

Med det reduserer merket CO2-utslippet med 80 prosent i produksjon og også vannforbruket med 90 prosent per kilo produkt.

– Vi introduserte resirkulert polyester for vår pre-fall 2019-kolleksjon som en del av vår pågående innsats for å brukere bærekraftige materialer. Vi forsøker alltid å utfordre oss selv ved å gjøre endringer for det bedre. Badetøyet laget av resirkulert nylon. Vi sier ikke at det er perfekt, men det er en start og vi forsøker å gjøre en innsats for planeten vår hver eneste dag, sier Ditte Reffstrup, kreativ direktør i Ganni i en uttalelse.

– Jeg vil vise at bærekraftig absolutt ikke trenger å være kjedelig. Jeg elsker blomsterprint for sommeren, og ville tilføre noe litt morsomt til klassiske Ganni-silhuetter med rysjer her eller en uventet cut-out der som en liten overraskelse.

Hårete mål

Også den svenske high street-kjeden Monki, som er under H&M-gruppens paraply, lanserer denne sesongen sin aller første kolleksjon med bærekraftig badetøy. Plaggene er laget av resirkulert polyester og resirkulert polyamid der materialene kommer fra PET-flasker og overskuddsfiber fra produksjon.

Det skal være et steg på veien mot målet om å kun bruke resirkulert eller annet bærekraftig materiale i produksjon innen 2030.

– Vi forsøker alltid å finne mer bærekraftige måter å produsere på. Det føles godt å nå kunne tilby badetøy laget av resirkulerte materialer, sier Jennie Dahlin Hansson, administerende direktør i Monki i en uttalelse.

Weekday, som på lik linje med Monki også eies av H&M-gruppen, lanserte allerede i 2017 sin første bærekraftige badetøykolleksjon.

Siden har samtlige badetøykolleksjoner fra den svenske high street-kjeden vært bærekraftige. Badetøyet er utført i resirkulerte materialer som resirkulert polyamid og resirkulert polyester.

– Eneste veien å gå

Moteprofil Celine Aagaard lanserte sitt eget mer bærekraftige motemerke, Envelope1976, i fjor høst. Allerede da var badetøy en del av kolleksjonen, stylet med strikk for å symbolisere merkets tilnærming til en mer sesongløs motebransje.

– Badetøyet er tidløst, og kommer i aubergine, sort og creme laget av resirkulert polyester. Det kan brukes hele året. Da vi også jobber for en no-sale policy skal det ikke havne på salg om vinteren. Vi har hentet inspirasjon fra naturen i våre kolleksjoner, og bruker naturlig innfarging i plaggene vi designer. Havet er et viktig element for oss, og vi har bidratt til strandrydding i inn- og utland. Undertegnede bader året rundt, og for oss var det dermed naturlig å gå for badedrakt i kolleksjonen. Vi jobber stadig med research med hensyn til materialer som er 100 prosent nedbrytbare og med fokus på zero-waste, sier Aagaard.

En bærekraftig tilnærming er den eneste veien å gå, mener Aagaard. Derfor er både ressursbruk, materialvalg og design som varer som grunnverdier for hennes mer bærekraftige motemerke.

– Vi bør definitivt tenke over hva vi kjøper og hvorfor.  Det er ikke miljøvennlig å produsere klær, og bransjen har en lang vei å gå også når det kommer til markedsføring ovenfor forbruker. Derfor jobber vi med mer sesongløse og tidløse kolleksjoner i mer bærekraftige materialer. Og ikke minst med design man ikke blir lei. Det er lite bærekraftig å lage mønstrete plagg som kun brukes i et selskap og aldri igjen.

– Bra, men på høy tid

Anja Bakken Riise, leder ved Framtiden i våre hender sier til Melk & Honning at det både er bra og på høy tid at merkene tar grep.

– Samtidig er det viktig at forbrukerne er klar over at det alltid vil være energikrevende å produsere plagg, også resirkulering av tekstiler krever energi, vann og kjemikalier. Det aller mest bærekraftige grepet vi kan ta er å kjøpe mindre nytt og ta vare på det vi har, og heller låne, bytte og dele når vi ønsker variasjon.

Anja Bakken Riise.

Riise tror det er positivt for forbrukeren å kunne velge mer bærekraftig badetøy.

– Samtidig må vi ikke lures til å tro at så lenge vi kjøper «bærekraftige kolleksjoner» så går det greit, rent miljømessig. Resirkulert materiale har som oftest også en viss andel nyproduserte stoffer. Badetøy er i tillegg ofte laget av syntetiske tekstiler som polyester som slipper ut mikroplast i bruk og vask.

Holder det egentlig å ha bærekraftige kolleksjoner eller må disse merkene omstille seg på et større plan?

– Det er ingen tvil om at det er forretningsmodellen til fast fashion som må endres i sin helhet. Til nå har de fleste merkene bare lansert bærekraftige kolleksjoner som utgjør en liten andel av totalen. Men når forretningsmodellen består av å selge mest mulig, og få kundene til å bytte ut det gamle med noe nytt hver sesong, så er det bare ikke bærekraftig. Merkenes omstilling må både handle om å gjøre produksjonen mer bærekraftig og produsere tidløs design som holder seg over tid. Men også om å gå mer over til tjenester som leie, tilpassing og reparasjoner av klær.

Hovedbilde via Monki.

Les også: Må norsk mote bli mer bærekraftig for å overleve?