– Håper på å lage et lite stykke Savile Row.
Kanskje har du sett han på NRK. Velkledd til fingerspissene mens han nøye iakttar sømmer og glidelåser hos stressa deltakere. For mange forbinder nok Andreas Feet med rollen som dommer i sykonkurransen Symesterskapet.
I januar flyttet bergenseren til Oslo og bor nå sammen med kjæresten Ingrid Vik Lysne – kjent fra sykollektivet Fæbrik med blant andre Jenny Skavlan i spissen. Han er imidlertid ikke bare dommer på tv – 33-åringen driver også sitt eget selvtitulerte klesmerke.
Nå har Andreas Feet åpnet egen butikk på Aker Brygge i Oslo.

– Jeg håper på å lage et lite stykke Savile Row. Det er ikke en klassisk butikk med masse varer. Opplevelsen og følelsen av å være i butikken skal være som å komme inn i en stue, hvor jeg skal kunne hjelpe kundene med god service og nøye utplukkede varer, sier Andreas Feet.
Melk & Honning møter han i den nye butikken, som åpnet i slutten av april.
Her har han blant annet skjorter fra sitt selvtitulerte merke, knestrømper – som han mener er essensielt til dress fordi de holder seg oppe og ser bra ut («folk vil ha det, de bare vet det ikke enda»), slips, sko fra Skomaker Dagestad. Og målsøm, så klart.
Butikken er en pop-up shop som står ut 2023. Og valg av lokasjon er ikke tilfeldig.
– Jeg flyttet fra Bergen og fast jobb med lønn, pensjon og sikkerhetene. Da jeg kom hit kunne jeg sikkert ha funnet meg en jobb i en butikk, men jeg hadde heller lyst til å starte min egen og se hva jeg kan klare å bygge opp.


– Hvis jeg skal ha en sjans til å kunne tilby og selge det jeg holder på med, som er dress og skjorter hovedsakelig, så må det være i Vika-området hvor man har advokater i Vikaterrasse, finans på Aker Brygge og mye trafikk her i helgene. Det var en god match.
Å ha tidspress med halvannet år på seg for å se om det kan funke, motiverer Andreas Feet.
– Først har jeg lyst til å etablere meg på dress og skjorter og bli kjent for det. Men det er begrenset hvor mange dresser jeg kan selge i året, så jeg har også lyst til å tilby casual klær senere. Men hovedmålet er å tilby klær i god kvalitet som jeg kan stå inne for.
Det er ikke til å komme unna at folk kjenner deg som den velkledde dommeren i Symesterskapet med bakgrunn fra skreddergaten Savile Row i London – tenker du at det er lurt å spille på det?
– Absolutt. Jeg skal spille på det så mye som jeg kan, sier han og fortsetter;
– Og derfor har jeg også lyst til å ha det britiske preget. Det finnes nok av italienske dresser der ute. Ser man på de yngre i dag og bærekraft, så har de britiske merkene mye å tilby.

– Går du på landsbygda i England, ser du Barbour-jakker og tykke kordfløyelsbukser. En engelsk dress er som regel laget i et tykkere stoff, som gjør at den kan vare i ti til 15 år. De italienske dressene er som regel tynnere, som gjør at de ikke holder formen sin like bra og ser ganske fort slitt ut, forklarer han.
Andreas Feet er en av få nordmenn med erfaring fra Savile Row – den berømte skreddergaten i London hvor fiffen går for å få seg skreddersydde dresser basert på egne kroppsmål og preferanser.
– Jeg er veldig fan av det britiske og Savile Row. Det var der jeg lærte alt jeg kan.
Etter videregående og førstegangstjenesten gikk turen til Australia, der han studerte motedesign i et år. Med et avslag på bachelor i menswear fashion design hos anerkjente Central Saint Martins i baklomma, kom han inn på bachelorstudiet bespoke tailoring ved London College of Fashion.
– Jeg visste ikke hva tailoring var, men søkte og kom inn. T-Michael i Bergen forklarte meg at dette var kjempebra.

Bare ett år inn i studiene fikk han seg deltidsjobb hos Richard James i Savile Row. Der fikk han selge ferdigsydde dresser, men han fikk også lov til å gå ned i kjelleren på andre siden av veien og lære av skredderne som jobbet der.
– Richard James hadde bare vært der i 25 år og var derfor en ung skredder. «De fire store» har vært der siden midten av 1800-tallet, forteller Feet.
Etter eksamen jobbet han fulltid hos Richard James i to år. Først innenfor salg, senere i nettbutikken. Så kom muligheten til å få jobbe hos legendariske Huntsman & Sons – en av «de fire store».
– Kunder som Charlie Watts fra Rolling Stones, Roger Daltrey fra The Who og Jason Momoa fra Aquaman datt innom der.
– En gang kom Pierce Brosnan inn, fantastisk antrukket og sa «Good morning, gentlemen. How are you this fine morning?». Helt fantastisk.


Det har kommet flere aktører på banen de siste årene, som norske Bille Oslo som lager Oxford-skjorter og Mond of Copenhagen som kombinerer målsøm med 3D-scannere. Hva tenker du om konkurransen?
– Jeg tenker ikke så mye på konkurranse, egentlig. Jeg vet ikke om det er en typisk norsk greie at butikker alltid skal konkurrere om kundene.
– Vi som driver butikk må fokusere på det vi tilbyr, så tiltrekker vi oss de som vil ha det. Noen kunder kjøper sikkert noe både her og der, fordi de vil ha forskjellige ting. Så kan vi heller samarbeide og dra stilbildet med oss sammen.

Hva kan nordmenn lære av britene på Savile Row?
– Vi har så mye å lære av britene. Det er et sett med regler for hvordan en dress skal sitte, som er blitt utviklet gjennom 300 år.
– Det handler om proporsjoner, snitt og hva som ser flatterende ut. Jeg liker at det er regler å forholde seg til, så kan man bryte dem senere.
Han mener italienerne har vært geniale når det kommer til markedsføring og kommersialisering.


– De har pushet den italienske stilen og Made in Italy-brandet ut i verden. Der har britene sovet i timen. Men det er ikke nødvendigvis alltid bra det som kommer fra Italia. Dressen har lenge vært veldig trang og kort nå, med ekstremt korte jakker som stopper langt over setet. På Savile Row kaller man det bum freezer.
Den britiske dressen har derimot lengre og tyngre jakker og videre bukser, som passer Andreas Feet bra. Han er generelt ikke så fan av at alt «skal være så trangt og sporty».
– Jeg mener det er nesten ingen som kler trange jeans.
– Alt skal sitte som en kondomdrakt. Men du skal ikke stå på skøyter, du skal gå ut blant folk. Du skal på kafé, på jobb. Det å se effortless og behagelig ut, da får man en aura av gravitas og at man er tilfreds.
Les også: Det norske motemerket slutter med klær