Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik selger du brukte klær på nett
Foto: Instagram/@radicalbroccoli

Ekspertenes beste tips for å selge brukte klær

– Det er kjøpers marked når det kommer til brukte klær.

Den grønne bølgen har for alvor skylt over motebransjen de siste årene. Gjenbruk, vintage og second hand har fått stadig mer fotfeste, også hos nordmenn som ikke nødvendigvis følger trender. Men som kanskje er mer opptatte av bærekraft og miljø – eller bare vil tjene en ekstra slant. Det takket være blant annet gjenbruksapper som norske Tise.

Har du ryddet klesskapet i vinterferien og vurderer å selge brukte klær og tilbehør videre?

Dette mener ekspertene må til for å lykkes med å selge brukte klær.

– Når jeg selv rydder i klesskapet, sorterer jeg på hva jeg tror jeg kan få solgt, hva som kan redesignes, hva som kan arves bort og hva som bør sendes til Fretex, UFF og lignende, sier Ingrid Vik Lysne til Melk & Honning.

Hun er gründer, syentusiast og jobber i sykollektivet Fæbrik, sammen med blant andre gjenbruksdronning Jenny Skavlan.

– Når det kommer til brukte klær er det kjøpers marked. Det er mange som vil selge, men ikke så mange som vil kjøpe. Så for å ikke bli demotivert, er det lurt å tenke på hva som kan selges videre. Det ligger mye jobb i å ta bilder. Det har jeg kjent på selv når jeg har prøvd å selge mye, men ikke nødvendigvis har fått napp.

Slik mener ekspertene man får solgt brukte klær på nett
Ingrid Vik Lysne. Foto: privat

– Jeg ville ha vasket plagget og gjort litt jobb med å stryke det så det ser pent ut når man tar bilde. En skjorte med krøller på ser mye mer stusselig ut enn en nystrøket skjorte. Bilder gjør veldig mye når man selger, så det kan være lurt å gjøre seg flid med det.

– Det er viktig å ta bilde i godt lys, så det ser fresht ut og med en mest mulig riktig gjengivelse av klærne og fargene. Veldig mange har også lyst til å se plagget på. Her kan man enten lete i kamerarullen etter et tidligere bilde, eller ta et nytt bilde av seg selv med plagget på.

Hun synes også det er fint med så mye info som mulig om plagget man skal selge. Hva slags merke er det, er den stor eller liten i størrelsen, hva slags tekstil er det, hvor mye er det brukt, hvor har du fått det fra?

– Jeg får mye mer tillit til selger og det jeg skal kjøpe, hvis det er godt med info i annonsen.

Ingrid Vik Lysne er syentusiast
Foto: Instagram/@ingridviklysne

– Mange ser etter klær fra spesifikke merker, så det kan man absolutt spille på. Nevn merket i tittelen på annonsen, så dukker plagget ditt opp når andre søker etter merket.

Hun forteller at en del klær som man kjøper billig, ofte er av god kvalitet.

– Men folk gidder kanskje ikke å kjøpe fast fashion brukt. Hvis du vet det er av god kvalitet, trenger du ikke nødvendigvis å nevne merket. Tenk over om det vil trekke opp eller ned når man nevner merket.

Dersom man vil selge gamle klær man ikke kjenner merket til videre, synes hun det er gøy å se på merkelappen.

Slik mener ekspertene man får solgt brukte klær på nett
Foto: Instagram/@ingridviklysne

– «Brukt ullgenser» høres ikke like fint ut som «vintage ullgenser fra et bestemt merke som var stort i Norge på 60-tallet». Det gir plagget høyere verdi når man kan gi bort litt av historien.

Når det gjelder prissetting, forsøker hun å se på andre annonser som ligger ute og hvordan andre prissetter, i tillegg til hvor mange annonser som finnes.

– Det er fryktelig mye som ligger ute lenge uten å selge. Er man mest opptatt av å bli kvitt plaggene, bør man legge seg på lav pris. Har man ikke dårlig tid, kan man prøve seg på en høyere pris, og heller justere prisen underveis. Kjenn på magefølelsen.

– Det første bildet er viktigst

– Jeg elsker å selge brukte klær. Plagget får et nytt liv hos noen som virkelig verdsetter det, og du tjener penger på noe som kunne ha bare ligget i skapet, sier Susanne Bastviken i Radical Broccoli.

– Sett av tid til å gå gjennom klærne, vaske og klargjøre dem, og ta bilder. Ikke forvent å gjøre alt på én dag, fordel det gjerne utover flere dager. Det er en prosess, men er virkelig verdt det!

Slik selger Radical Broccoli brukte klær på nett
Anette og Susanne Bastviken. Foto: Instagram/@radicalbroccoli

Anette Bastviken mener det er lurt å finne en leveringsmåte som passer. Hun brukte selv tidligere mye tid på å møte kjøpere, men fant ut at det ble for tidkrevende.

– Nå sender jeg alle pakker med Helt Hjem, og det fungerer så bra. Da legger man pakken utenfor døren sin om kvelden, også blir den levert rett til kjøperens postkasse, fortsetter hun.

For å ta best mulig bilder, er det viktigste å ha godt lys.

– Det første bildet er viktigst, tenk god estetikk. De fleste potensielle kjøpere vil se plagget i ulike vinkler og situasjoner. Et bilde med plagget på, et av plagget alene, og noe som viser plaggets tekstur, mønster, farge eller lignende er å anbefale.

– Første gangen jeg legger ut et plagg, prissetter jeg det gjerne til halv pris av ny, så lenge plagget er pent brukt. Får du lite respons, kan du med fordel sette ned prisen litt og litt, helt til det blir solgt. Vær raus med kjøper hvis de kommer med bud, prøv å møtes på et sted begge blir fornøyd, avslutter Susanne Bastviken.

Kjøpte «unik vintagebukse» – viste seg å være Zara

Norges gjenbruksdronning og mote-Norges mektigste, Jenny Skavlan, synes man skal være ærlig om plagget og gi mye info om materiale, alder på plagget og eventuelle feil.

Hun er også kreativ direktør i gjenbruksappen Tise, som på få år har tatt bruktmarkedet med storm, og har i dag over 1,4 millioner brukere.

Jenny Skavlan om å gjenbruk
Jenny Skavlan. Foto: Instagram/@jennyskavlan

– Jeg kjøpte en bukse på Tise for noen uker siden som selgeren sa var en «unik vintagebukse». Det viste seg at det var en Zara-bukse da jeg fikk den. SÅ den var hverken unik eller vintage. Sånt er irriterende og unødvendig, sier hun til Melk.

Hun synes også man bør dele bilder av eventuelle feil og mangler.

– Ta gode bilder, gjerne hvor du har på plagget. Skriv litt om passform og hvordan det er i størrelse. Noe smart som jeg merker selv at jeg lar meg friste til å kjøpe av, er når folk skriver at de «vurderer» å selge.

– Da føler jeg at personen er skikkelig fornøyd med plagget selv, og jeg er heldig om jeg får kjøpt det. Litt skittent triks om det ikke stemmer, men jeg faller for det.

På Tise er det lurt å bruke mye hashtagger, og eventuelt kjøpe promotering på varene sine i blant så de får større synlighet, forteller hun.

– Spesielt dyre ting du trenger å selge. Og følger du folk, liker og er aktiv, får du jo automatisk mer følgere og det blir lettere å selge. Det skader heller ikke å dele på Instagram når man har fylt på profilen sin.

Når det gjelder pris på brukte klær, pleier hun å legge seg et godt stykke under nypris.

– Noen ganger er det snakk om unike vintageting som jeg vet det er vanskelig å få tak i. Da kan jeg gå høyere enn jeg ville ha gjort med klær fra de store kommersielle merkene. Det er også lurt å tilby pakkepris. Så om folk vil ha flere ting, kan de få god pris. Da blir det mindre styr med pakking og sending også.

– Unngå å legge ut «ræl»

Camilla Harbu Bielecki driver vintagebutikken Tidstypisk (Instagram @tidstypisk) på Sinsen i Oslo, og har handlet vintageklær siden barneskolealder. Snart kommer boken hennes Tidstypisk – ting som tåler tidens tann ut, om hvordan innrede med vintage.

Camilla Harbu Bielecki bak Tidstypisk
Camilla Harbu Bielecki. Foto: Christin Lund

– Folk forventer nok at second hand-plagg, altså nyere plagg som er yngre enn 30 år, er i generelt bedre stand enn vintageplagg, som er klesplagg som er eldre enn 30 år. Her gjør mange feil, og bruker begrepet «vintage» om noe de kjøpte for tre år siden, forteller hun til Melk.

– Plagget blir ikke vintage bare fordi det er brukt. Det handler om alder samt ekstra kvaliteter ved plagget. Vintage betyr «fin, gammel årgang».

Unngå å legge ut «ræl» og ødelagte ting – folk vil gjerne kjøpe brukt, men da må det være klær av en viss kvalitet, mener hun.

– Vær ærlig, informer godt om tilstanden på plaggene du selger, og vær høflig og hyggelig. Folk forventer gjerne at brukte klær skal være billigere enn nye, selv om kjedebutikkene i dag tilbyr unaturlig lavt prisede klær.

Hun forteller at pris på bruktmarkedet avhenger gjerne av tilstand, om det er ubrukt, i god stand, lite eller mye brukt, om det har feil eller mangler og lignende.

– I tillegg er det noen merker som er mer ettertraktet og som vil holde seg bedre i pris enn andre, selv om klærne er noen sesonger gamle, som for eksempel Ganni. Prøv å huske hva du selv ga for plagget da det var nytt, trekk fra litt for bruksslitasje og tenk på hva du selv ville gitt for plagget brukt.

Camilla Harbu Bieleck i Tidstypisk.
Camilla Harbu Bieleck i Tidstypisk. Foto: Audun Rundberg

Dersom man selger merkeklær eller dyrt design, er det lurt ta bilde av merkelappen også.

– Skriv alltid opp størrelsen på plagget og ta aller helst mål også, for eksempel midjemål og lengde.

– Før i tiden var størrelsen mindre enn i dag, så det gir ikke alltid mening å oppgi størrelsen på vintagekjolen fra 60-tallet, siden den sannsynligvis ikke stemmer overens med dagens standardstørrelser.

– Husk å opplyse om hvorvidt plagget trenger rens/vask, om det er noe lukt i plagget, som røyk eller «rå kjellerlukt», om plagget kommer fra et dyrefritt hjem – mange er allergiske – samt at fraktkostnader kommer i tillegg.

– Tenk at du har en liten butikk som skal prøve å yte god service

– Det føles tryggere å kjøpe noe over nett hvis du får en aning om hvordan plagget vil se ut på, sier Selma Haaland i Tise til Melk.

Dette mener Tise om å selge brukte klær
Selma Haaland i Tise. Foto: privat

Også Haaland mener det beste er å ta bilder i godt lys som får frem fargene og detaljene på plagget, i tillegg til å ha på selve plagget på et bilde.

– Det kan være lurt å stryke plagget før du tar bilde av det, slik at det ser fresht ut.

Når det gjelder prissetting, er det mange faktorer som påvirker hva et plagg er verdt, mener hun.

– Popularitet, materiale og merke kan ha mye å si. Ikke minst hvor mye plagget er brukt. Er du usikker, vil vi anbefale å sjekke ut om noen andre selger det samme som deg, og sammenligne prisene som allerede er å finne der ute.

– Det er også utrolig viktig å være høflig mot kjøpere som viser interesse. Tenkt at du har en liten butikk som skal prøve å yte god service. Vær også ærlig på om plagget har noen skavanker.

Viktig informasjon om kjøp og salg og korona: Husk å følge FHIs retningslinjer i forhold smittevernstiltak, rengjøring av klesplagg, hygiene og å holde avstand når du selger dine brukte klær. Les mer her.

Les også: Vil bli Norges største vintagebutikk på nett

Siste saker

Mest lest nå
Les mer