Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

American Apparel går bort ifra sitt eget konsept

america-made

American Apparel har vært ovenfor en tøff periode, og i fjor høst måtte de eklære seg konkurs. Dette var en følge av at grunnlegger Dov Charney måtte gå av etter haugevis av klager fra ansatte om seksuell trakassering, som førte til at den amerikanske kjeden falt drastisk på aksjemarkedet.

Selv om selskapet eklærte seg konkurs, holdt de seg postive og uttalte at de håpet å kutte såpass ned på kostnadene at de slapp å legge ned mesteparten av butikkene sine verden over.

Nå har noen av disse konkvensene blitt kjent, hvor American Apperal må gå mot sitt eget konsept for å spare inn nok dollar til å ikke gå under.

Konseptet til American Apparel er ganske enkelt: klærne skal være både designet og produsert i Los Angeles. Nå skal imidlertid den amerikanske hipster-kjeden sannsynligvis begynne å «outsource» deler av produksjonen fra den stjernespekkede byen, melder Los Angeles Times.

media_3142e0a0-6c53-11e5-b907-95f81cdc5bb7

Los Angeles Times skriver at American Apparel har sagt opp omtrent 500 ansatte, som har ført til av produksjonen av mer kompliserte plagg, slik som jeans, har blitt flyttet til en ekstern produsent. Den nye administrerende direktøren, Paula Scneider, insisterer dog på at det forsatt er «American made».

Den avgåtte grunnleggeren, Dov Charney, har alltid vært en forkjemper for lokal produksjon og rettferdige lønnsforhold og uttaler at han ikke er fornøyd med retningen American Apparel er på vei.

– De gjør akkurat det American Apparel alltid har kjempet imot, forklarer Charney.

Complex mener at American Apparel sannsynligivs bare er på vei til å bli enda en «fast fashion brand», og at det bare et spørsmål om tid før store deler av produksjon ikke er laget i merkets hjemby, Los Angeles. 

Les også: Har Esmod forbedret seg etter krisen? Vi har snakket med elevene og ledelsen

Siste saker

Mest lest nå
Les mer