Her er årets mest hypede motemerker

Publisert:

Del innlegg:

På topp troner et over 50 år gammelt motehus.

Lyst sin årlige rapport Year in Fashion er ute. Det er en oversikt over årets viktigste trender, de største influencerne samt de mest populære designerne og merkene.

Mens Meghan Markle troner øverst på listen over motekjendisene som påvirker oss mest, er det Bottega Veneta som er årets mest hypede merke.

Kreativ direktør Daniel Lee tok over sjefsstolen ved det italienske motehuset i fjor etter Tomas Maier, som hadde hatt rollen i hele 17 år. Lee kom med erfaring fra både Balenciaga og Maison Margiela – og Céline under Phoebe Philo. Med ansettelsen håpet luksusgruppen Kering at Lee skulle tilføre motehuset en moderne luksus. Merket ble spådd å bli det nye Céline der Hedi Slimane hadde overtatt for Phoebe Philo – til manges store skrekk.

«Daniel Lees takeover gjorde Bottega Veneta til et av årets mest hypede motemerker», skriver Lyst.

Se også: Norsk jente i Bottega Veneta-kampanje

Den populære Instagram-kontoen @newbottega trekkes frem. Det samme gjør etterspørselen etter motehusets tilbehør som økte med 53 prosent i år. Bottega Veneta klatrer dessuten 21 plasser i Lysts indeks for tredje kvartal over verdens hotteste motemerker, og var med det for første gang inne på topp 20.

Kerby Jean-Raymond fra Pyer Moss (Instagram/pyermoss)
Kerby Jean-Raymond fra Pyer Moss (Instagram/pyermoss)

På andreplass på listen over årets mest hypede motemerker er New York-baserte Pyer Moss, grunnlagt i 2013, med kreativ direktør Kerby Jean-Raymond i spissen. Pyer Moss vant CFDA/Vogue Fashion Fund Awards i fjor.

Simon Porte Jacquemus
Simon Porte Jacquemus (LMVH)

Tredjeplassen tilhører Jacquemus, med den franske 29-åringen Simon Porte Jacquemus i spissen. Etter SS20-visningen i en lavendelåker i Provence økte ikke bare sosiale medie-omtaler med 761 prosent på 24 timer, men søket etter merket gikk opp 37 prosent.

Hakk i hæl følger Paco Rabanne og Molly Goddard på henholdsvis fjerde- og femteplass.

Se også: H&M stopper deler av salget av gjestedesignersamarbeid etter kritikk

Siste artikler

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...

Grace Wales Bonner blir kreativ leder hos Hermès

Et historisk skifte etter 37 år: Den britiske designeren Grace Wales Bonner tar over som kreativ direktør for...

Ingrosso stopper klokkekolleksjon etter plagiatanklager

Bianca Ingrosso og hennes selskap Ani Jewels valgte å stanse lanseringen av sin nye klokke kun timer før...

Luksusvisjon på lavbudsjett: Glenn Martens x H&M

H&M har nok en gang slått seg sammen med en av motebransjens mest spennende designere, og resultatet er...

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...