Din etterlengtede dose motenyheter.
Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Scroll videre for much needed påfyll av motenyheter.
Bella Hadid droppet Victoria’s Secret – nå gjør hun comeback.
Undertøysgiganten er støtt og stadig i hardt vær. Er det ikke kritikk utenfra for å fremme et urealistisk kroppsideal og altfor lite mangfold, så er det kritikk internt fra modeller som blir dårlig behandlet. Pluss anklager om kopiering, da. Det har også blitt spådd at giganten nå er i ferd med å utkonkurreres av Rihannas hypede Savage X Fenty.
I fjor, droppet Bella Hadid og et knippe andre av englene Victoria’s Secret på grunn av upassende, seksualiserende kommentarer fra teammedlemmer backstage.
Men nå har pipa fått en annen lyd. Bella Hadid skal ta på seg englevingene igjen.
Dette bekrefter hun selv i et intervju med Marie Claire, hvor hun forteller at det var en komplisert avgjørelse. Og for det første er det litt andre tider. Hun skal visstnok ikke gjøre comeback som engel i den forstand vi er vant med, men blir med i ambassadørprogrammet VS Collective. Der finner vi også Priyanka Chopra Jonas og Hailey Bieber, blant andre.
Hadid forteller at hun virkelig stoler på at merket har endret seg og at hun har troen på deres nye visjon.
– Det som trakk meg tilbake var det at de kom til meg for å virkelig bevise at Victoria’s Secret har forandret seg drastisk bak sceneteppet, sier hun.
I tillegg kan hun fortelle at avgjørelsen er viktig for hennes egen del:
– Det handler virkelig om å ta tilbake makten over kroppen, og gi den tilbake til meg selv.
Toppmodellen gikk for Victoria’s Secret-showene i tre år fra 2016 til 2018, men i 2020 stod hun frem sammen med flere av de andre modellene og meldte om seksuell trakassering og upassende oppførsel av Ed Razek. Den tidligere sjefen i VS’ moderselskap L Brands, avviste alle anklager – men forlot stillingen sin.
Jacquemus utfordrer luksusmoten med døgnåpen kiosk.
Det franske it-merket Jacquemus har akkurat åpnet en eksperimentell og knallrosa popup midt i Paris.
Den kiosk-aktige popupen ble oppført i forbindelse med lanseringen av siste veske ut, og var åpen 24 timer i døgnet denne helgen.
Popupens utseende er inspirert av de gode gammeldagse snacksautomatene, og er fylt av eksklusive Jacquemus-pieces. De annonserte konseptet på egen Instagram – men kort tid etterpå kom det et noe emosjonelt innlegg om prosjektet.
Da sjefdesigner Simon Porte Jaquemus selv fikk nyss om at noen ikke turte å gå inn i popupen fordi de følte det var for luksuriøst, tok han det nemlig svært alvorlig.
– Betydningen av dette prosjektet er nettopp det motsatte, skriver Jacquemus.
– Tanken er å bryte ned sperrene som finnes i luksusverdenen. Vi vil at du skal føle deg velkommen, og at du skal ha en flott opplevelse uansett hva du skal. Du kan bare gå forbi og ta bilder. Det er dette Jacquemus handler om.
Innlegget hylles i kommentarfeltet.
Virgil Ablohs død fører til søke-frenzy.
Nettet koker. Shoppere over hele verden søker som gale for å få tak i nylig avdøde Virgil Ablohs ettermæle, melder Business of Fashion.
Dette er nå et dilemma for flere onlineretailere. Med en businessmodell som gjerne er basert på og regulert av etterspørsel og tilgjengelighet, er det vanskelig å unngå å tjene på eller utnytte tragedien.
Det at mange ønsker å sikre seg noe fra Virgil Abloh nå, presser salgstallene og prisene oppover.
San Francisco-baserte The RealReal kunne melde om at salg av Off-White økte med 18 ganger så mye fra forrige lørdag til søndag, mens søketallene gikk opp med hele 893 prosent. Søk etter «Virgil Louis Vuitton», gikk også opp 344 prosent.
StockX, en av sneaker resale-gigantene, har fortalt at «Off-White» var det mest brukte søkeordet forrige søndag, mens både salg av og prisene på sneakers fra Ablohs samarbeid med Nike og Jordan skjøt i været.
Snittprisen på Off-White Jordan 1 Chicago, en av de mest ettersøkte skoene fra 2017-prosjektet The Ten, økte straks til mer enn 7000 dollar på siden deres.
Dette fenomenet er ikke akkurat nytt, og ligndende plattformer opplevde for eksempel det samme dilemmaet da NBAs Kobe Bryant døde brått tidlig i 2020. StockX har uttalt at de vil donere penger til VIRGIL ABLOH™️ “POST-MODERN” SCHOLARSHIP FUND for å hedre designerens arv.
Zara-eierne sender arven videre – investorene er misfornøyde.
Zara-eier og verdens støste fast fashion-selskap Inditex, har foretatt seg omstruktureringer i toppen. De har nå fornyet seg, og besatt en miks av nye og kjente fjes i selskapets toppstillinger, melder Business of Fashion.
Dette beskrives i praksis som et generasjonsskifte for klesgiganten. Den yngste datteren av selskapets grunnlegger Amancio Ortega, Marta Ortega Perez, er nemlig utnevnt som Executive Chairwoman.
Hun erstatter Pablo Isla, som har vært en av Inditex’ topper i lang tid, men som skal gå helt ut av selskapet i mars. Det diskuteres om timingen til denne omstruktureringen er god, ettersom selskapet stadig utsettes for kritikk og ny konkurranse. Investorene i det spanske gigantselskapet, som forøvrig eier også blant annet Massimo Dutti, Bershka og Pull & Bear, er ikke positive og Inditex har opplevd et brått børsfall den siste tiden.
– De har mye å bevise når det kommer til deres evne til å styre dette digre monsteret midt i Covid-krisen, har investorbank Kepler Cheuvreux uttalt.
Gucci lager Billie Eilish-merch.
Billie Eilish har fått ingen ringere enn Gucci til å lage luksuriøs merch for seg.
Luksusmotehuset har designet en vinylboks til platen hennes Happier Than Ever – og med får du også Gucci-klistremerker til neglene.
Naturlig nok, er samarbeidet limited edition, og vil kun selges fra 10 Gucci-butikker i verden.