Kan få årets Gullbarbie for å få ungdom til å føle seg verst.
Med award season rett rundt hjørnet går den ikke så fullt så ettertraktede Gullbarbie av stabelen her hjemme – en «verstingpris» arrangert av ungdomsorganisasjonen Press som går til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.
De nominerte til årets Gullbarbie er GymShark, Snapchat og den amerikanske undertøysgiganten Victoria’s Secret.
Disse er plukket ut på bakgrunn av nominasjoner fra ungdom over hele landet. En demokratisk valgt gruppe med ungdommer har deretter debattert hvem som fortjener å bli nominert til året pris.
Sistnevnte har vært nominert flere ganger, og nomineres i år igjen etter massiv kritikk internasjonalt blant annet for manglende mangfold, noe som mest sannsynlig var årsaken til det som var undertøygigantens dårligste seertall noensinne da det årlig undertøysshowet ble vist på amerikansk tv i starten av desember i fjor.
«Victoria’s Secret har lenge vært det største moteshowet i verden, hvor de illustrerer en ‘fantasi’. Direktøren selv gått ut og sagt at transpersoner og ‘tjukke’ personer ikke er velkommen i deres moteshow. Deres gammeldagse syn på kjønn, og ensidige skjønnhetsideal utestenger mangfoldet i samfunnet», heter det i en uttalelse fra Press.
De nominerte har det til felles at de utmerker seg gjennom unødvendig bruk av seksualisering, gammeldagse kjønnsroller eller ensidige skjønnhetsidealer. Det er ungdom selv som nominerer kandidatene, og som så stemmer frem den «beste» av de verste som til slutt får utdelt en lakkert Barbie i gull og beskjed om å skjerpe seg.
Leder i Press, Mina Vinje, mener dette er en pris man bør unngå å få.
– Gullbarbie er ikke en pris man skal feire, men en verstingpris man bør skamme seg over å få. I år er tre svært ulike kandidater nominert. Noen av kandidatene har utmerket seg som versting over lang tid, mens andre er relativt nye og ukjente for mange av oss. Alle er nominert på grunn av reklame som bidrar til at ungdom ikke er fornøyde med eget utseende. Akkurat dét er lite å være stolt over, sier Vinje i en uttalelse.
– I dag blir unge bombardert med reklame gjennom telefonen sin og ofte ser vi de samme idealene, seksualiserte budskap og gamle kjønnsrollemønster. Når reklame- og medieaktører tjener store penger på at unge ikke har det bra med seg selv, så må vi si ifra. Det er derfor Gullbarbie er så viktig!
Blant tidligere vinnere er Diesel, Jack & Jones, Victoria’s Secret og russeklærprodusenten Russedress. I fjor var det Bik Bok som gikk av med den noe tvilsomme seieren «for sin fremstilling av svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter».
Hovedbilde via Victoria’s Secret.
Les også: Moteskandalene vi ikke glemmer fra året som har gått