– Mange er tidlig ute for å sikre seg de beste godbitene.
Samtidig som vi nå skriver desember, starter julehandelen virkelig for fullt. Men med ny virusvariant og koronaoppblomstring, kan man jo spørre seg: Hvordan blir årets julehandel? Og merker motebutikkene mer eller mindre trykk i fysisk butikk og på nett?
Virke har laget en prognose som viser at nordmenn vil bruke 65 milliarder kroner på julehandel i år. Det er to milliarder mindre enn i 2020, men hele 13 prosent mer enn vi brukte i 2019.
Av disse går 6 prosent til netthandel, 28 prosent til mat og drikke og 32 prosent til øvrig butikkhandel. Det er særlig vridningen mot varer fra tjenester som for eksempel reiser som er årsaken til den sterke veksten i julehandelen fra 2019 til i år, ifølge Virke.
– Akkurat hvor stor andel av dette vi kommer til å bruke på klær er vanskelig å forutse. Men november – og særlig desember – er viktige måneder for motebransjen. Desember er året største måned i bransjen, bare slått av juni, sier Bror William Stende, bransjedirektør i Virke Faghandel til Melk & Honning.
Pandemien henger stadig over oss som en mørk sky. Og med en ny virusvariant og oppblussing er korona på ingen måte over.
Stende mener det er ingen tvil om at smittetrykk sender mange over til netthandel. Både i norske og utenlandske butikker. Men i andre og tredje kvartal i år har mange likevel funnet veien tilbake til butikkene.
– Butikkhandelen med klær har fått et etterlengtet løft etter at samfunnet ble åpnet i våres. Og det kan se ut som det er et stort etterslep som nå fører til gode veksttall i butikkene. Det er fremdeles fin fremgang og store forventninger til julehandelen, fortsetter Stende.
– De aller fleste av oss har brukt mindre på tjenester, reiser og grensehandel i 2021. Da blir det mer igjen i lommeboka, så vi ser frem til en god julehandel. De mørke skyene for norsk varehandel nå er leveringsproblemer og skyhøye strømpriser. Tidligere erfaringer viser at vi skjermer julen og bruker penger på gaver, mat og drikke i høytiden. I år blir det kr. 12.070 per nordmann.
– Det har hittil vært en veldig positiv julehandel for oss. Mange er tidlig ute for å sikre seg de beste godbitene. Så vi ser veldig lyst på julehandelen, sier Chris Nikolaisen, butikksjef hos Ferner Jacobsen i Oslo.
– Vi følger som alle andre situasjonen rundt Covid-19 og det nye viruset veldig nøye. Og vi håper det blir stoppet så vi slipper en ny runde med nedstengning. Vi må bare alle være flinke og følge oppfordringen om munnbind og å holde avstand.
De tar vurderinger dag for dag på hva de skal gjøre. I disse dager avbryter de utenlandsreiser for innkjøp, da det er mye smitte.
– Vi har de siste månedene merket at ting er veldig tilbake til normalen, men selvsagt har den siste uken vært preget av det nye viruset og oppfordringer fra regjeringen. Kunder er mer forsiktige, og mange er flinke og bruker munnbind i butikken og benytter seg av Antibac vi har stående.
Butikken har også store arealer, så avstand er kunden flinke på å holde, ifølge Nikolaisen.
– Vi får bare krysse fingrene for at det blir bedre fremover og at det blir en fantastisk julehandel og jul for alle. Så må vi sammen jobbe for at viruset ikke sprer seg.
Ferner Jacoben ser en veldig stor økning på nett, og at mye handel foregår der.
– Men heldigvis ser vi at fysisk handel også får en opptur, og det er så hyggelig å ha kundene tilbake i butikken og kunne vise frem alle de flotte varene vi har. Det er positiv stemning blant de som er innom og de er glade for å være tilbake.
Frøken Dianas salonger på Grünerløkka i Oslo har akkurat brukt en hel uke på å lage julebutikk og juleutstilling i vinduene. De føler seg positive.
– Butikken er fylt til randen med våre egne etisk produserte klær i glitter og fløyel, og vi tror folk er klare for å pynte seg skikkelig til årets julebord og festligheter, sier Elise Dingstad, daglig leder i Frøken Dianas salonger.
– Mange har fulgt rådene og begynt julegavehandelen litt tidligere i år også, og vi har gaver i alle prisklasser og i mange kategorier. Til den pyntegale, den miljøbevisste, den interiørinteresserte og til og med til godtegrisen. Vi har startet spesialimportert godteri fra Island denne høsten, og det har blitt en stor hit.
Etter gjenåpningen i mai opplevde de stor pågang i butikken – aldri har de solgt så mye i fysisk butikk som det siste halvåret.
– Samtidig har nettbutikken vokst seg større gjennom korona og vi har fått mange nye kunder fra andre deler av landet også. Så hos oss er det full trøkk både i sjappa på Løkka og på nett. Det skadet jo heller ikke for besøket i butikken at vi tidligere denne høsten ble nominert som en av fem finalister til å bli årets beste butikk i Aftenposten – stor stas!
– Vi merker også at mange har blitt mye mer vant med netthandel gjennom pandemien og bruker nettbutikken før et besøk i den fysiske butikken, og kommer målbevisst og forberedt på hva de ønsker å prøve – nesten som et ekstra utstillingsvindu.
Fremover håper de på å bedre kapasitet til å legge ut mer vintage på nett også, så de som ikke bor i Oslo-området har muligheten til å sikre seg kule vintagebluser.
– Blusene er det stor rift om. det er svært arbeidskrevende siden alle plagg er unike. Men det er en veldig morsom jobb også – så alle vintageentusiaster i det ganske land – følg med!
Foreløpig har de ikke merket så mye til at pandemien stadig henger over oss, annet enn at det har vært litt mer bruk av munnbind i butikk den siste tiden.
– Men vi venter i spenning på hvordan det blir nå fremover. Vi kan ikke si at vi gleder oss hvis det blir påbud om munnbind i butikker igjen akkurat. Men vi gjør det beste ut av det, og håper at kundene vil være tålmodige hvis det skulle bli antallsbegrensningen inne igjen, for eksempel.
– Det vi merker situasjonen best på denne høsten er at fraktsituasjonen i verden er helt ute å kjøre. Så både priser og leveringstid på varer er unormalt høye og lange. Vi har for eksempel ventet i ukesvis på pakker fra USA fulle av vintagesmykker, som våre samlere der borte har sendt over. Så vi krysser fingrene for at de kommer frem snart.
– Vi tror årets julehandel vil bli bra, både i fysisk butikk og på nett, sier Alexander Marthinsen i multibrandbutikken F5.
– På tross av økt koronasmitte sier politikerne at de ikke vil stenge ned samfunnet igjen. Og så lenge folk får ferdes fritt ute, håper vi mange vil finne veien til F5.
– Vi har god økning på nett, noe som er veldig gøy. Men det er stadig fysisk butikk som er vår viktigste inntektskilde. Det er også her vi får møte de fine kundene våre, noe som er viktig for oss.
Også F5 har en stor butikk med gode muligheter for å holde både en og to meters avstand.
– De fleste som besøker oss oppfører seg fornuftig med tanke på smittevern. Men folk flest er jo veldig, veldig lei, og mitt inntrykk er at de heller vil tenke på noe helt annet.
Les også: Get-away i julegave? Her er 11 norske hoteller vi drømmer om