Holzweiler med brillekolleksjon, Bridgerton sesong 3 og 4 og Kim Kardashian beklager for spydig uttalelse.
Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen.
Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.
Les også: Juicy Couture teamer opp med skandinavisk motefavoritt
Holzweiler med brillekolleksjon
Holzweiler har vokst seg store og sterke de siste årene. Nå er familiebedriften en av de største norske internasjonale motesuksessene gjennom tidene. De finnes i en rekke av verdens største nettbutikker, har et stort nettverk av influencere som følgere og strakk seg i 2021 også inn i restaurantbransjen.
Fredag 1. april lanserer Holzweiler også briller.
I pressemeldingen ser de seg nødt til å presisere at datoen til tross, er dette ikke en aprilsnarr.
Kolleksjonen er laget i samarbeid med Krogh Optikk i Oslo. Familien fikk lov til å dykke i arkivet deres som spenner over hele 145 år. Sju genderless brillevarianter slippes; Bo, Frej, Elise, Alexandra, Lieben, Asta og Georg.
Disse vil finnes i sortimentet hele tiden, men en gang i året vil Holzweiler oppdatere med noen nye farger og fasonger. Alt kan kjøpes via familiebedriftens egne nettsider.

Bridgerton får en sesong 3 og 4
Da Bridgerton slapp på Netflix 2. juledag 2020 slo den alle rekorder. Den ble kjapt strømmetjenestens mest sette serie gjennom tidene. Forholdet mellom hovedkarakterene Daphne Bridgerton og Hertugen av Hastings fenget massene. Serien ble beskrevet som et sexy kostymedrama med inkluderende casting.
Siden da har fansen ventet spent på sesong to og 25. mars hadde den endelig premiere. Foreløpig ser den ikke ser ut til å være en like stor suksess som den første sesongen. The Guardian ga den tre av fem stjerner og mente det skortet både på sex og moro.
Nå har Netflix likevel avslørt at det vil komme både en sesong 3 og 4 av Bridgerton.
I bokserien det hele er basert på, følger man et nytt søsken i hver av bøkene. I neste sesong er det derfor Benedict Bridgerton sin tur i spotlighten, før Colin Bridgerton og Penelope Featherington – selveste Lady Whistledown – vil være fokuset i sesong fire.

Legger ned See by Chloé
De siste årene har mange merker måttet gjøre store endringer for å kjempe mot stadig større konkurranse, et endret retail-marked og endrede forbrukervaner. Dette har manifestert seg på en rekke ulike måter. En del har gått over til en see now, buy now-modell, andre har måttet stenge en haug av butikkene sine grunnet mer lønnsomhet på nett og noen, slik som Victoria Beckham, har endret prispunktet for å nå en annen, litt mindre velstående målgruppe enn tidligere. De nye prisene er hele 40% lavere enn utgangspunktet.
Samtidig har man sett at enkelte har gått løs med saksa på sine undermerker for å strømlinjeforme bedriften. Det gjorde for eksempel Marc Jacobs for et par år tilbake.
Nå gjør Chloé det samme. De skal nemlig fase ut sin See by Chloé-linje.
Denne unge, litt «billigere» underlinjen til det franske motehuset ble startet i 2012, mens Stella McCartney var designer for merket. I dag er det Gabrielle Hearst som sitter i samme posisjon.
WWD skriver at planen er å stenge de 19 See by Chloé-butikkene i Japan, i tillegg til å kutte ut wholesale. COO Riccardo Bellini kaller det hele for «en naturlig og nødvendig utvikling».

Mac kaster seg på NFT-bølgen
De siste par årene har man sett hvordan moteverdenen har omfavnet digital mote. I juni 2019 skrev Melk & Honning om Carlings som hadde lansert en heldigital kolleksjon og vunnet pris i Cannes. Siden den gang har ting bare ballet på seg. I 2021 begynte flere og flere også å kaste seg på trenden med NFTs – og nå er den store hypen metaverse.
Denne uka slapp Mac sin første NFT.
Det amerikanske kosmetikkmerket gjør dette i samarbeid med the Keith Haring foundation. Den kjente amerikanske popkunstneren døde av AIDS på 80-tallet. Kolleksjonen som er lansert består av tre leppestifter i Viva Glam-serien omringet av kjente Keith Haring-kunstverk. Til forskjell fra de fleste NFTs vil man kunne kjøpe disse med vanlige bankkort og ikke kun kryptovaluta. Prisene ligger på mellom 25 og 1000 dollar.
Hundre prosent av salget vil gå til veldedige formål.

Kim Kardashian beklager «Få den j*vla ræva di opp av sofaen og jobb»-kommentar
Kim Kardashian er dronningen av å skape overskrifter. Det er rett og slett ganske sjeldent at multimogulen og superinfluencerens fjes ikke er blant ukas motenyheter. Skillsmissen fra Kanye West, etterspillet der og den nye flammen Pete Davidson har gjort at 41-åringen (som vanlig) har vært i søkelyset. Sistnevnte har forøvrig allerede tatt en rekke tatoveringer til ære for henne, men det er en annen historie.
Et nylig utspill fra Kim Kardashian fikk mange til å reagere. På spørsmål om hvilke tips hun har til unge kvinner i business svarte hun nemlig «få den j*vla ræva di opp av sofaen og jobb» (opprinnelig «get your fucking ass up and work»). Hun fulgte opp med «det virker nemlig ikke som noen gidder å jobbe om dagen».
Det falt ikke i god jord. Mange mente at en priveligert person som Kardashian, med oppvekst i California og en rekke kjendiskontakter fra barnsben av, ikke var riktig person til å uttale seg om akkurat dette.
Nå både beklager Kardashian – og mener kommentaren ble tatt helt ut av kontekst.
I et intervju med Good Morning America, gjengitt av Paper Magazine, forklarer hun at utsagnet ble sagt helt uten oppfølgingsspørsmål eller en ordentlig samtale rundt temaet.
– Det ble til et lydklipp uten noe kontekst.
Hun mener at hun hadde fått et spørsmål like før som handlet om at hun nå var ‘kjent for å være kjent’. Dette gjorde ifølge Kardashian at hun fikk en viss attitude da hun svarte på resten.

Les også: Motehøydepunktene fra årets Oscar-utdeling