Samantha Jones i ny motekampanje, MET gala-avsløringer og Darja Baranniks luer for Ukraina er blant ukas viktigste motenyheter.
Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen.
Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.
Les også: Tre av fire nordmenn er ferdige hos Vogue Scandinavia
Tema for MET galaen 2022 er avslørt
MET galaen er årets største motebegivenhet. Egentlig er det et veldedig event med mål om å samle inn penger til New Yorks Metropolitan Museum of arts moteavdeling. Og hvert år har et helt nytt tema som skal tolkes i antrekksform av de heldige inviterte.
Selve galaen har funnet sted siden 1948, med Anna Wintour som vert siden 1995. Etter inntoget av sosiale medier den siste dekaden har kjendisene likevel tatt lookene til et nytt og extra nivå, der det likner mindre på ballkjoler og mer på kostymer.
I fjor, da festen ble koronautsatt fra vår til høst, var temaet den amerikanske uavhengigheten.
Nå er tema for årets MET gala avslørt. Denne gangen deler de via sin egen Instagram at fokuset vil være «In America: An Anthology of Fashion».
Dette vil altså være som en del 2 av fjorårets tema, men denne gangen vil de at kjendiser, TikTok-stjerner og andre skal hente inspirasjon fra amerikanske motehelter.
Wintour får også selskap av et knippe kjente fjes som verter; Regina King, Blake Lively, Ryan Reynolds, og Lin-Manuel Miranda. Sistnevnte står bak suksesser som Hamilton og Tick, Tick, Boom.
MET galaen vil tradisjonen tro finne sted den første søndagen i mai.

Les også: Så mye kostet Kim Kardashians hestehale på MET galaen
Nordmenn topper lista over mobilshopping
Klarna gjorde nylig en undersøkelse om mobilshopping blant 13 land i Norden og Vest-Europa, i tillegg til USA og Australia.
Det viste seg at hele 8 av 10 nordmenn har shoppet via mobilen, noe som gjør at vi topper lista.
1 av 2 nordmenn oppgir også at mobilshoppingen har økt i løpet av pandemien. Dette gjelder spesielt for de mellom 18 og 40 år.
– Det er en helt klar trend at nordmenn i økende grad både bruker, men også faktisk foretrekker, å gjøre sine innkjøp med mobiltelefonen. At vi er helt på topp har nok sammenheng både med den gode tilgangen til internett vi har i Norge, men også det at forbrukerne er langt mer bevisste og sjekker priser og lignende på mobilen før de handler, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Samtidig er nordmenn også de med klart flest nedlastede apper på mobilen. I gjennomsnitt har vi hele 53 stykker, noe som er 23 prosent mer enn gjennomsnittet i landene som ble spurt.
Darja Barannik starter luemerke til støtte for Ukraina
Den norske influenceren Darja Barannik har vært åpen via sosiale medier om at krigen i Ukraina har gått kraftig innpå henne. Hun har stadig delt informasjon om hvordan man kan hjelpe de krigsrammede og de på flukt.
Nå har Barannik også startet et kashmirluemerke til støtte for Ukraina.
– Med familie i både Ukraina og Russland har jeg fått et nært og personlig innblikk i helvetet de går gjennom. Det er vondt og ubegripelig, skriver hun i caption på Instagram.
Merket har fått navnet Shapka, som betyr lue på ukrainsk, og influenceren har startet det hele sammen med sin svigermor Gry.
Via nettsidene til merket kan man kjøpe en strikkepakke, der overskuddet går uavkortet til ukrainske krigsflyktninger.
I bildene på Shapkas egen Instagram har Barannik hanket inn et knippe influencerkollegaer og venner som modeller. Her kan man se Janka Polliani, Annabel Rosendahl, Nina Sandbech, Tine Andrea, Emilie Stordalen og Phoebe Hveem iført luene.
Gjenoppliver Samantha Jones i ny kampanje
Det var mange som buet da de fant ut at Samantha Jones ikke kom til å være med den nye Sex & The City-serien, And just like that. Bakgrunnen for dette skal som kjent være at skuespillerne Kim Cattrall og Sarah Jessica Parker ikke skal ha gått særlig godt overens da de spilte inn originalen. Av ulike intervjuer å dømme skal ingen av dem ha hatt særlig lyst til å begrave stridsøksen nå heller.
Dermed var firkløveret fra 90- og tidlig 2000-talls-serien blitt til en trio i stedet.
Nå får fans av Samantha Jones likevel en lite gjensyn med karakteren.
Vel, på en måte. Kim Cattrall dukker nemlig opp i nettbutikken Farfetch sin nye kampanje. Og som danske ELLE skriver, er det tydelig at hun har bragt med seg en stor dose Samantha på settet. For mens skuespilleren i sitt virkelige liv er en mer rolig type med en nedtonet stil, er det sensualitet, maksimalisme og glamour i bildene til Farfetch.
Det er ikke mye, men er man blodfan av Samantha Jones tar man det man kan få.



Les også: Dette blir vårens største herretrender
Alexa Chung legger ned merket
Med rockestjernekjæresten Alex Turner fra Arctic Monkeys og programlederjobb på MTV ble Alexa Chung kjapt en it-girl på midten av 2000-tallet. Siden har hun holdt seg i medienes søkelys, blant annet fra Netflix-serien ‘Next in Fashion’ og i en periode som kjæresten til Alexander Skarsgard.
I 2017 lanserte stilikonet sitt eget merke rett og slett kalt Alexa Chung. Det ble kjapt tatt inn av noen av verdens mest kjente varemagasin og nettbutikker – og inngikk etter hvert i flere samarbeid med det erkebritiske merket Barbour.
Nå kan Chung melde at hun nå kommer til å legge ned merket.
Via sin egen Instagram forteller hun at de siste årene med pandemi har vært tøffe. Hun skriver at valget om å gi seg ikke har vært lett, men at hun er takknemlig for å ha fått lov til å skape sin drømmegarderobe. Chung takker også kundene og avslutter med «Dere har kjempegod smak».
Nylig ble det forøvrig kjent at Gigi Hadid vil ta over rollen til Chung som programleder for Next in Fashion.

Les også: Refses for ytringen om at «å kle seg lesbisk nå er en ny trend»