Zalando lover mer mangfold etter rasisme-gransking

Publisert:

Del innlegg:

Storopprydning hos den tyske motegiganten.

Etter de grusomme politidrapene på afro-amerikanske Georg Floyd og Breonna Taylor i USA har en hel verden tatt til orde mot rasisme og diskriminering – også innad i egen bransje. Motebransjen er intet unntak.

Nå lover Zalando bot og bedring etter en intern gransking av rasisme-anklager.

Les også: Blackface, rasismeanklager og mangel på mangfold: Nå får luksusmotehuset sensitivitetstrening

Torsdag kunne Reuters melde at den tyske retail-giganten nå lover å bruke flere merker knyttet opp mot black communities og andre minoritetsgrupper. Dette som følge av deres nye vedtak for å bekjempe rasisme og øke mangfold.

Zalando startet en intern gransking i juni etter at tidligere AD Fernando Torres anklaget selskapet for å ikke respondere på rasisme-klager i 2018. Klagene dreide seg om ansatte som unnlot å booke svarte modeller samt kom med diskriminerende og rasistiske bemerkninger .

Det har ikke lyktes Zalando å få bekreftet anklagene, og de har dermed heller ikke fått noen disiplinær konsekvens. Derimot har granskingen ført til at det blant annet er blitt obligatorisk med kursing i anti-rasisme og sensitivitetstrening. Dette etter at granskingen avdekket seks andre klager.

Zalando har gått gjennom blant annet sin influencer-strategi for å sikre at de fortsetter å støtte og fremme etnisk mangfold samt alternative identiteter og livsstiler. De lover også å jobbe med å utvide leverandørbasen for å støtte flere minoritetsdrevne merker. Nettgigantens interne retningslinjer for varsling av hendelser er også oppdaterte, og ansatte oppfordres til å rapportere diskriminerende hendelser.

Les også: Skal løfte norsk mote, men har ingen plan for å motvirke rasisme i motebransjen

Siste artikler

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...