Storopprydning hos den tyske motegiganten.
Etter de grusomme politidrapene på afro-amerikanske Georg Floyd og Breonna Taylor i USA har en hel verden tatt til orde mot rasisme og diskriminering – også innad i egen bransje. Motebransjen er intet unntak.
Nå lover Zalando bot og bedring etter en intern gransking av rasisme-anklager.
Les også: Blackface, rasismeanklager og mangel på mangfold: Nå får luksusmotehuset sensitivitetstrening
Torsdag kunne Reuters melde at den tyske retail-giganten nå lover å bruke flere merker knyttet opp mot black communities og andre minoritetsgrupper. Dette som følge av deres nye vedtak for å bekjempe rasisme og øke mangfold.
Zalando startet en intern gransking i juni etter at tidligere AD Fernando Torres anklaget selskapet for å ikke respondere på rasisme-klager i 2018. Klagene dreide seg om ansatte som unnlot å booke svarte modeller samt kom med diskriminerende og rasistiske bemerkninger .
Det har ikke lyktes Zalando å få bekreftet anklagene, og de har dermed heller ikke fått noen disiplinær konsekvens. Derimot har granskingen ført til at det blant annet er blitt obligatorisk med kursing i anti-rasisme og sensitivitetstrening. Dette etter at granskingen avdekket seks andre klager.
Zalando har gått gjennom blant annet sin influencer-strategi for å sikre at de fortsetter å støtte og fremme etnisk mangfold samt alternative identiteter og livsstiler. De lover også å jobbe med å utvide leverandørbasen for å støtte flere minoritetsdrevne merker. Nettgigantens interne retningslinjer for varsling av hendelser er også oppdaterte, og ansatte oppfordres til å rapportere diskriminerende hendelser.
Les også: Skal løfte norsk mote, men har ingen plan for å motvirke rasisme i motebransjen
