VMAN Kalender 2018 av Bruce Weber

Moteskandalene vi ikke glemmer fra året som har gått

#metoo, rasisme-kritikk og plagiatanklager.

2018 har uten tvil vært et begivenhetsrikt år i motebransjen med både oppturer og nedturer. Her er årets moteskandaler vi aldri glemmer.

#metoo fikk følger

Mario Testino Undressed
Mario Testino kom i 2017 ut med fotoboken «Undressed». Foto via Dazed & Confused

I kjølvannet av #metoo har flere høytstående motepersonligheter måttet ta konsekvensene for upassende oppførsel.

Skandaleåret 2018 startet med et pang da de to anerkjente motefotografene Bruce Weber og Mario Testino ble anklaget for seksuell trakassering.

Bare noen dager etter avsløringen ble også flere fotografer anklaget for seksuell trakassering, deriblant Patrick Demarchelier. Vogue avbrøt alt av samarbeid med de anerkjente fotografene.

Hos sportsgiganten Nike har hele elleve toppsjefer måtte gå i år som følge av anklager om seksuell trakassering og diskriminering. Ironisk nok var skandalen et faktum da Nike satte fokus på mangfold, inkludering og girl power.

Sir Philip Green
Sir Philip Green med Kate Moss front row under en motevisning. Foto via Vanity Fair

Topshop-eier Sir Philip Green ble i høst anklaget for seksuell trakassering. Han ble også beskyldt for å ha betalt ofrene sine for å holde munn om det. Green har benekter det hele og sitter fremdeles i sin posisjon.

Nylig ble det kjent at den russiske designeren Gosha Rubchinskiy har sendt upassende meldinger til en mindreårig fan. Nå vil Adidas, som i lenger tid har samarbeidet med Rubchinskiy, etterforske saken.

Også Chanel-sjef Karl Lagerfeld har vært i hardt i vær i år etter en ny runde med kontroversielle kommentarer – denne gangen i forbindelse med nettopp #metoo og seksuelle trakassering i motebransjen.

Rasisme-kritikk mot Dolce & Gabbana

Det som skulle bli Dolce & Gabbanas storslåtte, første motevisning i Shanghai, endte med avlysning og full boikott. Det hele startet i november med en kampanjefilm som viste en kinesisk kvinne forsøke å spise italienske matretter med spisepinner.

Det falt ikke i god jord hos verken kinesere eller resten av verden, og videoen ble oppfattet som rasistisk. Det ble ikke akkurat bedre da det dukket opp ufine kommentarer om Kina og kinesere på motemerkets Instagram-konto, i tillegg til Stefano Gabbanas egen konto.

Rasende kunder har oppfordret til boikott av merket i kinesiske sosiale medier, og postet filmer av seg selv som ødelegger, brenner og vasker toaletter med Dolce & Gabbana-produkter. Skandalen endte med at visningen ble avlyst samme dag som den egentlig skulle gå av stabelen.

Ifølge Business of Fashion står det kinesiske markedet for nærmere en tredjedel av det som brukes totalt på luksusvarer i verden.

Moschino kopierte norsk designer

Moschino SS19
Moschino SS19. Foto via ELLE

Under moteuken i Milano i september la flere merke til at italienske Moschino sin SS19-kolleksjon var forbausende lik norske Edda Gimnes’ karakteristiske design.

Sjefsdesigner Jeremy Scott sendte nemlig ut design etter design på catwalken med tusjtegninger på – til forveksling likt det Gimnes har fått internasjonal oppmerksomhet for.

Den London-baserte designeren fortalte til Melk & Honning at hun året før hadde møtt en person med sterk tilknytning til Moschino, og at hun hadde mottatt en rekke henvendelser fra folk som også hadde bitt seg merke i likheten fra det italienske luksusmotehuset.

Edda Gimnes SS16
Edda Gimnes SS16. Foto av Yoo Sun via @edzgimnes

Det hele toppet seg da både Fashionista og Instagramkontoen @diet_prada omtalte saken. I tillegg valgte Scott selv å adressere det hele på sin Instagram-konto.

Der benektet han at inspirasjonen var hentet fra Gimnes. Begge parter gikk også ut med hver sin pressemelding, for så å legge ballen død.

Manglende mangfold hos norske Elle

ELLE
ELLE svarte noe uheldig på spørsmål fra en anonym profil på Story.

– Vi har ingen ambisjoner om å representere hele samfunnet, skrev norske Elle i sommer. Det startet en storstilt diskusjon om mangfold i norske medier.

På spørsmålet «mange kvinner kan ikke relatere seg til noen av deres bloggere. Hva tenker dere?» på Insta-story, droppet motemagasinet bomben som skapte både forvirring og frustrasjon blant følgerne deres.

Nå avtroppende sjefredaktør Signy Fardal svarte i en sms til Melk & Honning blant annet at spørsmålet ble stilt av en anonym eller fake profil på Instagram, men at de valgte å svare likevel. Hun skrev også at «…ELLE er et motemagasin, og vi ønsker selvsagt å være relevante for alle som er interessert i mote».

Senere påpekte Fardal ovenfor norsk presse at Elle på lik linje med alle aktører i samfunnet har et ansvar når det kommer til mangfold.

Også H&M og Prada tråkket i salaten

H&M hettegenser
H&M la seg flate etter denne uheldige hettegenseren. Foto via @theweeknd/Twitter

I vinter dukket et uheldig bilde opp i H&M’s britiske nettbutikk av en liten mørkhudet gutt iført en hettegenser med påskriften «Coolest monkey in the jungle».

Mange reagerte sterkt på dette, og det endte med at kleskjeden trakk tilbake genseren fra sortimentet sitt, i tillegg til å publisere en offentlig beklagelse på Instagram.

Men skaden var allerede gjort, og artisten The Weeknd valgte å avbryte alt samarbeid med klesgiganten. Flere H&M-butikker i Sør-Afrika ble også tvunget til å lukke dørene etter hærverk.

Det er imidlertid ikke bare kleskjedene som tråkker i salaten.

Nylig fikk Prada blackface-kritikk for en nøkkelring som forestiller en apekatt. Den er en del av motehusets Pradamalia-kolleksjon som består av tilbehør som blant annet lommebøker, nøkkelringer og mobildeksler. Alle med tegneserieaktige figurer i forskjellige farger.

«De er imaginære skapninger som ikke er ment å ha noen referanse til den virkelige verden og absolutt ikke blackface», sa Prada i en uttalelse ifølge nettstedet Business of Fashion.

«I really don’t care»

Også førstedamen i USA, Melania Trump, tråkket i salaten i 2018. I sommer ble hun sett i en grønn jakke fra Zara med påskriften «I really don’t care. Do u?» da hun var på vei for å møte flyktningbarn i Texas.

Førstedamen hadde imidlertid tatt jakken av seg da hun kom ut av flyet, men flere hadde allerede bitt seg merke i det noe uvanlige budskapet som kom i etterkant av enorm kritikk mot Trump-regjeringen fra både motstandere og egne partifeller for å ta barn fra innvandrere som kommer ulovlig til USA.

Melania Trump I really dont't care. Do you?
Melania Trump med den berømte jakken. Foto via The Independent

En talsperson for førstedamen benektet at jakken hadde et skjult budskap, men president Donald Trump gikk ut på Twitter og hevdet at det var et kommentar til mediene og deres «fake news».

Også i oktober fikk den amerikanske førstedamen kritikk for sitt klesvalg som denne gangen bestod av ridebukser med tilhørende støvler og en tropehjelm – et vanlig symbol på kolonial undertrykkelse tradisjonelt brukt av hvite vestlige fra de gamle kolonimaktene og senere også av offiserer i det militære – under en safari som en del av et statsbesøk i Kenya.

Hovedbilde av VMAN 2018-kalenderen av Bruce Weber via Fashionweekdaily

Les også: Motebryllupene vi husker best fra 2018