Klesforbruket faller uke for uke.
Koronakrisen påvirker en hel verden, og moteverdenen er blant bransjene som spås å kunne rammes hardest.
Det er særlig nordmenns kjøp av klær som er negativt påvirket av pandemien, viser en undersøkelse gjort av YouGov.
Så mange som hver fjerde nordmann, 23 prosent, sier at de har brukt mindre på personlig forbruk som følge av koronakrisen, mens 8 prosent har brukt mer.
Det er klesbransjen som er hardest rammet.
Hver fjerde nordmann, 24 prosent, brukte mindre penger på klær, men bare 3 prosent brukte mer. Det er særlig kvinner som har brukt mindre penger klær – 28 prosent mot 20 prosent av mennene.
Klesforbruket faller uke for uke.
Den største nedgangen har funnet sted i fysiske butikker, men også på nett er klesbransjen negativt påvirket. 14 prosent har kjøpt mindre klær på nettet, mens 4 prosent har kjøpt mer.
Innkjøp av matvarer er den eneste området der det fysiske forbruket har økt mer enn det har falt. Også underholdning som film og spill på nettet har fått en oppsving de siste par ukene, viser undersøkelsen.
Les også: Norske motebutikkers bønn til kundene: Kjøp norsk!