Kan tape ufattelige summer i merkeverdi.
At koronakrisen får store ringvirkninger for motebransjen både på kort og lang sikt er det ingen tvil om. Det kan komme til å koste mange dyrt.
Men noen stiller sterkere enn andre.
Hvert år legger konsulentfirmaet Brand Finance frem sin rapport som viser hvilke merker som er verdens mest verdifulle.
Den nye rapporten viser at det igjen er Nike som troner øverst – for sjette året på rad.
Totalt er sportsmerket verdt svimlende 34,8 billioner dollar – det er 7 prosent opp fra i fjor, skriver Fashionista.
På andreplass er Gucci, som går opp fra en femteplass fra året før. Adidas er på tredjeplass, etterfulgt av Louis Vuitton, Cartier, Zara, H&M, Chanel, Uniqlo og Hermès.
Merkene som faller mest i verdi er luksusmotehuset Valentino og Gap. Begge ned hele 39 prosent fra året før.
Levi’s er noe overraskende det raskest voksende merket i oversikten. Det ikoniske jeansmerket går opp hele 38 prosent til 4,1 billioner dollar per 1. januar 2020.
Tøff tid for klesbransjen
Mens blant andre Nike skal være godt rustet til å stå i stormen som vil komme i kjølvannet av pandemien, vil det kunne bli langt verre for «svakere» aktører konkluderer konsulentfirmaet.
Ifølge rapporten er klesindustrien blant bransjene som vil rammes hardest av koronakrisen, og kan sammen måtte tåle en 20 prosent nedgang i merkeverdi tilsvarende 1 trillion dollar.
– Covid-19-pandemien vil utvilsomt ramme klesbransjen hardt. Vi spår at merker kan kunne komme til å få opptil 20 prosent dropp i merkeverdi, sier Brand Finance-topp Richard Haigh til motenettstedet.
– Ettersom disse merkevarene nå forhandler om nedleggelser av butikker og fabrikker, ødelagte forsyningskjeder og et kundegrunnlag som står foran ekstrem økonomisk usikkerhet, vil de måtte forberede seg på en tøff og turbulent tid.
Les også: Gjett hvor mye denne butikken omsatte for på sin første koronaåpne dag?