Vetements-sjef: – Folk tar denne industrien for seriøst

At Vetements har kapret seg en stor fanskare hersker det ingen særlig tvil om. Når til og med Bik Bok lar seg inspirere av det populære merket skjønner en suksessens kraft.

Under Seoul Fashion Week kunne administrerende direktør, Guram Gvasalia, fortelle at han vanligvis aldri tar bilder, men den Sør-Koreanske byen faktisk inspirerte nok til å løfte opp kameraet. Designerens bror lot seg også fascinere sterkt over hvor kjapt landet jobber. Fake-industrien er så stor at en finner kopier omtrent dagen etter.

– Det er litt artig, fordi vi ser våre plagg – men med noen forandringer. For eksempel hadde vi en grønn kjole med hette og skrift på ermene også så jeg online at de hadde omgjort den til en hettegenser, sier Guram til Vogue.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «See now, buy now» – fungerer det egentlig?

Mange designere frykter hurtigmote og Kanye West har selv uttalt hvor redd han er 3D-printere. For Vetements CEO er der dog ingen bekymring, faktisk har han ikke noe imot et knippe hermegåser.

– Jeg forstår ikke hvorfor det skal være noe galt. For det første, fake-markedet trenger masse kjemping – du må gå til advokaten, de trenger å gjøre noe med det, det koster masse penger og å tvinge folk til å slutte er til syvende og sist er det eneste du kan gjøre.

Han legger til at merkets team liker det de driver med og at deres oppvekst i et krigsherjet Georgia ikke var helt kurant.

– Folk tar av og til denne industrien litt for seriøst. Jeg synes en skal ha det gøy og bare følge strømmen, slår han fast.

Screen Shot 2016-10-30 at 11.12.46

Les også: Hvordan Gvasalias Vetements-ånd forandrer Balenciaga