Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Varsity Headwear til Pitti Immagine Uomo
Foto: Varsity Headwear

Norsk motemerke til verdens viktigste herremotemesse

For tredje år på rad.

Denne uken flokker motebransjen til Firenze i Italia hvor verdens største herremotemesse Pitti Uomo går av stabelen. Hit kommer innkjøpere, presse og influencere og ikke minst merker og designere for å vise frem neste sesongs herremote.

Det norske motemerket Varsity Headwear er på plass under motemessen for tredje gang for å vise frem capsene sine.

– Vi jobber med å ta våre capser ut på det internasjonale markedet, og Pitti Uomo er en unik møteplass der vi treffer innkjøpere fra verdens fineste butikker. Det er en av de viktigste messene i verden for mote for menn, og et naturlig valg om man har internasjonale ambisjoner, sier Alexander og Sebastian Adams, brødrene bak merket til Melk & Honning.

– På messen møter vi også våre eksisterende kunder og får muligheten til å få tilbakemeldinger fra dem. Sist, men ikke minst er jo dette en utrolig mulighet for oss til å få inspirasjon fra noen av verdens ledende motemerker som også er tilstede.

Verdens mest eksklusive caps

Varsity Headwear på plass under Pitti Uomo. Foto: Even Holthe

På tampen av 2019 lanserte Varsity Headwear verdens mest eksklusive caps. Den er verdt over 100 000 kroner, og er laget i gull, norsk lakseskinn og den sjeldne ulltypen Vicuna fra Peru.

Under motemessen i Italia vil de stille ut side om side med merker som blant annet Jil Sander og Karl Lagerfeld. Det er ikke første gang det norske motemerket stiller ut under messen. De er blitt invitert to ganger tidligere til Firenze også.

– Vi har fått et tyvetalls motebutikker fra rundt om i verden på kundelisten og kommet i kontakt med mange potensielle kunder også, forteller brødrene om hva de har fått ut av besøkene.

Det har resultert i noen av verdens ledende motebutikker på kundelisten, deriblant Bergdorf Goodman, Printemps, Oeger, Lodenfrey og Harvey Nichols.

– Det blir spennende å se hva som skjer denne gangen. Utover det har vi fått tilbakemeldinger og tips fra bransjekolleger og innkjøpere om hvordan vi bør gå frem. I tillegg har vi fått konstruktive råd om hvordan kundene varierer fra marked til marked. Og hvordan man må tilpasse kolleksjonene deretter.

Førstevalget for caps i Norge

Verdens mest eksklusive caps signert Varsity.

Varsity Headwear ser på capsen som et hverdagsplagg, ikke et sportsplagg. Merkets capser blir lagd i Vietnam med tekstiler fra leverandører i blant annet Skottland, Italia, Japan og Portugal.

I høst ble merket invitert med av Norwegian Fashion Hub til New York. Målet med turen var å fremme norsk mote internasjonalt. Også bærekraft står sentralt i merkets business. Sammen med moteklyngen og The Ethical Trading Initative har Varsity utviklet et felles sett med retningslinjer for alle samarbeidspartnere.

Hvor går veien videre? Hva har dere satt som mål for 2020?

– Vi lanserer Spring 2020-kolleksjonen i Norge og internasjonalt i februar. Og da er det viktig å se til at lanseringen i eksisterende og nye butikker går best mulig.

Med Bergdorf Goodman i New York på kundelisten er et lanseringsevent med varehuset på trappene. Det samme er en pop-up butikk hos en ny forhandler i Tyskland, og en brandstore i St.Tropez til påsken.

– Overordnet så er målene våre for 2020 å bli førstevalget for caps i Norge. Samtidig ønsker vi å øke salget i utlandet gjennom forhandlere og på nett. Vi håper at når året er omme så har vi tatt nok et godt steg mot å bli den internasjonale merkevaren for kvalitetscaps.

Les også: Holzweiler på Dover Street Market i Beijing

Siste saker

Mest lest nå
Les mer