Tørka Blomster åpner Carousel i Oslo

Alle bilder: Carousel

Tørka Blomster med Oslo-butikk

Dette er butikken som dominerer Instagram-feeden din.

På få år er grønne planter blitt it-dekoren i ethvert møblert hjem, i tillegg til friske og også tørkede blomster, og motebransjen har for lengst kastet seg på bølgen. Det norske blomsterkonseptet Tørka Blomster selger fargerike, tørkede blomster via Instagram, og er på kort tid blitt en favoritt brukt hyppig både i moteserier i magasinene, blant influencere og som dekor i Oslos motebutikker.

Nå har det populære blomsterkonseptet fått fast tilholdssted med egen butikk på Grünerløkka i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blomster, møbler, kunst og klær

– Planen er å åpne et univers av vakker vintage krysset med blomsterstudio med hovedvekt på tørka blomster. Dette blir butikk, blomsterateliér og rom for eventer og workshops. Vi har valgt å kalle konseptet Carousel, som et symbol på det vakre, på gjenbruk, det lekne og det bærekraftige, sier Marte Gulli i Tørka Blomster.

Vi har i ukesvis forsøkt å få tak i henne for å ta en prat om den nye butikken som mer eller mindre dominerer Instagram-feeden vår. Responsen har vært overveldende, forteller hun til Melk & Honning.

Marte Gulli. Foto via Instagram/@torka_blomster
Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Tørka Blomster (@torka_blomster)

Gulli åpner konseptet sammen med Anja Marie Andersen bak Thank you, next. De to vil fokusere på Muranolamper og møbler, i tillegg til redesign av møbler, kunst, keramikk og farget glass. Og tørka blomster da, såklart. Gulli forteller at de også ønsker å fremme lokale kreative sjeler, kunstnere og designere med innslag av både klær og kunst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det blir rett og slett en godtebutikk for voksne.

At lokasjonen falt på Grünerløkka i Oslo, er ikke tilfeldig.

– Vi trives godt her, men det føles også som det mest naturlige stedet for butikken vår som er stemningsfull, fargerik og uhøytidelig. Mange av kundene våre bor her og i nærheten – også er det lett å komme seg hit, sier Gulli.

Foto: Carousel

Koronautsatt åpning

Etter planen skulle duoen åpne dørene allerede i april, men det satte korona en stopper for. Da Melk snakket med Gulli i vår, var duoen midt i en oppussingsprosess av det nye lokalet.

– Vi har klart oss overraskende godt under koronakrisen. Selve butikken er blitt påvirket i form av at det tok lenger tid å få den klar. Vi var i godt driv med oppussing og planlegging, men da lockdownen kom i mars ble ting satt litt mer på pause.

– Vi hadde ambisjoner om å åpne for sommeren, men etter hvert som tiden gikk skjønte vi at det ikke var noe poeng å stresse.

Se dette innlegget på Instagram

@costumenorge @jennyskavlan Photo: @juliepike 🌸 Styling: @anettevonosten

Et innlegg delt av Tørka Blomster (@torka_blomster)

Gulli forteller at de begge har holdt på med sine respektive Instagram-kontoer underveis. Der har pågangen og etterspørselen stort sett vært som normalt med mange bestillinger, sier hun.

– Når folk har vært mye hjemme, har de også hatt lyst på fine ting i hjemmene sine. Men det er klart, det hadde vært mye verre dersom vi var avhengige av å få åpnet den fysiske butikken vår tidligst mulig.

– Det var sånn sett fint at den lange lockdownen skjedde da vi var i en tidlig oppussingsprosess. Det hadde føltes verre hvis hele samfunnet hadde blitt nedstengt i dét vi hadde åpnet butikken. Vi har også vært heldig med utleier. Hadde vi hatt skyhøy leie, hadde det nok vært litt mer stressende.

Foto: Carousel

Må støtte små bedrifter

– Hvordan forsøker dere å opprettholde businessen i disse dager? Hva tenker dere om å åpne en butikk midt i en pandemi?

– Det å åpne midt i en pandemi er åpenbart ikke ideelt, og jeg vet ikke hvordan vi hadde stilt oss til dette dersom pandemien hadde kommet før vi satte i gang med dette prosjektet, sier Gulli.

– Samtidig er dette en drøm for oss begge, så det hadde vært dumt å la pandemien sette en stopper for det. Vi har selv holdt oss friske, og forholder oss til generelle smitteverntiltak.

Se dette innlegget på Instagram

@holzweiler 💛

Et innlegg delt av Tørka Blomster (@torka_blomster)

Tidligere i år kom Tørka Blomster-gründeren med en bønn på Instagram til kundene om å støtte små selskaper.

– Det er det for så vidt mange som har gjort i mange år. I solidaritet med alle andre som driver eller skal åpne uavhengige nisjebutikker, mener vi det er viktig at folk i disse tider er ekstra bevisste på å støtte de små aktørene. Dette er butikker drevet av folk som byr på kvalitet, personlig service og som brenner for det de driver med, understreker Gulli.

– Hvis vi skal komme ut på den andre siden av koronakrisen til en by som fortsatt kan by på en spennende og variert butikkfauna, må man støtte de små, heller enn de store som har økonomiske muskler til å komme igjennom dette.

Les også: Hun har fått hele Oslo hekta på donuts