– Gøy å få muligheten til å vise frem norsk håndverkstradisjon på en moderne måte.
I august i fjor kunne Melk & Honning melde at det norske motemerket Tom Wood teamer opp med tradisjonsrike Røros Tweed for en samarbeidskolleksjon.
Nå fortsetter det helnorske samarbeidet.
Denne høsten lanseres flere ytterplagg for dame og herre samt et utvalg vesker i norsk ull spesialprodusert for Tom Wood. I tillegg kommer et eksklusivt drop med veskene laget med overskuddsmaterialer fra fjorårets kolleksjon.

– I denne runden har vi jobbet med en gradert veving og en mer avdempet fargepalett med inspirasjon fra naturen. Vi har også ruet ullen mindre slik at den ikke fremstår like tykk. Det har gitt oss muligheten til å sy en litt mer avansert vest, og vi har lagt til en veske i matchende ull. Vi fortsetter med den populære unisex skjortejakken fra AW19, men har oppdatert fargene i mønsteret, forteller Mona Jensen i Tom Wood til Melk & Honning.

Også denne gangen er samarbeidet inspirert av den norske kulturarven.
– Røros Tweed og Tom Wood representerer på sett og vis ytterpunkter i norsk moteindustri, noe som har gjort det spennende og lærerikt å gjennomføre dette samarbeidet. Det føles fint å aktualisere en annen merkevare fra Norge inn i det internasjonale markedet. Noe vi håper kan understreke det unike i bakgrunnen vår, sa Jensen da samarbeidet først ble lansert.
Da ble kolleksjonen lansert også i Japan, der Tom Wood har sitt største marked. Det blir den også denne gang.
– Vi fikk en kjempegod mottagelse sist, både i Norge og i Japan. Det var en relativt sterk identitet på kolleksjonen med kraftige mønstre og farger, så jeg var spent på hvordan salget skulle gå. Derfor er det ekstra gøy å høre fra folk jeg møter at ullkåpen har blitt deres favoritt, og at de blir stoppet på gaten når de går i den, fordi andre lurer på hvor den er fra.
– I Japan hadde vi utrolig fin eksponering i både motemagasiner og high end-butikker. Blant annet ble vi frontet med ullkåpene i vindusutstillingen til det anerkjente kjøpesenteret Isetan og vi hadde pop-up hos Hankyu. Det er gøy å kunne få muligheten til å vise frem norsk håndverkstradisjon på en moderne måte.
