Supermodellene har kastet seg på trenden med NFT

Publisert:

Del innlegg:

Selger kunstverk av seg selv.

De siste par månedene har såkalte NFTs – non-fungible tokens – vært voldsomt i vinden. Dette kan i praksis være alt mulig av digitale objekter som ikke kan repliseres eller erstattes, men det er spesielt kunstverk de fleste har fokusert – og ikke minst tjent store penger på.

I mars auksjonerte Christie’s bort den hittil dyreste NFT i historien, et kunstverk signert Beeple kalt Everydays. Mannen bak, Michael Joseph Winkelmann, kunne le hele veien til banken, 69 millioner dollar rikere.

Nyheten om at det var slike summer å hente innen denne nye kunstgrenen, har fått mange til å slenge seg på trenden. Det inkluderer både nye og etablerte kunstnere – og ikke minst kjendiser.

Les også: Nå kan du kjøpe virtuelle sneakers fra Gucci for 150 kroner – er dette fremtiden?

Nylig ble det kjent at modell og mega influencer Emily Ratajkowski solgte en NFT via Christie’s.

Supermodellene har kastet seg på trenden med NFT

Bildet Buying Myself Back: A Model for Redistribution viser modellen og entreprenøren foran et bilde som Richard Prince skal ha stjålet fra Instagrammen hennes, og siden solgt som et kunstverk. Hennes NFT var en måte å ta tilbake kontrollen. Det ble solgt for 175 000 dollar.

Ratajkowski skal ifølge The Guardian ha uttalt at håpet var å skape en presedens for eierskap over eget innhold på nett via blockchains.

Det vil bidra til at kvinner får makt over bruk og distribusjon av bilder tatt av dem.

Cara Delevingne har også valgt å kaste seg på NFT-kjøret.

Skuespilleren og modellen har ifølge Artnet laget en filmsnutt kalt Mine. Der leser hun et dikt som handler om å ta eierskap over sin egen vagina. Kunstnettstedet er likevel ikke nådig; de mener 28-åringens film er amatørmessig utført og at diktet hun har skrevet ikke akkurat er av Maya Angelou-kvalitet.

En sovende Kate Moss er nå også mulig å få kjøpt som NFT.

Den britiske supermodellen auksjonerer nå nemlig bort en NFT av seg selv som sover, i tillegg til en der hun går og én der hun kjører. Pengene fra salget skal gå til den veldedige organisasjonen Gurls Talk. De foreløpige budene ligger på rundt 11 000 pund.

I en uttalelse på Instagram gjengitt av The Guardian skal Moss ha sagt at «Tid er noe ingen av oss har nok av. Jeg synes det er spennende å tenke på hvem som har lyst til å eie ett av disse øyeblikkene fra mitt liv».

Moteverdenen elsker alt som er nytt og hett, så flere merker har selvfølgelig også begynt å lage NFT.

I mars skrev Hypebeast om RTFKT Studios som solgte virtuelle sneakers som NFTs og tjente 6 millioner dollar. Enkelte av disse har havnet på resellmarkedet for opp mot 5000 dollar.

Benoit Pagotto, Zaptio, and ClegFX som er grunnleggerne av firmaet uttaler til nettsiden at:

– Vi ønsket å vise folk hva fremtiden bringer og vi klarte det. Vi tror dette er starten på en revolusjon..

Enkelte er likevel skeptiske.

Vogue Business skriver i en sak at starten på 2021 var som et gold rush innen NFT, men at markedet nå er mettet. Skal man tjene gode penger på dette nå må man være mer kreativ, smartere og mer innovativ enn alle de andre spillerne der ute.

Les også: Coline Cherry lager klær som ikke finnes

Siste artikler

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...

9 fine kjoler til julebordet

Julebordsesongen er her - og med den, unnskyldningen for å skinne litt ekstra. Nå skal det glitre, men...