Påvirker norske kunder.
Koronakrisen har i lang tid allerede påvirket motebransjen. Den kastet skygger over sesongens moteuker, og har ført til at så godt som alle små og store eventer enten utsettes eller avlyses.
Nå lukker også Net-a-porter ned det aller meste av businessen sin. Luksusnettbutikkens kunder i både USA og i Europa berøres.
Både Net-a-porter og MR PORTER stenger sine distribusjonssentre midlertidig. Det melder luksusnettbutikken selv på sine nettsider. Det rammer kunder i USA, Europa og Midtøsten som nå kun kan handle via selskapets Asia-baserte nettsider.
Det vil si at alle ordre sendes fra Hong Kong, noe som vil føre til ytterligere skatter og avgifter. Det bekrefter en kundebehandler hos Net-a-porter til Melk & Honning på chat søndag.
I en pop-up på nettsiden står det:
«På grunn av helse- og sikkerhetsmessige årsaker har vi midlertidig stengt våre distribusjonssentre inntil videre».
Her opplyses det også at kunder kan handle fra den Asia-baserte nettsiden, men at de vil bli belastet i Hong Kong-dollar med forbehold om ytterligere skatter og avgifter.

Selskapet har også utvidet bytteretten fra 28 til 60 dager.
På MR PORTER sin FAQs heter det at «vi overvåker situasjonen svært nøye, og vil åpne igjen så fort vi kan».
I mellomtiden brukes luksusnettstedenes leveringsbiler til å gjøre leveringer til Londons eldre og sårbare i risikogruppen.
Les også: Motebransjen kaster seg inn i kampen mot koronaviruset