Stella McCartney lanserer verdens første resirkulerbare hoodie i samarbeid med Adidas

Adidas by Stella McCartney F/W19. Foto via Evening Standard

Verdens første resirkulerbare hoodie er her

Plagget signert Stella McCartney skal kunne gjenbrukes og gjøres om til noe helt nytt.

Bærekraft og miljø har stått på agendaen til Stella McCartney helt siden hun startet sitt selvtitulerte merke i 2001. Det britiske motehuset som i alle år har tatt avstand fra pels og skinn i sine kolleksjoner, har de siste årene samarbeidet med Adidas.

Nå lanserer Stella McCartney en ny kolleksjon med bærekraftige plagg i samarbeid med sportsgiganten.

«Mote er en av de mest skadelige industriene miljømessig. Vi kan ikke lenger vente med å søke etter svar og alternativer. Ved å skape en åpen tilnærming til å løse problemet med tekstilavfall, kan vi hjelpe å styrke industrien med å bringe mer bærekraftige praksiser til virkelighet», sier Stella McCartney i en pressemelding.

Skal kunne gjøres om til noe nytt

Stella McCartney lanserer verdens første resirkulerbare hoodie i samarbeid med Adidas
Infinite Hoodie fra adidas by Stella McCartney. Foto: Dominic Thiem/adidas by Stella McCartney

Hettegenseren Infinite Hoodie er blitt designet i samarbeid med Evrnu, et selskap innen tekstilinnovasjon. Den skal kunne gjenbrukes og gjøres om til noe nytt i fremtiden når dens livsstid er over. Det skriver The Independent.

Genseren er ett av to prototype-plagg fra kolleksjonen. Den består av 60 prosent NyCycl, et materiale utvinnet fra tråder fra gamle klesplagg, og 40 prosent økologisk bomull som er blitt utviklet fra deponier.

Biofabric Tennis Dress er laget av garn fra cellulose og Microsilk, et proteinbasert materiale bestående av fornybare ingredienser som sukker, vann og gjær. Kjolen er lagd i samarbeid med Bolt Threads, som spesialiserer seg på fornybare materialer og fibre.

Meget begrenset antall

Til tross for at plaggene er en del av Stella McCartney sin nye Adidas-kolleksjon, lukter det luksus lang vei.

Per dags dato er det nemlig kun produsert 50 hettegensere. Designeren selv sier til Vogue Business at den ikke kan produsere i et stort antall, på grunn av begrensningene til den ferske teknologien.

I tillegg til de to prototypene lanserer også adidas by Stella McCartney i disse dager sin høst/vinter 2019-kolleksjon. Det med artist og aktivist Grimes som kampanjemodell.

Kolleksjonen fortsetter ifølge Highsnobiety å pushe grensene for sportsklær, med miljøvennlige plagg lagd i innovative materialer. I kampanjen er Grimes ikledd plagg lagd av resirkulert polyester med Parley Ocean Plastic og regenerert Econyl-garn.

Les også: Bærekraftig badetøy er sommerens store snakkis