Møt Digi-Bella.
Korona har tvunget både små og store moteaktører til å tenke nytt spesielt rundt visninger ettersom hele fashion weeks nå er blitt avlyst.
Men noen tar det ett skritt lenger. Mugler for eksempel som for sin SS21-presentasjon skapte en digital avatar av Bella Hadid.
24-åringen har lenge vært en venn av huset, og har ved flere anledninger blitt sett i custom antrekk fra motehuset. Hun åpnet Muglers SS20-visning – og lukket den påfølgende sesong for FW20.
– Hver gang vi gjør noe sammen er hun et eneste stort smil og har all denne varme energien. Jeg får ikke nok av henne, sier Muglers kreative leder Casey Cadwallader om Bella Hadid til Vogue.
Da korona satt en stopper for en fysisk visning av merkets SS21-kolleksjon, hvem andre enn Bella Hadid kunne få deres «digitale drømmer til å gå i oppfyllelse», spør motemagasinet.
Problemet var bare at Bella Hadid var koronafast i New York, mens resten av Muglers muser var i Paris.
– Jeg sa: ‘Vent, hva hvis vi skaper en avtar av henne’, sier Cadwallader, som raskt etter booket et studio i New York der Bella ble preppet med hår og makeup før hun ble omskapt til en virtuell avatar mens teamet i Paris fulgte prosessen over Zoom.
– Plutselig stod Bella der – du vet – mer eller mindre helt naken!
For å skape Digi-Bella måtte 24-åringen stå avkledd foran kameraer som scannet både kroppen og ansiktet hennes i hundrevis av ulike vinkler.
Resultatet kan sees i Muglers videopresentasjon av SS21-kolleksjonen – et format flere designere og motehus har sverget til de siste par sesongene for å vise sine kolleksjoner på en koronavennlig måte.
– Jeg ville ikke kløne det til. Presset er stort ettersom hun er et vakkert menneske, og jeg føler på mye ansvar ved å ta henne inn i den digitale verdenen, sier Cadwallader, som kan fortelle at den virkelige Bella Hadid er svært fornøyd med den digitale versjonen.
Hun skal selv ha hatt siste ordet når det kommer til hvordan hennes avatar så ut. Det skal også de øvrige modellene castet, skriver Vogue.
– Ting har endret seg de siste ti årene. Før kjørte merkene over modellene; du jobbet med de for å forvandle dem. Nå jobber du med en modell på grunn av hvem de er. Du vil ikke dekke over noe og ta vekk identiteten deres, forklarer den kreative lederen.
Bella Hadid delte selv prosessen på sin Instagram til sine snart 35 millioner følgere. I caption til bildene skriver hun: «3D scan».
I Mugler-videoen, som både merket og supermodellen selv har delt på sine respektive sosiale medie-kontoer, åpner Digi Bella showet i jeans og en hvit tank top omringet av flygende droner. Men det stopper ikke der.
Senere i videoen omformes Bella Hadid til en Pegasus-kentaur som kaster seg utenfor Palais Garnier i Paris.
En passende setting for Bella, mener Cawallader ettersom «jeg vet at hun rir og at hun elsker hester». Sammen med den øvrige casten lukker Bella videoen i en svart Mugler-bodysuit, ikke ulik den brukt av Miley Cyrus, Cardi B, Megan Thee Stallion og Dua Lipa tidligere i sommer.