Ny rapport avslører hvilke designermerker du og alle andre sikler etter.
Vestiaire Collective er en svær plattform på nett der private kan selge sine brukte designerklær. Det ble først lansert i 2009, men det er spesielt etter at bærekraftbølgen tredde i kraft for et par år siden at nettstedet virkelig har vokst. Per i dag har det 9 millioner brukere i mer enn 100 land.
Nå har de sluppet sin første moterapport, som blant annet gir et tydelig bilde av hvordan folks shoppingvaner har vært det siste halvåret. Resultatet vitner, ikke overraskende, om at koronaviruset har satt sine spor.
I rapporten spås det også hva som blir shoppingtrendene fremover – og ikke minst hvilke merker man tror vil bli mest hippe.
Les også: Norsk klesmerke åpner vintage-avdeling og fabrikk i Oslo.
Loungewear og Jean Paul Gaultier
Loungewear har økt voldsomt. Både Adidas og Nike har hatt en oppgang i salg via nettsiden fra februar til mai på henholdsvis 60 og 70 prosent.
Samtidig gikk salget av silkeskjerf opp, spesielt vintage-varianter fra Hermes, der salget økte med 60 prosent. Disse skulle folk trolig bruke til å dekke munn og nese med – eller kjøre en 90-tallsvri og knyte det rundt overkroppen slik at det blir en tubetopp.
Blant de aller mest etterspurte merkene finner man Jean Paul Gaultier. Det franske merket opplevde en sjeldent stor hype i etterkant av deres aller siste motevisning noensinne i Paris i januar.
Siden den gang har folk søkt høyt og lavt etter hans eldre, mønstrete kreasjoner – spesielt etter at supermodeller som Bella Hadid er blitt sett i disse.
Etter at Alessandro Michele presenterte en klassisk Gucci Jackie-veske under merkets AW20-visning i Milano, økte denne også i popularitet hos Vestiaire med utrolige 631 prosent.
Menns shoppingvaner og stor Prada-hype
Rapporten kan fortelle om en økning i mannlige shoppere på 51 prosent det siste halvåret, samtidig som de også har fått 90 prosent flere mannlige selgere via sin nettside. Dresser fra Tom Ford og sneakers fra Gucci – spesielt Ace – er blant det som har vært mest populært blant menn.
De forsøker også å spå hva fremtiden vil bringe. Ifølge dem vil kundene fortsette å søke etter helt spesielle pieces fra kultmerker som Jean-Paul Gaultier og Margiela, det hypede Balenciaga, samt Prada. Sistnevnte ser ut til å bli spesielt hip fremover, ifølge Vestiaire.
Det italienske merket viste for få dager frem sin herrekolleksjon for 2021 i et virtuelt show der også en del kvinneklær var inkludert. Denne har i etterkant blitt så til de grader delt og lovpriset på sosiale medier. Samtidig har reintroduseringen av nylon-produktene fra sent 90- og tidlig 2000-tall vist seg lønnsomt og lurt or merket.
Vintage-nettstedet kan også melde om et stor oppgang i salg når det gjelder luksusklokker. Da pandemien først brøt ut var det et 373 prosent flere salg av ur fra Omega og Rolex – noe de har troen på at vil fortsette.
Les også: Holzweiler samarbeider med Vestiaire collective