– En annerledes festival, i et annerledes år.
Koronakrisen har satt sitt preg på det aller mest som er skjedd i 2020. Store og små arrangementer er blitt avlyst og utsatt. Blant annet den nye norske mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo som, bare dager før den skulle gå av stabelen i mars i år, ble utsatt på ubestemt tid.
Nå er den tilbake, riktignok med noen endringer i programmet som, når det nå slippes, blant annet omfatter en døgnåpen design- og kunst-sti.
Vil gjøre visuell kultur mer tilgjengelig
Utstillingen er åpen for alle, og strekker seg fra Stasjonsallmenningen i Oslobukta og ut til Sukkerbiten. Årets tema er From Thought to Action. Med det ønsker arrangørene å «oppfordre til refleksjon og aksjon ved å belyse samtaler som rører seg i samtiden gjennom uttrykksformene design, kunst og kultur». Med andre ord er det altså ikke et rent moteevent slik Oslo Runway er. Bak arrangementet står bedriftsnettverket Fushion, visningsplattformen Oslo Runway, kunstplattformen Collective og samarbeidspartner Oslobukta.
– Den visuelle kulturen blir ofte sett på som noe eksklusivt og lukket. Derfor ønsker initiativtakerne å tenke nytt rundt de tradisjonelle visningsplattformene gjennom en fusjon av design, kunst og kultur som trekkes ut på gateplan. Dette er med til å gjøre den visuelle kulturen tilgjengelig for alle, sier leder for Fushion Oslo Elin Carlsen.

Det er ingen visninger eller presentasjoner på programmet denne gangen. Men en «korona-vennlig» døgnåpen design- og kunst-sti som er åpen for alle.
– Vi har valgt å lage en annerledes festival, i et annerledes år.
Bærekraft i fokus
Flere av designerne og kunstnerne som er med på festivalen har bærekraft i fokus.
– På programmet stå blant annet designerne Tonje Plur og Elisabeth Stray Pedersen som utforsker nye mulighet for lokale sirkulære kretsløp, og illustratør Maria Maaneskiold som setter fokus på hvordan du ser ut på utsiden, får deg til å føle deg på innsiden – og hvordan du føler deg på innsiden, får deg til å se ut på utsiden, forteller Carlsen, som sier de gleder seg til å presentere festivalen for publikum.
Andre navn på Fushion-programmet er arkitekt og kunstner Mikkel Wennesland som setter opp en installasjon over fontenen på Stasjonsallmenningen, designer og illustratør Maja Stabel som jobber med zero waste-klesdesign, fotografene Lisa Westgaard og Dusan Reljin, designer Veja Kocarik som studerer lokale påkledningsfenomener og oversetter dem til en moderne og transkulturell setting, designer Martin Evensen og kunstner Sofia Quan.
På programmet står også en serie Fushion Talks moderert av kunst- og motekulturhistoriker og spaltist i Morgenbladet Ragnhild Brochmann og en samtale med designerne Tonje Plur og Elisabeth Stray Pedersen, stylist Sunniva Hartgen, innkjøpsleder i Fretex Hilde Kjønstad og butikkinnehaver i JF Curated Marte Djupesland om verdien av et plagg i råvareperspektiv moderert av Melk & Honning-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.
Her er hele Fushion-programmet:
Programoversikt
Torsdag 17. september
Offisiell åpning av den døgnåpne design- og kunst-stien som går i fra Stasjonsallmenningen i Oslobukta og ut til Sukkerbiten.
«Verdien av et plagg i et råvareperspektiv»: Designerne Tonje Plur og Elisabeth Stray Pedersen forteller om sin utstilling i Oslobukta i en samtale med stylist Sunniva Hartgen, innkjøpsleder i Fretex Hilde Kjønstad og butikkinnehaver i JF Curated Marte Djupesland, moderert av redaktør i Melk & Honning Ida Elise Eide Einarsdóttir. Eventet er lukket på grunn av koronasituasjonen, men vil filmes og deles på Instagram.
Kunstkonseptet KlimaKunst og Collective inviterer til Fushion Musikkbåt som holdes på kulturbåten MS Bjørvika. På programmet er en rekke lokale DJs:
17:00 – 18:00 Kusken B2B Alexander
18:00 – 19:00 Trivsel
19:00 – 20:00 PATHIK (house-set)
20:00 – 21:00 Turmiks (live)
21:00 – 22:00 SYNK
22:00 – 23:00 Justin Grindhaug
23:00 – 00:00 Frida Sarto
Fredag 18. september
Døgnåpen design- og kunst-sti.
Lørdag 19. september
Døgnåpen design- og kunst-sti.
Kl. 14.00 – 17.00 Fushion Talks på Deichman Bjørvika moderert av kunst- og motekulturhistoriker og spaltist i Morgenbladet Ragnhild Brochmann.
Debatt: Hvordan kapitalisere det å selge mindre klær? Er det mulig? Hva kjennetegner dagens forbrukeratferd? Og hva skal vi tenke om butikkenes potensielle død? Kort sagt: Hvordan gjøre business av bærekraft? Paneldeltakere er Linda Refvik (CEO Nf&Ta, prosjekteier Tekstilaksjonen), Runar Døving (sosialantropolog, forbrukeratferd), Ingrid Bergtun iInfluencer, gjenbruk og redesign), Christine Spiten (techentreprenør, rådgiver WWF), Pia Nordskaug (CEO og medgrunlegger Eco.Logic AS)
Debatt: Trenger vi Instagram, egentlig? Eller bedre – hvem trenger Instagram til hva? Paneldeltakere er Pauline Krokeide (influencer og modell), Maria Pasenau (kunstner), Cornelia Kristiansen, statsviter, journalist og markedssjef i Confrere), Madeleine Holth (motejournalist)
Debatt: På hvilken måte forholder folk som er synlige i media seg til hva de har på seg? Klær kommuniserer identitet, men hvor bevisst er de på hva de kommuniserer, og hvem de kommuniserer med?
Paneldeltakere Kamzy Gunaratnam (varaordfører Oslo), Yrja Oftedahl (Power Ladies podcast)
Artist Marie Noreger avslutter debatten på Deichman Bjørvika med en fremføring av sin nye låt «Soulfully high».
Søndag 20. september
Døgnåpen design- og kunst-sti.
Les også: Norsk designer: – Det handler om å ta vare på det vi allerede har