Elisabeth Stray Pedersen

Foto: Silje Skarra

Elisabeth Stray Pedersen samarbeider med Fretex

– Jeg har reddet camel coats fra Burberry og lammeullsgensere på vei ut av landet fordi en knapp manglet. 

Designer Elisabeth Stray Pedersen viser sin nyeste kolleksjon under Oslo Runway. Den har verdi i lokale ressurser i fokus, og omfatter også et oppsirkulert samarbeid mellom ESP og Fretex.

– Kolleksjonen handler om å ta vare på og forbedre det man allerede har, forteller Elisabeth Stray Pedersen til Melk & Honning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elisabeth Stray Pedersen:– En naturlig del av mitt klesskap

Det har det norske motemerket gjort ved hjelp av ulike innfallsvinkler. Blant annet ved å bruke restmateriale fra produksjonen i patchwork, zero waste-konsepter fra tidligere kolleksjoner, designkonsept som gjør det enklere å videreutvikle og reparere plaggene, fortsette å optimalisere og videreutvikle populære modeller samt samarbeide med Fretex.

Elisabeth Stray Pedersen / ESP
Foto: Torjus Berglid

Pedersen forteller at hun lenge har hatt et ønske om å jobbe tettere med den norske bruktkjeden.

– Brukt har vært en naturlig del av mitt klesskap så lenge jeg kan huske. Se ny verdi og potensiale i det vi allerede har er noe som motiverer meg. Det har jeg erfart at handler primært om kompetanse på hva som kan ha verdi. Jeg har reddet camel coats fra Burberry og lammeullsgensere på vei ut av landet fordi en knapp manglet. 

Elisabeth Stray Pedersen / ESP
Foto: Torjus Berglid

– I business-perspektiv har vi et ansvar for å prøve å minimere ressursbruk og jobbe så lokalt vi kan. Å produsere nye tekstiler lenger unna krever mer ressurser. Det føltes derfor naturlig å utforske denne muligheten da vi har produksjon i Oslo og tenker også selge dette samarbeidet her. Fretex fokuserer primært på sortering. Det gjør at det er desto mer positivt med samarbeid som dette som utnytter mulighet i resursene. De ønsker å jobbe med designere som kan tenke ut smart bruk av de ressursene de ikke kan utnytte, slik at mindre klær sendes ut av landet og mer verdi omsettes lokalt. 

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: Torjus Berglid

– Hvorfor er verdi i lokale ressurser viktig for deg?

– Det handler vel primært om å se om man kan rasjonalisere ressursbruk i alle ledd samt forvalte de ressursene vi har på en best mulig måte. Jorden har begrenset med resurser så vi trenger å tenke nytt rundt hvordan vi forbruker og produserer.

Fretex: – Norske aktører er innovative

Fretex forteller til Melk & Honning at de syntes det var spennende at Elisabeth Stray Pedersen tok kontakt, og oppfordrer nå andre norske designere til å gjøre det samme.

– Vi syntes det var veldig spennende da Elisabeth tok kontakt angående ideen hun hadde til denne kolleksjonen. Vi liker konseptet med å inkluderer brukte ødelagte tekstiler med ESP sin kortreiste kvalitetsull. Fretex sin misjon er å forlenge tekstilenes levetid. Ved å gi en utslitt regnfrakk nye muligheter gjør ESP nettopp dette, sier innkjøpsleder i Fretex Hilde Kjønstad.

Elisabeth Stray Pedersen / ESP
Foto: Torjus Berglid

– Hvorfor er upcycling av brukte tekstiler så viktig?  

– Vi vet at tekstilindustrien er en av verdens mest forurensende industrier, så når et plagg allerede er produsert bør vi ta vare på de ressursene plagget representerer. Samtidig blir bare 1 prosent av alle tekstiler i verden resirkulert til nye plagg. For å forlenge tekstilenes levetid, i tillegg til gjenbruk, er upcycling en kreativ mulighet.

 – Er dette noe norske designere bør ha bevisst forhold til og bli bedre på?

– Vi registrerer at flere norske aktører i tekstilbransjen er innovative når det gjelder bærekraft. Det inkluderer både klima og sosiale forhold. Flere satser på etisk og miljøvennlig produserte plagg. Det at de tilbyr resell, reparasjon, utleie og take back er tiltak som bidrar til lenger liv for produktene som allerede er produsert. Jeg er sikker på at de aktørene som tilbyr dette skaper en lojal relasjon til kunden sine.

Foto: Torjus Berglid

Viste film

Årets kolleksjon fra ESP ble presentert i forbindelse med Oslo Runways digitale satsing, og vist som en presentasjon i form av en film.

– Jeg er veldig spent på hvordan det vil fungere, men har troen på at det åpner opp for noen spennende nye muligheter forhold til å spre det vi gjør digitalt. Det er vanskelig å si før vi ser effekten av presentasjonen. Vi pushes i hvert fall til å lage mer digitalt innhold og teste nye format, noe jeg tror er bare bra for merket. Det har vært utrolig spennende å lage film, istedenfor å jobbe kun med foto i form av dokumentasjon. 

Elisabeth Stray Pedersen / ESP
Foto: Torjus Berglid

For ordens skyld: Melk & Honning er mediapartner til Oslo Runway denne sesongen.

Les også: Norsk merke vil utfordre stemningen på motevisinger