Formålet er å supplere, ikke erstatte.
Denimgiganten vil senere i år starte med å supplere sine menneskelige modeller med AI-genererte modeller. Kunstig intelligens vil gjøre at Levi’s får et større mangfoldig utvalg av sine modeller.
Ifølge BoF, kunngjorde Amy Gershkoff Bolles, Levi’s globale sjef for digital og fremvoksende teknologistrategi, at de vil eksperimentere med AI-genererte modeller i sine digitale handelskanaler. Dette gjør de for å øke mangfoldet av modellene som kjøperne kan se når de skal handle produktene.
Levi’s sin partner i prosjektet er LaLaLand.ai, et digitalt studio som lager AI-genererte modeller.
De planlegger å bruke de nye AI-modellene sammen med menneskelige modeller for å få en større mangfoldighet av størrelser, kroppstyper, alder og hudfarger.

Man kan imidlertid lure på hvorfor Levi’s ikke ansetter flere menneskelige modeller med de forskjellige egenskapene de ser etter.
Det har seg ofte sånn at det er nettopp disse modellene som har hatt vanskeligheter med å finne jobbmuligheter i moteindustrien.
– Det vil være umulig for oss å ha modeller som dekker alle kombinasjoner av rase, etnisitet, alder, kroppsstørrelse og kroppstype, sier Gershkoff Bolles.
Levi’s understreker i en uttalelse at de fortsatt ansetter ulike modeller, og vil fortsette med det.
Formålet med AI-modellene er å supplere, ikke erstatte menneskelige modeller.
De sier selv at de med det vil skape en mer personlig og inkluderende handleopplevelse.
Samarbeidet med LaLaLand.ai er fortsatt i de tidlige stadiene. Levi’s jobber med detaljene for hvordan de skal bruke modellene. De må blant annet finne ut hvor mange modeller det skal vises for et enkelt produkt, og om kjøpere vil kunne veksle mellom ulike modellalternativer.
Gershkoff Bolles forteller at de er i ferd med å teste teknologien. De må nå vurdere hva som er mulig fra et teknisk perspektiv, så vel som hva som er best for kundeopplevelsen.
Les også: Anna Wintour om den første gangen hun deltok på the Met Gala