Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilde via Instagram @christinebarberich

Sjefredaktøren i Refinery29 må gå etter rasismeanklager

Svarte kvinner i firmaet fikk lavere lønn.

Refinery29 ble grunnlagt i 2005 av Justin Stefano, Philippe von Borries, Piera Gelardi og Christene Barberich. Det amerikanske nettstedet skriver om mote, skjønnhet, politikk og finans med unge kvinner som målgruppe.

Tilsynelatende en veldig woke side, men skinnet bedrar. Nå må Barberich, som har hatt rollen som global sjefredaktør for magasinet i 15 år, gå etter rasismeanklager.

Dette skjer etter at en rekke melaninrike ansatte i forrige uke valgte å stå frem med sine erfaringer med rasisme hos Refinery29, ifølge the R29 union på Twitter.

Les også: Pull up or shut up: Krever at skjønnhetsbransjen forteller hvor mange svarte ansatte de har

Svarte kvinner fikk lavere lønn

Blant de som sto frem med rasismeanklager var en tidligere ansatt som hevdet at svarte ansatte fikk mindre betalte enn hvite.

– Jeg jobbet hos Refinery29 i mindre enn ni måneder, der hvite kvinners ego regjerte over en nærmest ikke-eksisterende redaksjonell prosess. En av grunnleggerne tok hele tiden feil av meg og en annen fulltidsansatt og forskjellen i lønn hos de ansatte var helt sjokkerende, fortalte Ashely C. Ford via sin eget Twitter-konto.

Ford, som selv er afroamerikansk, fortalte at hun var blant de heldige som ikke var underbetalt.

– Det tok meg likevel ikke lang tid før jeg skjønte at ingen andre svarte kvinner i firmaet tjente i nærheten av meg, samtidig som de både var overarbeidet og lite satt pris på.

Nå melder Barberich at hun velger å fratre sin stilling for å «bidra til å gjøre ledelsen hos Refinery29 mer mangfoldig og sørge for at dette blir et helt nytt kapittel både for merkevaren og de vi når ut til».

Se dette innlegget på Instagram

I’d like to start by saying that I’ve read and taken in the raw and personal accounts of Black women and women of color regarding their experiences inside our company at Refinery29. And, what’s clear from these experiences, is that R29 has to change. We have to do better, and that starts with making room. And, so I will be stepping aside in my role at R29 to help diversify our leadership in editorial and ensure this brand and the people it touches can spark a new defining chapter. A chapter that demands a new voice—both for our team and our audience—one that can shape and guide the critical stories that have the real power to shift and disrupt our culture, helping to eliminate institutional barriers that separate us and hold our society back. We will begin the search for the next Global Editor-In-Chief of R29 immediately. It’s time for a new generation of leadership that’s truly reflective of the diversity of our audience with divergent points of view, one that builds and expands on our original mission to amplify and celebrate a wide range of voices, perspectives, and stories…stories that need and deserve to be told. That is still at the heart of this company and why its community has loved it so much for the past 15 years. Because they ARE Refinery29 today—and what it will become—which is even more important in this moment than what inspired us to create it in the first place.

Et innlegg delt av Christene Barberich (@christenebarberich)

– Tiden er inne for en ny generasjon ledere

«Jeg vil gjerne få starte dette med å si at jeg har lest og tatt til meg historiene til de svarte og melaninrike kvinnene som har stått frem med sine erfaringer fra innsiden av selskapet vårt Refinery29. Disse historiene vitner om at R29 må forandre seg. Vi trenger å gjøre en bedre jobb og det starter med at vi må gi plass. Derfor kommer jeg til å fratre min stilling for å bidra til å å gjøre ledelsen hos Refinery29 mer mangfoldig og sørge for at dette blir et helt nytt kapittel både for merkevaren og de vi når ut til», skriver Barberich i caption.

Videre skriver hun at de nå umiddelbart skal lete etter en ny global sjefredaktør til å ta over stillingen.

«Tiden er inne for at en ny generasjon ledere skal speile våre mangfoldige lesere med alle deres perspektiv, en leder som fortsetter med og utvider vår plan om å fremme og hylle en hel rekke forskjellige stemmer, utgangspunkt og historier, for disse fortjener og behøver å fortelles».

Ifølge Vice Media Group, som kjøpte opp Refinery29 i fjor høst, har magasinet 40% ikke-hvite ansatte. I etterkant av den siste tiden rasismeanklager uttaler administrerende direktør Nancy Duboc til Variety at «selv om selskapet er mer mangfoldige enn de fleste andre medieselskap, har de fremdeles en stor jobb å gjøre.

Les også: CFDA lanserer nytt hasteinitiativ

Siste saker

Mest lest nå
Les mer