Pull up or shut up - krever at skjønnhetsmerker offentliggjør hvor mange svarte ansatte de har

Foto: Glossier

Pull up or shut up: Krever at skjønnhetsbransjen forteller hvor mange svarte ansatte de har

Må bevise mangfold, men netter er ikke happy.

Etter at både små og store skjønnhetsaktører de siste dagene har tatt et aktivt standpunkt mot rasisme i sosiale meider utfordres de nå til å bevise mangfold.

Det er grunnleggeren av skjønnhetsmerket Uoma Beauty, Sharon Chuter, som lanserer #pullupforchange-kampanjen med slagordet «pull up or shut ut».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun krever at «alle merker som har vist sin støtte» til Black Lives Matter nå offentliggjør antall svarte ansatte. Samtidig oppfordres kundene til ikke å kjøpe produkter fra merkene før de responderer.

Uoma Beauty-grunnlegger Sharon Chute utfordrer skjønnhetsbransjen med Pull up for change-kampanje
Uoma Beauty-grunnlegger Sharon Chute krever bevis. Foto: Instagram/@heysharonc

Vil ha bevis

I et åpent brev som hun har postet på kampanjens egen Instagram-profil rettet mot disse merkene heter det:

«Vær klar over at det å ri på en trending hashtag når du har vært og fortsetter å være en del av problemer er å igjen appropriere og å utnytte det svarte samfunnet».

«Dere har alle uttalelser og retningslinjer om å være inkluderende arbeidsgivere med like muligheter for alle, så gi oss bevis», oppfordres det.

«Vi må bli bedre»

En rekke aktører har allerede tatt utfordringen, og postet under Pull up for change:

Uoma Beauty var først ute med å dele sine egne tall. De kan rapportere at 58 prosent av deres team er svarte, mens hele 83 prosent er melaninrike.

Kultmerket Milk Makeup innrømmer at de «må bli bedre», og melder om at bare 9 prosent av deres ansatte er svarte. E.l.f Cosmetics rapporterer om «45 prosent mangfold» i sitt team, men bare 7 prosent av disse er svarte, og understreker at de er ett av bare ti offentlige selskaper med 60 prosent kvinner i styret.

Hos Estée Lauder Companies er 14,2 prosent av ledergruppa afrikansk-amerikanske, og 46,4 prosent av de ansatte er minoriteter, mens influencer-merket Huda Beauty melder om 13 prosent svarte ansatte.

Huda Beauty sin grunnlegger Huda Kattan er med i Pull up for change-kampanjen
Huda Kattan bak Huda Beauty. Foto: David M. Benett/Dave Benett/Getty Images for Huda Beauty

Kalt hyklersk

L’Oréal rapporterer tall for alle sine selskaper, som inkluderer stormerker som Urban Decay, Kiehl’s, Maybelline New York og L’Oréal Paris. Skjønnhetsgiganten melder om 9 prosent svarte ansatte på «gulvet» og i produksjon, 7 prosent på bedriftsnivå og 8 prosent i ledelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Her er det en jobb som må gjøres, spesielt med tanke på at dette er en VELDIG stor arbeidsgiver», kommenterer initativtakerne bak kampanjen.

L’Oréal Paris har forøvrig nylig fått massiv kritikk for sin Black Lives Matter-støtte, og kalles hyklersk av transmodell og tidligere samarbeidspartner.

Beskyldes for «blackfacing»

It-merket Glossier har 9 prosent svarte ansatte, men ingen som er representert i ledelsen VP og oppover.

«Ingen svarte i ledelsen på 15 personer, men mange svarte ansikter i feeden? Det kaller jeg ‘blackfacing’», skriver en i kommentarfeltet under posten.

Sephora melder om 14 prosent svarte blant sine butikkansatte i USA, og 6 prosent i ledelsen i butikk og på lager.

«6 prosent inkludert butikk OG lager. Det er forferdelig. Men hva med I LEDELSEN som jo er det som etterspørres», skriver en i kommentarfeltet.

Senere på ballen er Kylie Jenners Kylie Cosmetics som i en post på Instagram skriver at de er «stolte over mangfoldet i selskapet» med 13 prosent svarte, 47 prosent melaninrike og 53 prosent hvite.

Se dette innlegget på Instagram

Kylie Cosmetics is here for Pull Up for Change, for our team, and for the black community. We are proud of the diversity within our company, with a team of Black, White, Asian, Native American, Hispanic and Middle Eastern women. As our team grows we commit to a continued focus on ethnic diversity in the workplace and the recruitment of black employees. The numbers you see above represent the people at our Kylie Cosmetics/Kylie Skin HQ. Our leadership team is made up of two people, @Kyliejenner and @KrisJenner. Thank you @pullupforchange and @heysharonc @uomabeauty for bringing an important issue to the forefront of the conversation in our industry. #PullUpForChange

Et innlegg delt av Kylie Cosmetics (@kyliecosmetics)

Nedslående statistikk

På kampanjens egen Instagram-profil har Chuter delt en video der hun presenterer nedslående statistikk som viser at kun 8 prosent av fagfolkene i bransjen er svarte. På leder- og mellomleder-nivå er tallet 3,2. På Fortunes 500-liste er det kun fire svarte navn.

Også store influencere har tatt del i Pull up for change-kampanjen, og utfordret sine annonsører og samarbeidspartnere til å svare.

Les også: Slik skal de bekjempe rasisme i motebransjen