I oktober takket han for seg hos Cavalli. I går kveld viste han frem sin nyeste kolleksjon under Couture-moteuka i Paris.
Peter Dundas har gjennom en 30 år lang karriere klart å opparbeide seg en imponerende CV. 58-åringen har vært assistent for Jean Paul Gaultier, ansvarlig for Pret-a-porter kolleksjonene til Christian Lacroix, og sjefsdesigner og kreativ leder for Pucci, Ungaro og Cavalli.
I oktober i fjor kunne Melk & Honning avsløre at nordmannen hadde takket for seg hos sistnevnte. Tidlig i år ble det kjent at Dundas endelig ville starte sitt eget merke. Blant de første tingene han gjorde under eget navn var å designe kostymene til Beyonce under årets Grammy Awards.
I går ble den første fulle kolleksjonen vist frem, med 20 looks for Resort 2018, under Couture-moteuka i Paris.
I et intervju med Business of Fashion forrige uke, uttalte Dundas at merket ikke vil basere seg på tradisjonelle sesonger, og operere – i tråd med dagens trend – med «see now, buy now» modellen.
– Vi kommer ikke til å gjøre disse bombastiske, svære kolleksjonene, for eksempel resort-kolleksjoner med hvert eneste plagg det kan tenkes at du trenger. Kvinnen jeg designer for har alltid levd en nomadisk tilværelse. Det er alltid et sted med snø i juli og en strand å ligge på i desember, sier designeren.
Merket er foreløpig selv-finansiert, men det er flere interesserte investorer på ballen.
– De som er interessert i å støtte oss er de som verdsetter og anerkjenner det at vi har et helt nytt og fresht perspektiv, selv innenfor større og mer etablerte merker, forteller han.
Kolleksjonens estetikk har helt tydelig Dundas sin signatur fra tida hos Cavalli og Pucci med pels, paljetter, 70-talls vibber, knallfarger og sorte blondekjoler.
– Inspirasjonen kommer fra barokken, selve høyden av estetisk fråtsing – mens selv om alt sammen er fint og flott, så ville jeg fremdeles ha en easiness som føles moderne, forteller Dundas til WWD.
Les også: Beyoncé debuterte norsk design under Grammy-utdelingen