– Korona bidro til å gjøre en fjern drøm til virkelighet.
Martine Bjørge Bastrup og Mari Hedemark hadde det de selv omtaler som «trygge, faste jobber» hos den norske gullsmedbedriften David-Andersen. Etter ti år sa de opp og startet sitt eget agentur. Men det var en krise som skulle til for å få de til å følge den virkelig store drømmen.
Les også: Slik skal norske designere få deg til å velge lokalt
– Så behovet for et nisjebyrå
– Den siste tiden i David-Andersen opplevde vi at flere smykkemerker tok kontakt og søkte tips og råd rundt markedsaktiviteter i det norske markedet. De var usikre, og hadde ulik erfaring fra tidligere byråsamarbeid.
– Når man jobber med smykker i edle metaller slik som gull, diamanter, perler og edelstener, uavhengig av om det er salg, markedsføring eller PR, så er det en fordel å kjenne til faget og verdien på smykkene. Det er viktig å forstå hele verdikjeden til et smykke, fra råmaterialet til timesvis med arbeid hos gullsmeden, ut i butikk og til slutt rundt halsen, i ørene eller på hånden hos sluttkunden.
Med det så de «behovet for et nisjebyrå», og etter ti år hos David-Andersen satt de på kunnskap og kontakter som de visste ville være verdifullt for andre smykkemerker.
I kombinasjon med å jobbe med noe man elsker, og drømmen om å drive noe selv, tok de avgjørelsen.
For ett år siden bestemte de seg for å si opp sine trygge, faste jobber hos gullsmedkjeden. 1. oktober 2019 ble Agency M grunnlagt, og deres nye hverdag var en realitet.
– En jobb som aldri tar slutt
Men med roller som Purchasing Manager og Digital Marketing Manager & E-Commerce Manager i David-Andersen, manglet de to erfaring med PR fra byråsiden. Det er en fordel heller enn en ulempe, forteller de til Melk & Honning.
– Det gjør at vi ikke er låst i en spesiell tankegang eller driftsmetode. Siden oppstart har vi vært opptatt av å ha god dialog med forhandlerne som fører de merkene vi jobber med. Det gir oss nyttig informasjon om markedet, og vi kan ha en transparent og åpen kommunikasjon som bygger tillit i alle ledd. Vi jobber tett med våre samarbeidspartnere og er opptatt av at det handler om å lykkes sammen. Vi har begge sittet «hands on» på salg og markedsaktiviteter hos tidligere arbeidsgiver, så vi har en relativt samstemt oppfatning av hva vi syntes fungerte og hva som ikke hadde særlig effekt salgs- og markedsmessig. Det at vi som byrå har kontakt og er opptatt av våre «kunders kunder» tror vi er relativt unikt for Agency M.
– Hvis man kan kalle det en ulempe har vi brukt mye tid i starten på å opprette kontakter innen flere ulike bransjer som tv, film, artister, forretningskvinner, stylister, magasiner og influencere. Vi ønsker å jobbe med ulike innflytelsesrike personer på tvers av bransjer, på den måten når vi bredt ut og treffer et stort publikum. Vi var heldig som satt på et stort nettverk når vi startet. Men når man jobber med PR og markedsføring jobber man kontinuerlig med å bygge nye spennende relasjoner. Det er en jobb som aldri tar slutt!
Bygger Agency M sten for sten
– Hva tenker dere om å starte et agentur i disse dager da PR-bransjens fremtid er såpass usikker som den er?
– Vi ser ikke på Agency M som et klassisk PR-byrå. Vi er et byrå som er her for smykkebransjen. Den perfekte definisjonen på byrået har vi fortsatt ikke funnet. Men vårt mål er å kunne være en bidragsyter til at aktører i bransjen, store som små, får mer synlighet og bedre resultater.
– De fleste bransjer er jo usikre på hva fremtiden bringer. Men vi tenker det ligger mange spennende muligheter der fremme. Man kan velge å se på fremtiden med usikkerhet og frykt, eller spenning og nysgjerrighet. Vi går for siste! Dessuten – smykker er ofte knyttet opp mot livets mange anledninger. Det tror vi de vil fortsette å være.
Med 50/50 aksjekapital og kunder fra start, har de to likevel tatt ut begrenset med lønn nå i starten.
– Vi er overbevist om at dersom vi fortsetter å ha det like gøy sammen som vi har hatt frem til nå, kan vi komme langt. Nå handler det om å forvalte den gode starten, lære og investere klokt fremover. Vi bygger oss opp sten for sten, feirer selvfølgelig de store milepælene, men har hele tiden blikket fremover.
Korona gjorde drømmen til virkelighet
Så kom korona, og det relativt ferske selskapet trengte flere ben å stå på.
De la sammen erfaring, nettverk og lidenskap, og resultatet ble smykkemerket POPLIN Jewelry.
På under tre måneder ble en impulsiv idé til et ferdig produkt, og 15. juni ble smykkemerket lansert.
– POLIN Jewelry er for den impulsive og lekne, den kvalitetsbevisste og oppdaterte. Det er smykker som kan benyttes til hverdag og fest, som utstråler lekenhet og glade farger. Kolleksjonen består av klassiske og tidløse smykker, samt unike smykker som passer til sesongen. Alt er i forgylt sølv, med ekte naturlig stener og ferskvannsperler, forteller de.
– Korona bidro til å gjøre en fjern drøm til virkelighet. Vi fikk et skikkelig push til å handle raskt.
– Selvsagt har korona vært en ekstrem tøff tid for oss og våre kunder. Men vi tenker at vi alle kommer styrket ut av dette. Erfaringene vi har tatt med oss fra tiden i lockdown vil være nyttig for nye strategier og samarbeid fremover.
Duoens eget smykkemerke POPLIN kom til under korona. Foto: Agency M.
– Det var noen som var skeptiske til planene våre siden vi er «småbarnsmødre». Ingen menn blir spurt om noe slikt!
– Hva er deres beste tips til unge gründere?
– Har du en god idé så kast deg ut i det! Spør deg selv: «Hva det verste som kan skje?» Vi har ikke brukt mye tid på tunge risikoanalyser og femårsplaner. Men mener vi har funnet et udekket behov i markedet vi kan fylle.
– Det var noen som var skeptiske til våre planer siden vi er «småbarnsmødre». Ingen menn blir spurt om noe slikt! Så ja, det krever harde prioriteringer, men man får til det man vil og det man jobber hardt for. Slike innspill har bare vært ekstra motiverende for oss.
– Når vi ser tilbake på månedene som har gått har vi lært ekstremt mye på kort tid, en erfaring vi ikke ville vært foruten. Når man startet for seg selv kreves det selvsagt mye hard jobbing, men samtidig elsker man jobben man har skapt så det er bare lystbetont. Det er en god følelse å ha skapt sin egen arbeidsplass, avslutter de.
Les også: Dette norske motemerket triplet omsetningen under korona