Eiendomsmeglermogul fra Dubai, som tidligere har samarbeidet med Donald Trump, kjøper opp Roberto Cavalli.
Det gikk hardt for seg da Roberto Cavalli stengte alle butikkene sine i USA i våres. Ansatte skal ha blitt kastet ut av butikkene av sikkerhetsvakter, og både administerende direktør for merkets amerikanske virksomhet, samt en rekke toppledere sa opp stillingene sine.
Det kom likevel ikke som noen overraskelse. Helt siden designeren selv gikk av med pensjon i 2015, samme året som merket solgte 90 prosent av aksjene sine, har det gått nedover. I 2018 florerte også ryktene om at merket så etter en ny investor. Både Philipp Plein og Renzo Rosso i Diesel sto på listen over kandidater.
Nå kan det virke som det er satt i gang en skikkelig snuoperasjon for å få det italienske luksusmerket på beina igjen. Roberto Cavalli har nemlig fått ny eier.
Har samarbeidet tidligere
Det er selskapet Vision Investment Co. LLC som har kjøpt opp merket, som er eid av eiendomsmeglermogulen Hussain Sajwani. Han står også bak det Dubai-baserte firmaet Damac, som jobber med eiendomsutvikling, skriver Business of Fashion.
Det forventes at daglig leder i Roberto Cavalli, Gian Giacomo Ferraris, fortsetter i selskapet. Han er kjent som en såkalt turnaround-ekspert, og har tidligere restrukturert og rustet Versace for nye investeringer.
Men det blir ikke billig. Det er estimert at man vil trenge mellom 50 millioner og 100 millioner euro til for å kunne re-etablere merket og businessen i USA, som er et nøkkelmarked for Roberto Cavalli. Hussain Sajwani vil punge ut rundt 160 millioner euro for å få full kontroll over merket. Da har han også betalt tilbake all gjeld merket sitter med. Oppkjøpet fullføres mest sannsynlig mot slutten av 2019.
Det er ikke første gangen Roberto Cavalli, Sajwani og Damac samarbeider. Sammen utviklet de Cavalli-designede luksusvillaer i Dubai i 2017, som skal stå klare i slutten av 2020. De har også designet et hotell i Dubai som skal stå klart i 2023.
Motebransjen er heller ikke ukjent for Damac, som tidligere har samarbeidet med motehus som Versace og Fendi. Men selskapet har også jobbet med personligheter som Tiger Woods og Donald Trump, om å utvikle hoteller og andre eiendommer, hovedsakelig i Midtøsten.
Les også: Stella McCartney inngår avtale med nytt luksusselskap