Rihanna beskyldes for kulturell appropriasjon i siste utgave av Harper's Bazaar China

Harper's Bazaar China. Foto: Chen Man via Business of Fashion

Rihanna beskyldes for kulturell appropriasjon- men ikke alle er enige

«Det kinesiske folket er stolte av landet sitt og liker å se Vesten omfavne det».

I en tid hvor fokus på mangfold blir stadig større, er det flere som har tråkket i salaten og i stedet blitt kritisert for kulturell appropriasjon. Tidligere denne måneden fikk Kim Kardashian blant annet refs på grunn av undertøysmerket sitt Kimono.

Nylig nådde august-utgaven av Harper’s Bazaar China bladhyllene, og det med Rihanna på coveret.

Artisten delte nyheten på Instagram med flere bilder fra fotoshooten, hvor hun er ikledd tradisjonelle kinesiske drakter. Med røde lepper, lotusblomster, øyenstikkere og vifter i håret, er Rihanna stylet til den store gullmedalje. Til og med en shih tzu hund er med på et av bildene. Den har nemlig lenge vært en favoritt blant aristokratene i Kina. Posten har i skrivende stund fått over 1,8 millioner likes.

Men den har også satt sinnene i kok. Coveret har nemlig vakt sterke reaksjoner på sosiale medier, hvor både magasinet og superstjernen blir anklaget for kulturell appropriasjon. Det skriver The Independent.

«Kulturell appropriasjon er så feil, veldig skuffet», har blant annet en bruker på Instagram kommentert.

«En flott ting»

Også magasinet selv har delt en bildeserie på Instagram der de forklarer at tanken bak coveret med Rihanna var å vise hvordan et vestlig stilikon møter Østens estetikk.

Til tross for de mange beskyldningene, ser det ut til at flesteparten faktisk kommer fra ikke-kinesere. Flere mener at ettersom magasinet og hele teamet bak shooten er kinesisk, blir det feil å kalle dette kulturell appropriasjon. Det skriver nettstedet Business of Fashion.

«Hvorfor kaller vi dette kulturell appropriasjon? Jeg tenker at det at Riri (Rihanna, journ.anm) bruker sin innflytelse til å belyse kinesisk kultur er en flott ting», skriver en bruker av den kinesiske plattformen Weibo, ifølge nettstedet.

Mens debatten i Vesten dreier seg om hvorvidt dette er kulturell appropriasjon eller ikke, handler den i Østen om helt andre ting. Business of Fashion skriver videre at flere kinesere synes bildene av Rihanna er mer «pan asiatisk» enn kinesisk, og at den generelle oppfattelsen heller mer mot fascinasjon og spekulasjon, enn fornærmelse.

«Det kinesiske folket er stolte av landet sitt og liker å se Vesten omfavne det, men på en smakfull og chic måte. Hvis verdsettelsen er stilfull og har et element av forståelse for hvor den kinesiske kulturen for øyeblikket befinner seg, anses det som interessant, relevant og appellerende, ikke ufølsomt, sier Elisa Harca i det digitale markedsføringsbyrået Red Ant basert i Shanghai til nettstedet.

Les også: Turban er blitt trendy- ok å bruke eller kulturell appropriasjon?