Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Instagram/ @pearloctopuss.y
Foto: Instagram/ @pearloctopuss.y

Mango kopierer Pearl Octopuss.y sine design og smykker

– Noen lurte på om vi hadde gjort et samarbeid, sier gründeren og den norske designeren til Melk & Honning.

Det norske smykkemerket, Pearl Octopuss.y, så dagens lys i 2018. Siden den gang har merkets populæritet skutt fart. Store kjendiser som Katy Perry, Rita Ora og Renate Reinsve har vist seg med smykker fra det norske merket. Tidligere i år vant også Pearl Octopuss.y prisen årets norske designer under Costume Awards.

Denne uken har det kokt bra på Instagramstoryen til smykkemerket, – og det med god grunn. Pearl Octopuss.y har blitt gjort oppmerksom på at den spanske kleskjeden, Mango, har identiske smykker som de ute i butikk.

Pearl Octopuss.y mener de har blitt kopiert av en mye større kleskjede enn seg selv.

Vi har tatt en prat med Cathrine Børter som står bak Pearl Octopuss.y.

Til Melk & Honning kan gründeren og designeren fortelle at de fikk en del meldinger om den slående likheten på Instagram.

– Noen lurte på om vi hadde gjort et samarbeid med Mango, da skjønte vi at det var noe galt.

– Selvfølgelig blir man inspirert av hverandre og av trendene som beveger seg. Det er en naturlig syklus – og sånn man holder seg relevant og posisjonert i bransjen. Men først og fremst er det selvfølgelig helt ugreit at man regelrett kopierer hverandre, forteller en frustrert Børter.

Grunnlegger og designer Cathrine Børter. Foto: Pearl Octopuss.y
Gründer og designer Cathrine Børter. Foto: Pearl Octopuss.y

Pearl Octopuss.y er et brand som fortsatt er lite og kjemper for tilværelsen. Mango har over 15 millioner følgere på Instagram.

– Kjernen her ligger i maktbalansen.

– Vi har prøvd å skape noe unikt og tilby noe som ikke finnes på markedet. Ikke minst har vi brukt masse tid på å skape et gjenkjennelig design, og bevisst valgt en mindre kommersiell retning, meddeler Børter.

Silver Ball Chain fra Pearl Octopuss.y, kr 3 200.
Silver Ball Chain, kr 3 200 fra Pearl Octopuss.y.
Halskjede med perler til kr 399, fra Mango.
Halskjede med perler, kr 399 fra Mango.

Videre forteller hun at det har tatt lang tid å skape et eget univers med egne signaturprodukter.

Les også
"Årets butikk" åpner ny avdeling på CC Vest

– Det at Mango, som har 15 millioner følgere på Instagram og butikker over hele verden, kjører ut VÅRT design føles sinnsykt urettferdig. Det er ikke en rettferdig match.

– Aktører som Mango må stjele eller la seg inspirere av det de ser på catwalken til de største motehusene, som Gucci og Louis Vuitton, ikke fra bittesmå og ukjente brands. Vi har 20 tusen følgere på Instagram og er i prinsippet nobodies, sier Børter.

Baroque Diamond Necklace, kr 4200 fra Pearl Octopuss.y.
Baroque Diamond Necklace, kr 4200 fra Pearl Octopuss.y.
Blandet perlesmykke med glassperler, kr 379 fra Mango.
Blandet perlesmykke med glassperler, kr 379 fra Mango.

Mango har brutt den uskrevne regelen om å kun stjele fra store brands.

– Store brands er nesten avhengige av at trendene drypper nedover på massene, for å bekrefte deres posisjon på markedet. Men man skal ikke stjele fra små brands som ingen vet om.

– Pearl Octopuss.y er ikke i en posisjon enda hvor vi kan akseptere å bli kopiert, forteller Børter.

Fat Diamond Hoops, kr 2 600 fra Pearl Octopuss.y.
Fat Diamond Hoops, kr 2 600 fra Pearl Octopuss.y.
Øreringer med kombinerte perler, kr 299 fra Mango.
Øreringer med kombinerte perler, kr 299 fra Mango.

Er med på å skade merkevaren til det norske merket.

– Dette kan i prinsippet være med på å vanne ut designet vårt, noe som vil gjøre det mye mindre attraktivt å kjøpe Pearl Octopuss.y. Det er med på å skade merkevaren vår, og skaper litt inflasjon i designet.

Børter sier nå at hun ser veldig negativt på det hele.

– Vi har tatt mange bevisste valg for å unngå masseproduksjon og overslag av merkevaren vår.

– Hvis vi skulle ligget på hvert eneste billighjørne i verden, føles det ut som et valg vi skulle tatt selv – og også fått en avkasting på. Der hvor vi står akkurat nå sitter vi igjen med ingenting, forteller hun.

Det norske smykkemerket har prøvd å komme i kontakt med den spanske kleskjeden.

Les også
Lanserer ny kolleksjon sammen med Pierre Robert

– Vi har forsøkt å sende både meldinger og vi har lagt igjen kommentarer i kommentarfeltet på Instagram. Det vi fikk tilbake vare et klapp og et kyss. Aner ikke om dette var bevisst eller AI-generert, avslutter Børter.

Dette er det eneste svaret Pearl Octopuss.y har fått fra Mango. Foto: Skjermdump/ Cathrine Børter
Dette er det eneste svaret Pearl Octopuss.y har fått fra Mango. Foto: Skjermdump/Cathrine Børter

Melk & Honning har også prøvd å komme i kontakt med Mango uten hell.

Les også: Ekspertenes beste tips til en mer bærekraftig garderobe

Siste saker

Mest lest nå
Les mer