Er dette på vei til å bli Oslos kuleste shoppingstrøk?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den siste tiden har en av parallellgatene til Karl Johan tiltrukket seg flere spennende butikker og konsepter. Er Prinsens gate på god vei til å bli en av Oslos kuleste shoppinggater?

Freudian Kicks åpnet dørene til butikken sin i denne gata i 2007, og ble med det én av de første butikkonseptene som satset i dette området.

– Prinsens gate sin utvikling har pågått over lang tid. Vårt valg av beliggenhet på den tida var basert på at vi ikke ønsket å legge oss i et av de mer etablerte områdene i Oslo. Det var, og er, fremdeles en progressiv beliggenhet som for vår del understøttet butikkonseptet vårt. Vi ønsket ikke å være en del av mengden, forteller Stian Grimsæth fra Freudian Kicks til Melk & Honning.

Freudian Kicks stengte dørene for noen år siden for å fokusere på Freudian Kicks Agency. Agenturet har fremdeles kontor på gateplan i Prinsens gate og er fornøyde med utviklingen som skjer.

Grimsæth tror det er mange aktører som ikke ønsker å identifisere seg med det trauste og kommersielle i for eksempel Bogstadveien eller andre tradisjonelle shoppingområder i hovedstaden, og derfor velger Prinsens gate.

–  Vi registrerer at det kommer flere og flere butikker og konsepter som ligger nærmere vårt segment enn noen gang tidligere her nå, og det er vi veldig glade for. Det er bra å se at det sakte men sikkert vokser frem en ny kulturell del i Oslo sentrum, med tanke på konseptuelle butikker, agenturer, gallerier og sikkert flere spisesteder, mener han.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et av de nye tilskuddene i området er blant annet konseptbutikken F5 som har fokus på norske merker. De valgte å flytte fra Øvre Slottsgate til Prinsens gate 6 tidligere denne høsten.

– Vi har stor tro på Prinsens gate, og fikk en leieavtale som vi vurderer som gunstig. I tillegg falt vi pladask for lokalet! Superfin fasade og store vinduer med god eksponering mot gaten. Kjelleren er også utrolig fin, forteller grunnlegger og driver Alexander Krystad Marthinsen, til Melk & Honning.

Øvre og Nedre Slottsgate har etablert seg som Oslos kanskje mest eksklusive mote- og luksusdistrikt. Nå som det snart fylles opp på de flotteste adressene der, begynner interesserte aktører å se på de tilstøtende gatene.

– Øvre del av Prinsens gate har vært relativt populær en stund allerede, på tross av massivt gravearbeid. Det som er nytt nå er i hovedsak at sterke kommersielle aktører, samt mer spissede, designdrevne retailkonsepter, ser på nedre del av Prinsens gate, samt Øvre og Nedre Slottsgate på sjøsiden av Prinsens gate. Hvis utviklingen fortsetter, blir Tollbugata neste, sier Marthinsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tom Wood har også valgt å plassere sin første flaggskipbutikk i Prinsens gate. Gründeren bak det norske kles- og smykkemerket, Mona Jensen, mener at gata vil fremstå i ny drakt, ettersom biltrafikken blir helt fjernet og det kun vil gå trikk der.

Hele strøket har vært gjennom en stor oppussing, og fått brede fortau, parkbenker og små trær for å gjøre passasjen ned mot Operaen og Bjørvika flottest mulig.

– For oss er Prinsens gate på vei til å bli en liten «meatpacking» i Oslo by. Vi ligger tett på det meste, men samtidig har vi muligheten til å bygge opp en helt ny egenart her nå sammen med de andre som nå etablerer seg, forteller Jensen.

Foto: Calle Huth
Foto: Calle Huth
Foto: Calle Huth
Foto: Calle Huth

Både Marthinsen og Jensen har troen på at området vil vokse ytterliggere i tiden framover.

– Noen har brukt begrepet «den nye Bogstadveien», uten at jeg nødvendigvis vil stille meg bak det eller i det hele tatt ser på det som noe superpositivt, forteller Martinsen.

For at Prinsens gate skal etablere seg som en av Oslos beste shoppinggater er det likevel fremdeles et par ting som må til.

– Vi savner 1-2 sterke moteaktører i nedre del. Får vi det, har man plutselig en attraktiv handelsdestinasjon. Og så er det ingen hemmelighet at vi skulle ønske Freudian Kicks åpnet butikk igjen, da, forteller Marthinsen.

Freudian Kicks kan melde tilbake til F5-grunnleggeren at det ikke er umulig at de vil åpne dørene igjen.

– Under det kraftige oppussingsarbeidet av området flyttet Freudian Kicks Agency inn i butikklokalene i Posthallen, og vi tok da en naturlig pause fra retail. Vi håper å åpne Freudian Kicks versjon 2.0 her, eller eventuelt andre prosjekter som vi pusler med for øyeblikket, forteller Grimsæth.

Mona Jensen ønsker i tillegg til flere nye butikker andre tilbud som gjør at gaten kan vokse og etablere seg.

– Det hadde vært fint med en kul restaurant og noen små barer, som kan trekke mennesker både på dag- og kveldstid, konkluderer Jensen.

I samme område finner du blant annet også: T-Michael & Norwegian Rain (Kirkegata 20), Aesop (Prinsensgate 20) og Steen & Strøm (Nedre Slottsgate 8).

Les også: Fabrikk/Butikk – Les stort intervju med de tre brødrene bak F5