Norske Tom Wood satser enda større i hjemlandet

mickey
Foto: Truls Qvale/Pudder Agency

I 2013 startet Mona Jensen det norske merket Tom Wood, med utgangspunkt i kraftige ringer i sølv.

Tom Wood har vokst fort på tre år, og er nå langt mer enn et lite smykkemerket – de har blitt tatt inn i mange butikker både nasjonalt og internasjonalt, og omsatte i fjor for over 15 millioner kroner. Japan fikk raskt øynene opp for smykkene fra nord, og er i dag merkets største marked, representert i over 40 butikker rundt om i landet.

I fjor lanserte også Tom Wood sin første kleskolleksjon, både for kvinner og menn, som hele tiden var en del av planen, forteller Mona Jensen til Melk & Honning.

– Det har vært en fantastisk reise. Utmattende og givende på mange ulike måter. Det er utrolig å få bidra inn i et prosjekt og en merkevare som nå har fått aksept hos noen av de fremste butikkene i verden. Det å se sitt eget design solgt hos for eksempel Barneys i New York eller Liberty i London gjør meg ydmyk og stolt. Og jeg blir rørt og glad når jeg ser noen på gata som går i noe fra Tom Wood. Det er fremdeles like overraskende og stas, sier designeren.

Mickey.L.Grouped.White copyI fjor lanserte Tom Wood et samarbeid med kunstner John Andrè Hanøy, hvor de tok utgangspunkt i et av hans mest kjente verker, Mikke Mus-hodeskallen.

– Det er alltid gøy å kunne jobbe sammen med mennesker man liker samtidig som man har et faglig engasjement som går i samme retning. John Andrè er en slik person. Han inspirerer meg og da han takket ubetinget ja til å delta i dette samarbeidet åpnet det seg jo dører for oss begge, forteller Mona Jensen om samarbeidet.

Samarbeidet var kun tilgjengelig på den populære konseptbutikken Dover Street Market i London.

– Det hele var litt tilfedlig. Vi satt på showrommet vårt i Paris da den kreative direktøren til Dover Street Market kom innom. Han syntes ringene vi jobbet med var fantastiske og ønsket å ha dem med i en utstilling hos Dover Street Market i London to uker etter. Han fikk derfor 10 av de første ringene vi graverte sammen med noen håndlagde Mickey figurer fra John Andrè Hanøy.

Nå satser Tom Wood enda større i hjemlandet. Fra og med juni blir Mikke Mus-ringene også tilgjengelig i utvalgte butikker i Norge. Mona Jensen forteller at det er en liten og eksklusiv kolleksjon, hvor hver enkelt ring er håndgravert med et serienummer, som gjør at den føles unik og speiell.

I tillegg åpner de sin første egne butikk i hjemlandet i august i Kirkegata 20 i hovedstaden.

– Vi har mange planer framover, men tar ett skritt om gangen. Åpningen av vår første butikk i Oslo er en stor begivenhet for oss!

Screen Shot 2016-04-21 at 13.17.06
Foto via Instagram @tomwood___

 

Les også: På rømmen mot motedrømmen: Klesdesigner Edda Gimnes