Bilde: Roberto Cavalli FW20 - av Ola Rindal

Den norske fotografen Ola Rindal jobber for noen av verdens største motehus og magasiner

Nå har han skutt Cavallis nyeste kampanje.

Med bare nærmere 5,5 millioner innbyggere blir nordmenn fremdeles stolte når noen fra Norge gjør det godt i det store utland. Fotograf Ola Rindal er en av disse. Gjennom en årrekke har han gjort store jobber for internasjonale motehus og magasiner.

Nå har den Paris-baserte nordmannen skutt den nyeste kampanjen til det italienske luksusmotehuset Roberto Cavalli.

– Jeg tror de hadde sett bilder av ting jeg har gjort i ulike magasiner, og følte at jeg kunne passe. Selv har jeg ikke vært særlig opptatt av Cavalli, og visste lite om dem, sier han til Melk.

– Egentlig ble jeg ganske overrasket over at de ville jobbe med meg, ettersom jeg tenkte at deres estetikk lå langt borte fra min egen.

Les også: Første Vogue-cover med helnorsk team

Roberto Cavalli-kampanje skutt av Ola Rindal
Roberto Cavalli-kampanjer skutt av Ola Rindal

Til Melk kan han fortelle at briefen fra det italienske motehuset gikk ut på å arbeide med et ganske spontant uttrykk rundt en gjeng ungdommer i et hus eller en leilighet i løpet av en dag.

– Dette var jo rett etter at Italia hadde gått i lockdown, og man kunne se for seg at modellene ikke kunne gå ut på byen, men måtte være hjemme og kjede seg, forteller Rindal om briefen.

– Jeg likte ideen om å jobbe mye med dagslys, og la det forandre seg naturlig gjennom dagen. Det lå tett opptil mitt bildespråk.

Jobbet med Martin Margiela

Nordmannen har selv bodd i Paris i nesten 20 år.

– Etter at jeg gikk ut av Fotohøgskolan i Gøteborg slo jeg meg ned i Sverige. Men etter en stund fikk jeg lyst til å prøve noe annet. Da tenkte jeg at Frankrike hørtes spennende ut, og dro i vei mest fordi jeg var eventyrlysten.

Portrett av Ola Rindal i landlige omgivelser
Ola Rindal. Foto: Madoka Rindal

Tilfeldigvis landet han i Paris den 11. september 2001, dagen som for alltid vil forbindes med det massive terrorangrepet i USA. Kort tid etter at han var ankommet den franske hovedstaden var han så heldig å få bilder han hadde tatt publisert i magasinet Purple.

– Det var stort for meg da, og jeg har fortsatt å arbeide med dem fra og til gjennom årene. Jeg synes fortsatt at det er ett bra magasin, forklarer han.

Videre fikk han muligheten til å jobbe med den myteomspunnede belgiske designeren Martin Margiela og hans team

– Jeg viste ikke så mye om mote da, og det var interessant for meg å se ett slikt hus innefra. Maison Martin Margiela har inspirert mange moteskapere og jeg var heldig å få være med når Martin fortsatt var der.

Elsk-hat-forhold til Paris

Siden har Rindal gjort flere av Louis Vuitton sine herrekampanjer, i tillegg til noen av deres kataloger. Han har også skutt for motehus og magasiner som Balenciaga, i-D, Numero, Filippa K, & Other Stories og 032C, for å nevne noen.

– Selv om jeg har gjort en del mote både for magasiner og motehus har det alltid vært viktig for meg å gjøre egne prosjekter, sier han.

– Mitt samarbeid med galleri Catherine Bastide har betydd mye. Jeg har også publisert et titalls bøker med mine bilder.

Rindal forteller at han har et elsk-hat-forhold til Paris.

– Kanskje har motstanden i mennesker, kultur og språk gjort at jeg er blitt så lenge der. Mitt Paris har hele tiden handlet om de fattigere områdene, miksen av etnisiteter, om barer og kafeer, markedene, gatelivet. 

Koronakrisen og lockdown har preget både arbeid og fritid for den norske fotografen, som for øyeblikket er hjemme i Norge.

– Man kunne jo ikke jobbe, så jeg var hjemme med barna og laget små filmer med dem. Nå blir det ikke like mye reising som før, og man må jobbe med små og lokale team. Jeg har alltid jobbet med så små team som mulig, så for meg har det vært helt OK.

Bilder tatt av Ola Rindal for Re-Edition, Luncheon, Vanity Fair og Balenciaga
Coverstory for Re-Edition magazine – portrett av Marine Serre for Luncheon – Vanity Fair – Balenciaga. Foto: Ola Rindal via Instagram @olarindal

Olas tips til deg som drømmer om å bli fotograf:

– Kast deg ut i det, og ta litt sjanser! Det er viktig å jobbe på, ikke gi opp, og ikke minst å stole på sitt uttrykk og sin visjon. Å forsøke å hele tiden bli bedre.

– For de fleste tar det lang tid, og det er mye å lære på veien. Om fotografi, men også om livet. 

Les også: Tre norske modeller på «catwalken» for Balenciaga