Slik påvirkes norske moteskoler av koronakrisen

Sara Skogøys avgangskolleksjon i 2018 ved KHiO. Foto: Ignat Wiig

Slik påvirker koronaviruset norske motestudenter

– Nesten over natten ble de puttet i en annen fremtid, forteller Peter Løchstøer ved KHiO til Melk.

At den pågående pandemien har tvunget hele samfunnet inn i en ny hverdag, er det liten tvil om. Koronaviruset har påvirket så og si alle bransjer, deriblant butikker, skjønnhetssalonger, skoler og barnehager.

Slutten på inneværende skoleår og eksamenstid nærmer seg med stormskritt. Også for motestudenter. Og med det også avgangskolleksjoner og visningene av disse. Men det er ikke til å stikke under stol at å sitte hjemme alene og skulle fullføre et så praktisk fag som design, kan være problematisk.

Hvordan påvirker virusutbruddet de norske moteskolene? Og hvordan føler designstudentene selv skolene har taklet krisen?

Les også: 90 prosent av innkjøperne trakk seg

– Vant til strenge krav til oppmøte

– For oss på Esmod Oslo er koronakrisen det utenkelige som plutselig ble virkelighet! Motestudenter i hele det verdensomspennende Esmod-systemet skal plutselig studere våre praktiske motefag online. Vi er mektig imponert over studentene som fortsetter å levere interessante design og sømteknisk avanserte produkter, uke etter uke, sier Rakel Benjaminsen, rektor ved Esmod Oslo til Melk & Honning.

– Det som har vært en av våre styrker i den plutselige omstillingen, er at skolehverdagen i Esmod-systemet i utgangspunktet er veldig strukturert. Studentene er sterke på å planlegge eget arbeid, og vant til strenge krav til oppmøte og daglig dialog med lærere.

Hun forteller at de har holdt på rutinene selv om studentene og lærerne nå sitter hjemme hos seg selv, og heller møtes via skjerm. Både pensum og arbeidsmengde er blitt opprettholdt, men med tilpasning slik at det blir gjennomførbart med lærerens veiledning – uten å kunne ta på produktene til studentene.

– Å ikke kunne møte fysisk på studiested påvirker selvfølgelig studentene våre, og kanskje mer psykososialt enn noe annet. Det kan være utfordrende å sitte alene i disse tider. Vi har derfor opprettet en online-studentkafé som er åpen hver ettermiddag for alle trinn.

Slik påvirker koronakrisen norske moteskoler
Hjemmestudio til student ved Esmod. Foto via Esmod

Les også: Slik koronapåvirkes norske moteinfluencere

Fikk låne med seg symaskiner hjem

– Hvordan sørger dere for at studentene får den oppfølgingen de trenger hjemme?

– Det aller første vi gjorde da kravet om stenging av skolene kom, var å kartlegge hver enkelt students behov for utstyr hjemme. Alle som hadde behov for å låne med seg hjem utstyr som symaskiner og modelleringsbyster, fikk mulighet til dette, sier Benjaminsen.

Esmod benytter videochat i undervisningen. Foto via Esmod

– Hver student får individuell oppfølging med lærer hver dag, og veiledning foregår da via skjerm. Studentene får dermed snakke med lærer og motta tilbakemeldinger på sitt arbeid daglig, slik de er vant med. I tillegg har vi klassevis zoom-møter med lærer for felles undervisning og informasjon.

Hun forteller at lærerne deres har filmet gjennomgang av konstruksjoner og annet pensum, slik at studentene har mulighet til å se dette flere ganger. I tillegg har de et stort digitalt bibliotek med Esmods bøker for undervisning, som inneholder blant annet video av ulike tekniske elementer i søm og design.

– Studentene hos oss har også en modelleringsbyste i halv størrelse som de kan velge å jobbe med nå. Dette gjør arbeidets størrelse mer overkommelig hjemme på en studenthybel.

– Vært tøft å ikke kunne utveksle ideer

– Jeg snakker nok for de fleste når jeg sier at det har vært en skikkelig omstilling. Det har tatt tid og krefter å tilpasse seg. En hel kolleksjon som er under arbeid skal plutselig flytte inn i hjemmet, sammen med alt av materialer, utprøvninger, symaskiner, byster og andre ting vi trenger denne perioden, sier Moa Terjesdotter Eriksson, avgangsstudent ved Esmod til Melk.

Hun forteller at modelleringsfaget har vært komplisert å få veiledning i gjennom videosamtale, ettersom det gjør seg best i 3D.

– Med det sagt, så har vi en skarp modelleringslærer som klarer å legge merke til skjeve sømmer, til og med via videosamtale.

– Det har vært tøft å ikke kunne utveksle ideer og be om råd fra de andre studentene som vi konstant har vært sammen med i klasserommet. Muligheten for fittinger har også så klart vært enormt begrenset, sier hun og legger til at den største utfordringen har vært bristen på arbeidsområdet og muligheten til å jobbe ergonomisk, i tillegg til det sosiale aspektet.

Hun forteller at siste året på Esmod innebærer mye selvstendig arbeid, og ikke så mye forelesninger eller gjennomganger – noe som har vært ganske passende under krisen.

– Dette er jo den mest hektiske tiden for alle som tar eksamen til sommeren, så rastløsheten kan jeg med sikkerhet si at vi ikke har kjent på. Arbeidsdisiplinen er derimot blitt satt hardt på prøve. Rutiner som for eksempel morgenmøte med hele klassen og lærere klokken 9 hver dag har vært gull verdt for å starte igang skoledagen.

Moa Terjesdotter Eriksson. Foto: privat

Plaster på såret

Terjesdotter forteller at de har hatt en nær oppfølging fra lærerne på Esmod, som også har vært svært engasjerte for at studentene skal komme seg i mål.

– Jeg er veldig imponert over hvor kjapt og effektivt skolen gjennomførte de forandringene som krevdes for å gå helt over til hjemmeundervisning. Det ble kjapt organisert med symaskiner til de som hadde behov for det, og byster til utlån. Vi ble også raskt introdusert for Zoom som sammen med Itslearning var nøkkelen til at type veiledning og undervisning.

– Det har så klart for oss på Esmod, på lik linje med studenter på andre moteskoler, vært en stor skuffelse å ikke få muligheten til å gjennomføre en motevisning der vi vanligvis får vis frem våre avgangskolleksjoner. Det er en av de hendelsene jeg og mange andre har sett frem til under årene på Esmod.

Hun forteller at skolen derfor har valgt å satse på å beholde planene om studentenes bransjemøter i forbindelse med eksamen.

– Det jobbes også med ytterligere møter med bransjen i fremtiden, når vi forhåpentligvis er tilbake til normalen, som et plaster på såret. Viljen om å få oss ut i jobb har vært stor, noe vi som studenter, kanskje ekstra mye i denne tiden med permitteringer, setter pris på.

Les også: Norsk designer på prestisjetung Forbes-liste

Undervisning på nett

– Vi gikk over til å ha all undervisning over nett 13. mars. Forelesere ved skolen har også fått veiledning i hvordan de skal kunne flytte undervisningen sin til nett. Vi har fått gode tilbakemeldinger både fra forelesere og studenter om nettundervisningen, sier Jon Amund Søfferud, studieleder for Motedesign og leder for SoFI kompetanse på SoFI School of Fashion Industry i Oslo til Melk & Honning.

– Det har vært en tett oppfølging fra administrasjon og studielederne fra de forskjellige utdanningene. Men det har selvfølgelig vært et savn med det kollegiale og klassemiljø. Samt det å kunne gi studentene tilbakemelding på taktilitet, proporsjoner og stofflighet når undervisningen i konstruksjon foregår på nett.

Han forteller at avgangsstudentene fra forrige mandag av fikk mulighet til å komme tilbake på skolen i faget Konstruksjon, slik at de kan realisere avgangskolleksjonen sin.

– Skolen følger oppdateringene fra FHI og passer på at det alltid er to meter mellom hver student, at foreleser har på seg plasthansker, og alltid har to meters avstand når det gis tilbakemeldinger.

Jon Amund Søfferud. Foto: Silje Guldbrandsen

Digital visning

– Hvordan har dere sørget for at studentene får den oppfølgingen de trenger hjemme, når motestudiet er så praktisk som det er?

– Studentene fikk mulighet til å låne utstyr de trengte, som byster, symaskiner og strykejern. I tillegg til stasjonær Mac om de hadde behov for det, sier Søfferud.

Mai og juni er siste innspurt for moteskolene og siste kulls avgangskolleksjoner, som tradisjonelt sett blir vist til familie, venner og presse gjennom avgangsvisninger. Hva vil skje med denne i år?

– Vi hadde tidligere i år bestemt at vi skulle ha en digital visning. Dette gjennomfører vi, og lanserer denne på nettsiden 11. juni. Visningen vil gå på tvers av utdanningene ved SoFI, slik at Interiør og Retaildesign også vil presentere sine prosjekter, sier Søfferud og legger til at arrangementet blir markedsført av utdanningen Moteindustri, i samarbeid med Spalt PR som underviser i PR og Omdømmebygging ved skolen.

– Ikke lett å vise frem en søm på Zoom

Paula Potocnik studerer motedesign på SoFI og er tillitsvalgt blant studentene.

– Før koronaviruset satt jeg på skolen rundt tolv timer hver dag for å sy eller jobbe med presentasjoner til neste deadline. Jeg var veldig avhengig av å kunne dra et sted for å jobbe. Både med tanke på struktur på dagen, men også fordi jeg ikke hadde eget utstyr. Jeg har forøvrig heller aldri vært en person som klarer å jobbe bra hjemme, sier Paula Potocnik til Melk & Honning.

– Da skolen stengte var det først litt stress og jeg var litt bekymret. Men jeg er heldigvis glad i å jobbe alene og selvstendig. Så jeg kjøpte symaskin og lagde et lite studio i stua, og sa til meg selv at det bare må bli sånn.

Paula Potocnik. Foto: privat

Potocnik forteller at dette er en periode i studiet hvor designstudentene ikke har så mange fag, og forelesningene derfor er mer for veiledningens skyld.

– Likevel er det jo ikke så lett å vise frem en søm på Zoom (videochat, journ.anm). Andre klasser sliter litt mer når de sitter med nettundervisning flere fulle dager i uken. Men SoFI har jo løst det bra uten at det var så stor omstilling. Istedenfor å sitte i klasserommet, sitter vi hjemme i stua og hører på forelesningene. Med unntak av konstruksjonstimene gjør det faktisk ikke noe forskjell for oss akkurat nå.

Føler dere at dere har fått oppfølgingen dere trenger i forbindelse med avgangskolleksjonene deres?

– Vi er godt i gang med produksjon av plaggene, og heldigvis hadde jeg kjøpt inn alt av stoff og glidelåser før lockdown. Så de få timene med veiledning i uken er da på en måte nok for å holde prosessen og motivasjonen i gang. Likevel er det synd at det ikke er noe «ordentlig» vi jobber mot, siden det ikke blir noe visning. Men for sin egen del vil man jo bli ferdig og levere en kolleksjon som et resultat av disse to årene.

Slik påvirker koronakrisen norske moteskoler
Hjemmestudioet til Paula Potocnik. Foto: privat

Muligheter i digitale verktøy

– Hovedutfordringen for designstudiene er at de er praktiske og verkstedsbaserte. At studenter og ansatte plutselig ikke kunne bruke skolens fasiliteter var noe som bekymret mange, sier Peter Løchstøer, førsteamanuensis i kles- og kostymedesign ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) til Melk.

– I tillegg var vi usikre på hvordan vi skulle klare å gjennomføre eksamen og opptak. Men når realitetene etter hvert slo inn og vi begynte å bli kjent med de mulighetene som lå i digitale verktøy, begynte mye å falle på plass.

Han forteller at undervisningen raskt ble lagt over til digitale plattformer. Alt fra drakthistorieforelesninger til individuelle veiledninger.

Peter Løchstøer og KHiO-studenter i Zoom-møte. Foto: privat

– Det er en del utfordringer knyttet til at flere studenter innenfor kostymedesign som var i gang med produksjoner i samarbeid med teatre, regissører og skuespillere, fikk avgangsprosjektene sine avblåst. Noen hadde allerede hatt forestillinger, mens andre sto rett oppi kostymeprøver. Så for noen slo det ut mer utfordrende enn for andre.

– Alle har måttet omstille seg, og skolen valgte på et tidlig tidspunkt å ikke endre på det man kaller for læringsutbyttene. Uavhengig av hva som er mulig å få til resultatmessig, så er det kunnskapsproduksjon vi jobber med, og det har vi klart å opprettholde.

Lært seg scenariotenkning

Hvordan sørger dere for at studentene får den oppfølgingen de trenger hjemme, når motestudiet er så praktisk som det er?

– KHiO er en kunstutdanningsskole, så det er fokus på prosess, konsept og fremtidstenkning. Det handler mer om å få kommunisert konseptet sitt, enn å nødvendigvis skulle sy ferdig et plagg. I avgangsprosjektene er studentene ganske kompetente på søm og mange klarte å ordne seg maskiner. Noen fikk låne med seg noe fra skolen når det var helt nedstengt, sier Løchstøer.

– Etter at det ble lettet litt på reglene satte vi i gang en ordning hvor studenter kan komme inn og få gjort det aller nødvendigste på spesialmaskiner.

Han forteller at mange av de tankene studentene har gjort seg for fremtidens design, som bærekraft og nærhet til produksjonssteder, blir forsterket av at man nå er i en helt ekstraordinær situasjon.

– Studentene har lært seg mer scenariotenkning og at man skal formidle en annen fremtid. Nesten over natten ble de puttet i en annen fremtid, og vi ser at mange av prosjektene blomstrer mer enn hva de ville ha gjort i en annen situasjon.

– Ønsker å gjøre stas på koronakullet

Løchstøer forteller at de hadde begynt å planlegge visning av avgangskolleksjonene satt til midten av mai. Det fant de fort ut ikke kunne gjennomføres på grunn av restriksjoner på publikum.

Slik påvirker koronakrisen norske moteskoler

– Selv om det skulle lettes på reglene knyttet til hvor mange studenter som kan være sammen, vil det være vanskelig å samle det publikumet vi har pleid å ha på godt over 300 personer. Vi fokuserer nå på å få gjennomført eksamen og eksamenspresentasjoner på skolen.

Han forteller at det viktigste nå er at studentene får avlagt eksamen, får graden sin og får vist frem det de har lagd til sensorteamet, medstudenter og lærere.

– Så vet vi ikke helt hva fremtiden bringer. Vi ønsker så fort det er mulig å gjøre en form for feiring av avgangsstudentene 2020 til høsten. Da er alle sjekket ut, men vi ønsker allikevel å gjøre stas på koronakullet, kanskje med en avgangsfestival.

– Utfordrende avslutning på kreativt studie

– Det skjærer oss i hjertet å måtte avlyse avgangsvisningen vår i juni. Den skulle ha vært på Aker Brygge slik som i fjor, sier Rakel Benjaminsen.

– En tung jury sammensatt av eksperter fra norsk motebransje stiller som sensorer for avgangskolleksjonene, slik at standarden på ESMOD diplomene og jurypriser allikevel blir som normalt. Vi planlegger å få vist frem avgangsstudentenes kolleksjoner til høsten, muligens i en utstilling, når man forhåpentligvis kan invitere gjester igjen.

Slik påvirker koronakrisen norske moteskoler

– Hvordan påvirker pandemien avgangskolleksjonene?

– For våre avgangsstudenter ble koronapandemi og stengt skole en skikkelig utfordrende avslutning på et kreativt og praktisk studie. Hver dag imponeres vi av hvordan studentene finner løsninger, og hvordan de står på og leverer interessant arbeid av høy kvalitet.

– Vi får 21 solide avgangskolleksjoner i år. Et av våre vurderingskriterer heter «selvstendighet i eget arbeid ». Vi må jo si at dette kriteriet er virkelig blitt testet denne våren!

Benjaminsen forteller at de på mandag fikk lov til å gi avgangsstudentene tilgang til klasserommene igjen. Der kan de nå benytte seg av lærernes kompetanse og skolens spesialutstyr under innspurten.

– Nå er veldig snart kolleksjonene klare for å møte jury og en moteverden i sterk endring.

For ordens skyld: Journalisten er tidligere student ved SoFI og har også arbeidet for skolen.

Les også: Mener norske designere fortjener bedre