Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Store endringer for Oslo Runway
Foto: Oslo Runway/Mike @akam1k3

Kutter Fushion til fordel for Oslo Runway

Vi har funnet formen og nå er tiden inne for å forenkle kommunikasjonen gjennom en merkevare og et arrangement, forteller Elin Carlsen, CEO for Oslo Runway, til Melk & Honning.

Oslo Runway har vært gjennom en rekke ulike versjoner siden det først ble arrangert i 2015. Det har funnet sted i blant annet Operaen, i Kulturkirken Jakob og på Sentralen. Hatt ulike eiere, fokusområder og ambisjonsnivå.

De siste par årene har moteeventet fungert som en hybrid mellom kunst og mote, i de to grenene kalt Oslo Runway og Oslo Fushion Festival.

Nå kuttes sistnevnte og alt havner under Oslo Runway-paraplyen. Fokuset på mote, livsstil, kunst og kultur fortsetter. 

Elin Carlsen, CEO for Oslo Runway, forteller at det er et naturlig steg for selskapet å samle all læring de har gjort de siste årene under en visningsplattform.

Vi har funnet formen og nå er tiden inne for å forenkle kommunikasjonen gjennom en merkevare og et arrangement – Oslo Runway, forteller hun i en pressemelding.

Til Melk & Honning påpeker hun noen av lærdommene de har gjort.

– Det er alltid et forbedringspotensiale – også er det jo litt sånn at det som fungerte for to år siden ikke nødvendigvis vil fungere nå.

– Oslo Runway har i flere år skapt suksess som en fysisk visningsplattform, mens nå jobber vi også digitalt, noe som gir oss langt større rekkevidde internasjonalt og gjør norsk design enda mer tilgjengelig for forbrukere. 

Les også: Ris og ros fra bransjen til årets moteuke

Carlsen forteller også at det å produsere en konferanse, slik som de tidligere har gjort, både er ressurskrevende og ikke når et bredt nok publikum.

Les også
Motehøydepunktene fra Øyafestivalen 2022

– Så i år vil vi heller ha fysiske og digitale talks som gjøres tilgjengelig for alle som er interesserte i mote, livsstil, kunst, kultur og bærekraft.

En annen lærdom de har tatt med seg er at selv om pressen ønsker å se de klassiske visningene, kan mindre presentasjoner og utstillinger gi norske designere og merkevarer like stor medieoppmerksomhet. Om nivået er høyt nok, vel å merke.

Store endringer for Oslo Runway. Her et bilde av Elin Carlsen som er CEO
CEO for Oslo Runway, Elin Carlsen. Foto: Oslo Runway/Pernille Sandberg

– Vi har også merket oss ved at street style fortsatt er like viktig som tidligere år når vi skal skape medieoppmerksomhet rundt norsk design. Vi kommer derfor både til selv å dekke street style og invitere internasjonale street style fotografer til Oslo i august.

Oslo Runway-sjefen kan avsløre at eventet blir en miks av visninger, presentasjoner, utstillinger og event, men ønsker ikke å utdype det noe videre før de lanserer årets program.

Koronapandemi har påvirket det norske moteeventet gjennom flere sesonger. De har måttet utsette, digitalisere og forholde seg til restriksjoner.

Nå forteller Carlsen at de forsøker å sikre seg litt.

– Vi planlegger for et hybridformat som gir oss en form for fleksibilitet om det blir behov for å skifte over til et heldigitalt arrangement. Noe vi håper ikke vil skje, da vi alle er lei av å bare møtes digitalt!

– Erfaringsmessig har samfunnet vært mer åpent i de varme månedene enn de kalde, så vi har stor tro på at vi skal få gjennomført et spennende hybridprogram til august.

Videre avsløres det også at Oslo Runway nå vil samarbeide med DS Autumobiles om en helt ny designpris kalt DS Fashion Talent Award. Den vil gå til en avgangsdesigner som utmerker seg innen sitt felt.

– Vi ønsker derfor å fortsette å støtte opp om norsk mote. Spesielt den neste generasjonen som er viktig for enhver industri, de er fremtiden, sier den norske markedsjefen i DS Automobiles, Stine Fratas.

Les også
9 ganger Julia Fox viste seg å være et stilikon

Les også: Slik spår motepersonlighetene moteåret 2022

Siste saker

Mest lest nå
Les mer