Hele motebransjen ble overrasket da det i høst ble klart at Demna Gvasalia ville etterfølge Alexander Wang hos Balenciaga. Vetements-designeren har fått mye buzz de siste årene for sitt undergrunns-inspirerte merke, men distansen til det ikoniske motehuset Balenciaga er fortsatt veldig stor.
WWD publiserte nylig et langt intervju med Gvasalia, der han forteller om Vetements-kollektivets designprosess, og synet på moteindustrien. I tråd med Raf Simons uttalelser i forbindelse med avgangen fra Dior, kritiserer også Vetements-designeren tempoet i bransjen. Spesielt pre-kolleksjonene får gjennomgå.
– Altså, vi leverer vinterkolleksjoner i juli… det henger ikke på greip. Det er så forvirrende og jeg føler at noe trenger å skje, slik at vi kan finne nye mekanismer eller systemer, for det er masse penger som kastes ut av vinduet til produsering og utvikling, for så å selge ting vi ikke trenger. (…..) Jeg er virkelig ikke sikker på om det er markedet som krever alle disse klærne, sier Gvasalia.
Les også : Ny Balenciaga-designer annonsert
Hos Vetements skaper han og hans team foreløpig kun to kolleksjoner i året, mens han hos Balenciaga kan forvente å måtte kreere pre-spring, spring-summer, pre-fall og fall-winter.
Hans første kolleksjon for Balenciaga vil vises fram under moteuken i Paris i mars.
Les også : Kate Moss og Lara Stone for Balenciaga