Møt den norske motefotografen som står bak supermodellens Reebok-kampanje

3.Reebok_PerfectNever_GigiHadid_3

Gigi Hadid for Reebok. Foto: Cathrine Wessel

Cathrine Wessel er en av Norges mest suksessrike internasjonale motefotografer. Hun fotograferer for en haug kjente motemagsiner og merker slik som Elle, Glamour, adidas, UGG Australia og J. Crew. Nå nylig skjøt hun Gigi Hadid sin kampanje for Reebok.

Melk & Honning har tatt en prat med henne om motebransjen både i New York og i Norge.

Wessel flyttet til New York for å studere på International Center of Photopraphy tidlig på 90-tallet. Før dette hadde hun jobbet som grafisk designer i det norske motemagasinet Tique. Men hun nysgjerrig på energien til «det store eplet», og ønsket å utforske og lære hva New York hadde å tilby innen mote- og fotobransjen. 

–  Jeg hadde vært der som ung da jeg var utvekslingsstudent, og bare kjente på den energien og tenkte; gud, for en by og for en energi! Jeg forelsket meg helt, og dro dermed tilbake for å studere, forteller Wessel.

Etter utdannelsen fikk hun internship hos den legendariske motefotografen Arthur Elgort, som førte til at hun jobbet som assistent både for han og Patrick Demarchelier. Wessel forteller at det var veldig mye spennede som skjedde i motebransjen i New York på 90-tallet, men at foto-miljøet var nokså lite. Dermed begynte ballen å rulle fort da hun først fikk en fot innenfor.

– Derfor var det fint å være her helt i starten, fordi det kastet meg liksom inn i en kreativitet, en slags tilhørighet til fotoindustrien her i NY som ikke var altfor stor. Jeg fikk jobbe med masse forskjellige fotografer. Det var en veldig flott måte å lære om faget på, sier Wessel.

11.UGGWinter2015_ChrissyTeigan

Chrissy Teigen for UGG Australia. Foto: Cathrine Wessel

Den norske fotografen, som også er kreativ leder i klesmerket With & Wessel, har dog ikke bare motefotografi på CV´en. Hun fotograferer også innen musikk, sport og reise. Spesielt i hennes tidligere år jobbet hun mye med musikk og fotograferte for blant annet Rolling Stones og SPIN. Wessel sin stil er dokumentarisk, så for henne spiller det egentlig ingen rolle hvilken sjanger det er, så lenge hun får fortelle en historie. Hun har blant annet jobbet for Condé Nast Traveler i tyve år, hvor hun har fotograferert reiseskildringer fra rundt om i hele verden.

Les også
Omstridte Bente leverer billig gourmet med blandede opplevelser

– For meg er det ikke så viktig om jeg gjør en jobb innenfor mote, sport eller reise. Det viktigste for meg er hvordan man forteller historien og hvordan man jobber med lyset, sier Wessel.

8.WithandWessel_FW16

With and Wessel FW16. Foto: Cathrine Wessel

En av hennes nyeste jobber er kampanjen «Perfect Never» hvor supermodellen og it-jenta Gigi Hadid inntar bokseringen for Reebok. Selv om man skulle tro at den amerikanske 21-åringen har fått diva-takter etter stor suksess i såpass ung alder, var Wessel sin opplevelse helt annerledes. 

– Det var gøy og spennende å jobbe med en så profilert jente i sammenheng med sportsmerket Reebok, som gjør bra ting. Så jeg synes det var en utrolig morsom kampanje å gjøre. Gigi var supersøt, hyggelig og profesjonell. Og Wow! Jenta kan jo bokse! Så hun imponerte veldig. Hun jobbet hardt hele dagen for å få bra bilder. Hun hadde absolutt ikke noe «attitude», sier Wessel.

Hun forteller at det var gale tilstander utenfor lokalene der de fotograferte.

– Det var en hel haug med pressefotografer som ventet på henne da hun ankom lokalet. I løpet av dagen vet jeg ikke hvor mange ungjenter som sto å ventet utenfor for å få et blikk av henne og de hylte da hun kom ut, forteller Wessel.

1.Reebok_PerfectNever_GigiHadid

Gigi Hadid for Reebok. Foto: Cathrine Wessel

2.Reebok_PerfectNever_GigiHadid_2

Gigi Hadid for Reebok. Foto: Cathrine Wessel

Siden Wessel forlot Norge til fordel for New York på 90-tallet mener hun at den norske motebransjen har blitt større og mer kreativ og med dét har nivået også hevet seg.

Les også
Fast fashion-kjede konkurs for andre gang

– I dag skjer dét i Norge som skjedde i New York på tidlig 90-tall! Det er veldig flinke designere, det er kreativt, mange bra blader som har kommet fram og mange som gjør egne spennende prosjekter, poengterer fotografen.

Selv om hun ikke ser for seg å flytte tilbake til Norge med det første, kommer hun gjerne en tur til hjemlandet både for en pust i bakken fra den energiske storbyen og for å jobbe.

– Hver gang jeg gjør noe i Norge så synes jeg det er spennende, de har absolutt kommet mer på banen. Jeg elsker å jobbe med det norske lyset, skandinavisk mote og med de nye bladene har kvaliteten og kreativitet økt, sier Wessel.

4.SummerBeauty_Victoria_SS16

Summer Beaty. Foto: Cathrine Wessel

Selv om foto-miljøet var nokså lite i New York for 20 år siden, har mye forandret seg siden den gang. Utviklingen fra analoge til digitale kameraer har ført til en større bransje, og Wessel sine beste tips til aspirerende motefotografer er å assistere for drevne folk innen bransjen.

– Det jeg aller helst vil anbefale er å jobbe som assistent for en fotograf slik at du får forståelse av hvordan bransjen fungerer. I dag er det mange som hopper over det steget, men jeg tror at det en veldig bra å jobbe som assistent et par år fordi da møter du mange av kundene og du ser utfordringene en fotograf har, samtidig som du lærer mye teknisk slik som lys og komponering.

Det kan dog være vanskelig å få jobb som assistent for en man ser opp til, men det er ikke grunn nok til å gi opp, mener den suksessfulle fotografen.

Les også
Skjønnhet fra innsiden

– Man må ikke gi opp drømmen sin, man må stå på! Man skal lage ting hele tiden, man skal være litt sta og ikke gi seg og vise at man vil. Man må rett og slett brette opp ermene litt og jobbe hardt. Mote er ikke bare glamorøst, det er hard jobbing, avslutter Wessel.

CathrineWessel_JackGuiness_ChrissyTeigan_UggsAustraliaWinter2015_Iceland

Crissy Teigen, Cathrine Wessel og Jack Guiness under en fotografering for UGG Australia på Island.

Les også: Denne norske dama jobber for de største motehusene i Paris

Siste saker

Mest lest nå
Les mer