LEGENDER SAMLET. Den norske toppmodellen Sonja Wanda (t.h) og den lovende modellen Rawdah Mohamed

Norske modellbyråer om bookingen av multikulturelle modeller

– Bladene var jo engstelige for at man ikke ville selge magasiner om man hadde en mørk modell på coveret. Slik er det ikke lenger.

De siste ukene har de anti-rasistiske protestene i etterkant av drapet på George Floyd preget nyhetsbildet. Black Lives Matter er nok en gang på agendaen, også i motebransjen, og magasiner, merker og moteprofiler bruker nå plattformen sin til å støtte og fremme mangfold. Men er det egentlig noe mer enn et strategisk og kynisk forsøk på å vise at man er woke?

For scroller man nedover feeden bærer den preg av fotografer som dykker dypt i arkivet for å finne bilder de har tatt av svarte modeller, kjendiser som republiserer bilder av seg med svarte bekjente og magasiner som publiserer gamle moteserier med multikulturell casting.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva vil skje i modellbransjen fremover når det å booke en svart eller brun modell er blitt viktigere enn noensinne?

Melk & Honning spurte landets tre største modellbyråer.

Les også: Black Lives Matter: Hva gjør norske motemerker videre?

– Har alltid hatt mangfold

– I stallen vår har vi i grunnen alltid hatt mangfold. Vi har vært byrå nummer én når det kommer til diversity, sier Jonas Mangerud som er leder for Heartbreak til Melk & Honning.

Jonas Mangerud i Heartbreak Management
Jonas Mangerud

Ifølge ham er hudfarge og etnisitet aldri noe de har tenkt på når unge modellspirer kommer innom, kun om de har noe spennende ved seg.

– Vi har pushet curvy modeller, lave modeller og eldre modeller lenge før det ble «trendy» og det med stor suksess.

Mangerud kan fortelle at den første mørkhudete modellen til å gjøre en Topshop-kampanje noensinne var representert hos Heartbreak, noe som nå er flere tiår siden.

– Når det gjelder hvor mange multikulturelle modeller vi har prosentvis, har vi ikke noe form for statistikk på det. Men hvis jeg skal ta det på følelsen, er det vel et greit snitt av befolkningen, tenker jeg.

Han kan melde at han dessverre har hørt historier om Heartbreak-modeller som har opplevd rasisme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da jeg startet i bransjen for to tiår siden hadde vi stadig problemer med det å plassere våre mørke modeller i byråene i Paris og Milano. Om vi for eksempel viste frem én med afrikansk opprinnelse, kunne de bli avvist fordi byrået der nede følte de hadde den ene afrikanske modellen de trengte.

– Det er klart at byråene driver en business, så det har selvfølgelig med etterspørsel fra kundene å gjøre, men det er likevel en form for rasisme som ikke er akseptabel.

Ceval er en av de lovende, multikulturelle modellene Heartbreak representerer. Bilde via Instagram @ceval

– Flere av våre største modeller er av miksede etnisiteter

De siste årene har det vært en økning etterspørsel fra kunder når det kommer til multikulturelle modeller, også her i Norge.

– Det startet for en del år siden og har nok ikke så mye å gjøre med de siste ukers hendelser. Jeg tenker at det handler om at en økende andel av befolkningen er av forskjellige etnisiteter.

– Flere av våre største modeller er av miksede etnisiteter.

Mangerud ser ingen grunn til at den pågående anti-rasistiske bølgen ikke skal gjøre dette enda mer gjeldende.

– Målet for alle må vel uansett være at kunder utelukkende skal se på om modellen er bra eller ikke, og ikke ser på en bestemt hudfarge som et kriterium.

«Ghetto look»

– Til forskjell fra andre byråer i Skandinavia har stallen vår alltid vært mangfoldig. Det var litt av ideen bak Idol Looks da jeg startet. I og med at jeg opplevde rasisme i starten av min karriere, ville jeg gjøre noe for kommende generasjon, sier Amar Faiz, grunnlegger av Idol Looks og i-D Studio til Melk.

Den første modellen de booket var av persisk-irakisk opprinnelse. Nå representerer byrået 68 modeller med ulike etnisiteter.

– Og det er kun innenfor motesegmentet vårt. Når det gjelder reklame er det enda flere.

Bilde: Amar Faiz

Faiz kan fortelle at han har hørt mange historier om multikulturelle modeller som opplever rasisme.

– Jeg har opptil flere ganger hatt kunder som refererer til modeller med mørk hud som ghetto look. Jeg har også hørt N-ordet blitt brukt både på en seriøs måte og på spøk. Før var det gjerne også sånn at kunder lot være å svare når vi prøvde å pushe en brun eller mørk modell.

Han trekker frem en hendelse da han sendte to mørke modeller til moteuka i Paris.

– De var på request for et stort motehus. Som vanlig var de tidlig ute, og satt i casting-kø i flere timer og ventet. Til slutt kom assistenten til casting-direktøren ut og sa at de bare kunne dra hjem. «Vi er ikke ute etter black girls i dag», sa de. Ekstremt respektløst og usmakelig.

Rawdah Mohamed er en av Idol Looks mest lovende modeller. Bilde via Instagram @rawdis

– Det er mange «exclusively white»-merker som kommer til å kaste seg på bølgen

– En annen ting jeg synes er både merkelig og rasistisk er for noen år tilbake da alle de store internasjonale motebyene hadde en policy om å kun ha én ny svart kvinnelig modell om gangen. Hadde de to så var det helt crazy og banebrytende.

Faiz forklarer at det da aldri var snakk om å signe en brun modell, altså en med indisk, pakistansk eller arabisk bakgrunn.

– Nei, det var ikke noe etterspørsel. Det var akkurat som om de ikke fantes.

Modellagenten forklarer at en endring heldigvis er på gang når det gjelder å godta multikulturelle modeller i bransjen.

– Motebransjen er som alle andre bransjer opptatt av å tjene penger. Det var på tide at de innså at de må være inkluderende for å komme inn på visse markeder, samtidig som de må anerkjenne kunder med mørk hud og reflektere alle forbrukere.

– Forandringen er her. Det er mange «exclusively white»-merker som kommer til å kaste seg på bølgen for å vise at de ikke er rasistiske. Men vi vet hvem de er. Det er heldigvis større etterspørsel, så vi er definitivt på rett vei, avslutter han.

– Èn modell blant de hvite for å «holde samvittigheten ren»

– Vi har i alle år hatt mørkhudete modeller, selv om markedet ikke var stort for dem. I dag vet jeg ikke hvor mange vi har, men det er en rekke modeller hos oss med mørk hud. Også når det gjelder asiatiske, sør-amerikanske, syd-europeiske, øst-europeiske eller mixed, sier Eivor Øvrebø, grunnlegger av Team Models til Melk.

Hun har over 50 års erfaring i modellbransjen, og har merket hvor mye som har forandret seg her i Norge.

Eivor Øvrebø i Team Models
Eivor Øvrebø. Foto: Christian Bakstad

– Vi ser spesielt en endring når det gjelder klesmerkene som er for den yngre garde. Det kan være bookinger nå hvor kanskje tre, fire modeller skal jobbe sammen og kun én av modellene er hvite. Andre ganger er det omvendt.

– Tidligere var det mer sånn at kunden kanskje hadde én modell som var mørke blant de hvite for å «holde samvittigheten ren». Og bladene var jo engstelige for at man ikke ville selge magasiner om man hadde en mørk modell på coveret. Slik er det ikke lenger.

Dette mener Øvrebø også kan sees i stor grad i utlandet, der man nå oftere bruker multikulturelle modeller.

Norske Samir Ali som representeres av Team Models. Bilde via Instagram @teammodels

Får kommentarer av «ymse slag»

Modellbransjeveteranen har ikke selv hørt om at deres modeller har fått rasistiske kommentarer.

– Men det finnes nok. Det skal jo også sies at modeller gjerne får kommentarer av ymse slag uansett hudfarge, og ikke alle kommentarene er alltid like «smigrende».

– Når det gjelder kunder håper og tror jeg at de fleste er intelligente nok til å holde kjeft om sine eventuelle rasistiske holdninger.

Hun mener det er vanskelig å spå hvilke typer modeller som kan glede seg til mange bookinger fremover.

– Hvis bransjen har evnen til å se hvem som er flotte, fotogene og passer inn i bildet eller til visningen er det jo det som er viktig, ikke hudfargen.

– Og så håper jeg jo at vi mennesker snart kan lære oss å leve med hverandre, uansett hudfarge og religion. Vi er i 2020, et år vi kommer til å minnes i fremtiden på godt og vondt.

Les også: Anna Wintour innrømmer rasisme hos Vogue