Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Jeenu Mahadevan er med i Swarovski sin nyeste kampanje
Han er med i Swarovski sin nyeste kampanje (Foto via Instagram)

Swarovski re-brandes og endrer logoen etter 32 år

Frontes av norske Jeenu Mahadevan.

Stadig flere motemerker re-brandes ettersom konkurransen om kundene hardner, og gamle storheter må tenke nytt for å nå ut til nye målgrupper.

Nå er turen kommet til Swarovski som forandrer blant annet den svært så gjenkjennelig svane-logoen etter 32 år.

Ifølge Hypebeast har det østerrikske krystallmerket kontaktet General Idea, som er det samme New York-baserte selskapet som har hjulpet også Louis Vuitton, Moncler og Coach med å oppdatere deres merkevarer.

Den ikoniske svanen som i over tre tiår har vært Swarovski sin logo blir ikke borte, men endrer karakter. Borte er de graderte vingene, og svanen fremstår mer moderne med hodet vendt oppover ikke nedover.

Adwoa Aboah er et av ansiktene i Swarovski sin nye kampanje.

Samtidig har Swarovski fått sin aller første kreativ leder noensinne.

Giovanna Engelbert begynte å jobbe for selskapet allerede i 2016 som konsulent. Men i fjor fikk hun jobben som det 125 år gamle selskapets første kreative leder. Nå er hennes debutkolleksjon her.

Den har allerede fått massiv oppmerksomhet internasjonalt, mye på grunn av sin oppdaterte look. Kolleksjonen har fått navnet Collection #1 etter Article #1, den første krystallen Daniel Swarovski skisset, skriver Fashionista. Kolleksjonen omfatter alt fra halskjeder og øreringer til ringer og kroppssmykker med fokus på geometriske former og farger.

Geometriske former og farger står sentralt i den nye kolleksjonen.

– Jeg startet med basisen til basisen. Jeg dykket dypt ned i arkivene til selve materialene. Det er ikke hver dag du møter et selskap som faktisk eier materialene, sier Engelbert til motenettstedet.

Giovanna Engelbert har laget en mer moderne vri på det 125 år gamle merket

Hun forteller at hun er inspirert av grunnleggerens skisser av krystaller.

– Jeg ble veldig fascinert av hvordan det er en så presis vitenskapelig tilnærming til design og de geometriske, tekniske skissene av krystallene. Det er en veldig logisk tilnærming, men resultatet er helt magisk.

Med i kampanjen er kjente fjes som Adwoa Aboah, Lexi Boling og Tess McMillan i tillegg til den britiske modellegenden Penelope Tree.

Det er norske Madde Østlie som har gjort castingen med Pernille Nadine fra Søster Studio som assistent.

Men også menn er med for å understreke at smykkene er for alle.

– Min drøm er å se like mange besmykkede menn som kvinner, sier Engelbert til Fashionista.

Blant dem er den norske toppmodellen Jeenu Mahadevan som i løpet av de siste par årene er blitt en av de viktigste modellene her hjemme, med stor internasjonal suksess.

Norske Jeenu Mahadevan for Swarovski

– Det er gøy at Jeenu får være med på re-brandingen, spesielt med så flinke folk. Mikael Jansson er topp fotograf og Giovanna er jo en power woman i bransjen. I tillegg var det sterk cast, så vi er veldig glade for at han er med, sier Alexander Norheim i Team Models til Melk & Honning.

Han forteller at Jeenu Mahadevan også er foreviget på display i butikken i Milano:

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av SWAROVSKI (@swarovski)

Merkets butikker vil også re-designes, skriver Business of Fashion.

Det nye konseptet har fått navnet Instant Wonder, og skal omfatte 30 butikker i nøkkelmarkeder verden over. Butikkene vil omfattes av diverse live og digitale eventer designed i samarbeid med Paris-baserte Villa Eugenie. De første av disse vil åpne i Milano i Italia denne måneden.

Slik ser det nye konseptet og logoen ut. (Foto: Swarovski)

I oktober i fjor godkjente selskapets aksjonærer den største overhalingen i merkets 125 år lange historie. Swarovski skal nå fokusere på dyrere produkter med høy margin, skriver bransjenettstedet. Med endret strategi kuttet selskapet 6000 stillinger.

Les også: Norske Signe er en av verdens mest lovende modeller

Siste saker

Mest lest nå
Les mer