Norsk motemerke til prestisjetung Paris-messe

– Dette vil endre alt.

I november 2018 skrev Melk & Honning om norsk-marokkanske Anwar Bougroug bak motemerket med samme navn.

Nå er designeren blitt valgt ut til å delta på den prestisjetunge motemessen Who’s Next i Paris.

– Utrolig stort og profesjonelt

– Jeg kunne aldri ha forestilt meg at dette var noe vi skulle få muligheten til på det stadiet vi er nå. Via det jeg hadde sett på sosiale medier og gjennom internasjonal presse virket det utrolig stort og profesjonelt, forteller Bougroug til Melk & Honning.

– Det kommer 50 000 besøkende fra hele verden, og innkjøpere fra verdens største multi-brand-butikker og varehus. Jeg har troen på at vi kommer til å treffe nøkkelpersoner i bransjen som kan hjelpe oss å utvikle merket vårt videre og presentere oss for en global kundebase.

Designeren, som tok sin utdanning hos Esmod i Oslo, mener det norske motemerket først og fremst ble valgt for sitt forhold til holdbarhet i symbiose med håndverk.

– Vi bruker gamle teknikker som risikerer å dø ut fordi alle vil ha ting kjapt og billig. Vi forsøker å holde en hel industri i live og genererer per i dag rundt 50 arbeidsplasser. Takket være pressen og oppmerksomhet vi har fått, merker vi et økende publikum for det håndlagd fremfor det fabrikk-perfekte og steriliserte.

– For juryen var det viktig å vite at vi kunne klare å møte de potensielle bestillingene vi ville få i Paris. Det er sykt gøy at de mener vi har det som trengs!

Foto: Beste Zeybel

Utfordringene med unisex-mote

Fra å være et unisex-merke har Bougroug blitt bespoke, made-to-measure.

– Vi ønsket i utgangspunktet å være genderless med litt større passformer, og tenkte at det var en grei løsning. Problemet var rett og slett at regnestykket ikke gikk opp; Skulle vi lage en herrepassform eller en damepassform?

– Selv om vi mener at kjønn først og fremst er et spørsmål om identitet, kan man ikke lage klær uten å ta hensyn til de tydelige forskjellene som finnes mellom kroppene til menn og kvinner.

Ifølge Bougroug var det i kjølvannet av denne endringen at folk begynte å etterspørre unike ting.

– De ville ha noe helt skreddersydd og var villige til å betale ekstra, så lenge det var laget etter deres mål. Vi har alle våre usikkerheter når det gjelder klær, spesielt når vi kjøper standardstørrelser. Vi så derfor en mulighet til å skape våre kolleksjoner tilpasset kundens kroppsmål. Plaggene er fremdeles genderless, men nå kan man i tillegg få de sydd etter din egen figur.

– Hva slags priser må man regne med for denne typen spesialsydde plagg?

– Det er naturligvis mye mer jobb, noe som så klart påvirker prisen. Akkurat nå ligger for eksempel en ganske enkel jakke på litt under 7000 kroner. Men vi har et enormt nettverk av ekstremt dyktige folk vi jobber med, og når man har det blir alt litt enklere.

– Vi tilbyr på sett og vis haute couture til en premium pris, noe vi er stolte av. Og ingenting er jo mer holdbart og tidløst enn plagg som er skreddersydd.

Bougroug kolleksjon Perfect Day. Foto: Keziah Quarcoo

Avfall fra matindustrien og dead-stock

Designeren mener at et nytt merke som ikke er bærekraftig rett og slett er overflødig i dagens marked.

– For meg er bærekraftighet et spørsmål som dukker opp i hver eneste avgjørelse vi tar. Vi har vært veldig heldige å få tilgang til skinn som er avfall fra matindustrien, og enda bedre, et enormt lager av dead-stock-stoffer og tilbehør.

Han understreker at man som designer skjønner hvor ødelagte forbruksvanene er blitt av fast-fashion.

– Det kan ta opp mot tre dager å sy en skjorte, selv for en skredder som er erfaren, i tillegg til tiden det tar å finne de riktige materialene, knappene og så videre. Ofte kreves det en hel ukelønn for å lage en skjorte, men samtidig kan du jo også gå til en hvilken som helst fast fashion-butikk og kjøpe noe som likner for under hundrelappen.

Selv har han sluttet å handle på denne måten.

– Egentlig synes jeg alle burde sy minst ett plagg i løpet av sitt liv, gjerne en skjorte, jakke eller kjole, for å skjønne hvor mye tid og energi som ligger bak det vi har på oss hver eneste dag.

– Da tror jeg ikke vi skulle handle på den måten vi gjør idag. 

Viser under moteuka i Paris

Det er AMITH – Association Marocaine des Industries du Textile et de l’Habillement – som sponser oppholdet til merket under Who’s Next i Paris.

– Vi skal vise frem våre skinnvesker som vi har jobbet med i to år nå for å perfeksjonere. I tillegg viser vi ytterplagg, skjorter, kjoler , skjerf og luer. Alt er langsomt skapt av håndverkere med masse kjærlighet og omtanke, produkt for produkt. 

Håpet er å få møte innkjøpere fra butikkene de selv elsker.

– Dette er vår første mulighet til å vise fram kolleksjonene våre på et så høyt nivå. Vi vet at mange gjerne vil se og kjenne på produktene våre, og dette er virkelig et stort steg i akkurat den retningen.

– Vi har allerede blitt kontaktet av en haug av stylister som vil låne klær til shoots, fotografer som vil som samarbeide og folk som inviterer oss på andre evenement under messen, kan Bougroug stolt melde.

Han har troen på at dette vil endre alt for dem.

– Messen holdes strategisk samtidig som Paris Men’s Fashion Week, Haute Couture Week og møbelmessen i Paris, så de aller fleste i motebransjen eller som jobber i det kreative er i Paris akkurat da.

– I juni i år skal vi også ha vår første motevisning under Paris Men’s Fashion Week. Nesten alt er bekreftet, vi venter bare på noen få faktorer før vi lanserer dato og program. Nervene er i høyspenn for å si det mildt!

Who’s Next foregår i Paris fra 17. til 20. februar.

Les også: Her åpner norske Marius (19) Valentino-visningen i Paris