– Jeg synes det er gøy å utfordre det skandinaviske moteuttrykket
Carina Vesterås (26) startet badetøysmerket Maranga sammen med samboeren sin Daniel Dahl for to år siden. Reising mellom to veldig forskjellige land – varme og eksotiske Brasil og kalde Norge – har vært hovedinspirasjonen.
– Ideen med Maranga er å blande typisk brasiliansk fargerik kultur og tropiske omgivelser, med den mer edgy nordiske attituden, forteller Vesterås.
Med en Bachelor i Entreprenørskap fra BI har Vesterås en gründer i magen. Under studietiden bodde hun til og fra Brasil, og fikk etter hvert en agenturavtale på et klesmerke fra Sør-Amerika. Etter kort tid ble hun involvert i designet, og startet å designe badedrakter for dem. Dette trigget interessen.
– Til slutt følte jeg at det var naturlig å bevege meg videre, og jeg ble sulten på å skape noe eget, sier 26-åringen fra Lillestrøm.

Foto: Daniel Dahl

Foto: Daniel Dahl
Med dét ble Maranga født. Vesterås beskriver designet til Maranga som edgy, energisk og ekte. Hun merket at det var en etterspørsel etter badedrakter som både var funksjonelle og annerledes på samme tid.
– Jeg liker selv å kjøpe klær som betyr noe og fra merker med en gjennomført profil. Det fant jeg ikke på badedrakts-fronten i Norge. Vi gir kunden muligheten til å velge mellom en bred rekke av modeller, alle med sitt karakteristiske preg og vår «high cut».
Selv om hun ikke har noe utdannelse innen design, mener hun at hun veier det opp med et stort ønske om å skape noe nytt.
– Det gjør jeg med hardt arbeid, kreativitet, engasjement og iblant tårer, for å skape nettopp Maranga sitt uttrykk. Noe jeg er svært stolt av.
Les også: Olav Stubberud har designet badetøyskolleksjon for kvinner

Foto: Daniel Dahl

Foto: Daniel Dahl
Maranga sitt design er preget av den brasilianske kulturen med sine sandstrender og solstråler som på få minutter lager skille etter omrisset av badedrakten. Men det er langt fra hverdagen i Norge. I vårt landstrakte land er så vidt man rekker å hoppe i bølgene før høsten ankommer igjen. Er Norge det rette stedet å satse på et klesmerke som kun fokuserer på badetøy?
– Sett utenifra kan det kanskje virke merkelig å satse på å lage badedrakter fra Norge. Men jeg synes det er gøy å utfordre det skandinaviske moteuttrykket, og kunne tilby et nisjeprodukt som er råbra. Dessuten kan våre suits brukes som bodyer om vinteren og badedrakt om sommeren. Så – we’re covered!, sier Vesterås.
For det er badedrakter som står i sentrum hos Maranga – ikke bikinier.
– Jeg har egentlig aldri funnet bikinimodeller jeg har følt meg komfortabel i, en drakt er mer spennende og klassisk. Det gir meg også mer kreativ frihet fordi det finnes så utrolig mange måter å gjøre en badedrakt på og hvordan de kan styles, forklarer gründeren.
Vesterås ser for seg at Maranga passer for eventyrlystne jenter som står for noe. De aller fleste kundene er unge, men de opplever interesse fra alle aldre. Designeren selv mener det er fordi det er et hull i markedet – det er rett og slett et lite utvalgt av originalt badetøy, spesielt i Norge.
– Jeg håper at de som kjøper noe fra oss, forstår at vi bruker mye tid på å skape et godt og gjennomtenkt produkt.
Men Maranga har ikke bare norske kunder i kikkerten. Med nettbutikken som har gratis frakt verden over, sikter gründeren langt. Maranga sitt neste stopp på reisen blir USA. Til høsten har de blitt invitert til å ha visningen under New York Fashion Week.
– Dette blir min første visning så jeg er mildt sagt nervøs, men også utrolig spent på responsen fra internasjonale kritikere, avslutter Vesterås.

Foto: Daniel Dahl

Foto: Daniel Dahl
Bilder: Carina Vesterås i eget design. Foto: Daniel Dahl
Les også: Norges nye designtalenter: Motestudent Elnaz Gargari