(Bilder: thefashioneaters.com, Alexander Norheim/Costume, fredrikrisvik.com)
Neste uke går Zalando Style Icons Awards av stabelen. Den tyske nettbutikken har ved hjelp av en jury plukket ut et knippe stilige mennesker fra Finland, Sverige, Danmark og Norge, og latt folk få stemme på sin favoritt.
Kåringen bar tidligere navnet «Zalando Blogger Awards», men ettersom tendensen er at de tidligere bloggerne nå opererer på flere platformer ble et navneskifte ifølge Zalando selv naturlig.
Fire nominerte innenfor tre ulike kategorier ble valgt ut i hvert av landene. Av de 12 norske ble til slutt Darja Barannik, Tine Andrea Storløs og Fredrik Risvik stemt frem som folkets favoritter.
Torsdag 9. november vil de tre nordmennene få vite om de har nok «je ne c’est quoi» til å slå nabolandene våre.
Vi har snakket med dem om hva de tror de innehar av kvaliteter som kan få dem til å gå av med seieren, og om sin rolle som såkalte «influencers» gjennom de ulike kanalene de benytter seg av.
Darja Barannik er nominert i kategorien «Best style icon female». Hun jobber som moteekspert for KK, har en av Norges mest populære moteblogger, og nesten 50 000 følgere på Instagram.
Ifølge henne selv er hun veldig bevisst sin egen markedsverdi, og har takket mye nei til forespørseler om samarbeid for å beholde sin troverdighet for leserne.
– Det jeg tror er min styrke er at jeg har vært tro til min merkevare fra dag én. Dessuten har jeg en nokså enkel stil jeg tror mange kan bli inspirert av og gjøre om til sin egen. Uavhengig om jeg kler meg minimalistisk, maskulint eller maksimalistisk er fellesnevneren at det er noe elegant og komfortabelt over uttrykket, som gjør det enkelt å bruke/kopiere/la seg inspirere av i hverdagen. Jeg vil alltid være en “sucker” for nøkkelplagg og en fin basisgarderobe som man kan dresse opp eller ned, forteller Barannik til Melk & Honning.
Er du opptatt av å være et godt forbilde med tanke på den innflytelsen du åpenbart har? Hvordan forholder du deg til det? Er det ting du føler du ikke kan skrive om eller gjøre på bloggen eller Instagram?
– Selvsagt ønsker jeg å være et godt forbilde! Å starte en blogg i voksen alder tror jeg har vært alfa omega for meg, for med årene blir man mer reflektert og skjønner hva man bør dele og ikke, hvordan man skal formulere seg og hvilke temaer man kanskje bør styre unna. For det er temaer som er “fy fy” i denne bloggsfæren og jeg synes det er bra at media belyser noe av denne problematikken. Riktignok er jeg sjeldent veldig privat på bloggen min og skriver mest om mine subjektive meninger når det kommer til mote og skjønnhet, så inntrykket man får av meg er kanskje begrenset, forteller hun.
Tine Andrea Storløs står bak motebloggen «The fashion Eaters» og har i underkant av 40 000 følgere på instagram. Hun er nominert i kategorien «Best Newcomer».
– Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de har valgt meg selvfølgelig, men jeg håper det er fordi de synes jeg klarer å kle meg interessant og at jeg inspirerer mine lesere og følgere med det jeg gjør. Det er kanskje det viktigste med det å være en influencer – nettopp det å klare å gjøre det! Det er hvertfall et mål jeg har, og alltid kommer til å ha, forteller hun til Melk & Honning.
Tine Andrea mener at hennes konkurrenter er utrolig flinke og inspirerende, men at hun muligens er hakket flinkere på å skape kontraster og litt forskjellige uttrykk på bloggen.
– Jeg blander bilder og uttrykk, enten det er av meg selv, inspirasjonsbilder, kunst, nærbilder eller bilder tatt lengre fra. Jeg føler jeg får en litt mer interessant profil på grunn av det. Men om det er en sterk nok grunn til at jeg vinner er jeg veldig usikker på, forteller hun.
The Fashion Eaters-bloggeren lar siden favne det meste innenfor mote og moteindustrien, men ønsker ikke å være spesielt personlig der inne.
– Jeg unngår en del diskusjoner nettopp på grunn av dette. Jeg liker å holde meg til mote, og her har jeg absolutt mine meninger. Men jeg holder meg konstruktiv og gjør min research for jeg poster noe som kan mistolkes. Jeg er absolutt opptatt av å være et godt forbilde enten det kommer til det jeg skriver eller de bildene jeg poster, forteller Tine Andrea.
Fredrik Risvik er nominert i kategorien «Best Style Icon Male». Han er moteblogger og har over 100 000 følgere på instagram.
– Jeg tror min miks av interiør og en nedtonet klesstil viser at man kan presentere en livsstil bassert på «slow fashion» og produkter av høy kvalitet, i motsettning til å kaste seg på alle trendene som flyr forbi, synser Risvik om grunnen til at han er blitt såpass populær.
Den stilige nordmannen er utrolig selektiv med hva han legger ut og hvem han samarbeider med. Han har et godt forhold til leserne sine, og er opptatt av at de skal føle at det faktisk er en person bak skjermen i en tid der alt foregår på nett.
– Jeg har møtt så mange hyggelige mennesker via sosiale medier og føler selv jeg er flink til å svare alle som legger igjen kommentarer. Det er viktig, forteller han.
Zalando forteller at Barannik, Storløs og Risvik nå er blitt bedømt opp mot de tre andre landenes stilfavoritter, og at vinnerene allerede er bestemt.
– Både juryen og folket har avgitt sine stemmer. Vi har kikket på kriterier som personlig stil, innhold og det visuelle uttrykket på deres plattform, forteller Maria Baré Johansen, PR & Communications manager for Zalando i Norden.
Les også: Dette er vinneren av BIK BOK Runway Award