bilde fra new york fashion week. foto getty images

New York Fashion Week kutter i programmet

Slik påvirker det moteuken og designerne.

Moteuken i New York har gått fra å være en av de største og viktigste av de internasjonale moteukene til å bli stadig mindre relevant. Flere designere har de siste årene forsvunnet fra programmet, og både Alexander Wang, Victoria Beckham og Calvin Klein er blant merkene som har valgt å ikke vise i den amerikanske motemetropolen.

I februar i år annonserte CFDA at de nå vil fokusere på å bringe tilbake designerne og med det forsøke å gjenreise den amerikanske moteuken til fordums prakt.

I mars kom nyheten om at Tom Ford tar over rollen som styreleder for CFDA etter Diane von Furstenberg. Nå har han tatt sin første store avgjørelse i sjefsstolen hos den amerikanske moteorganisasjonen, nemlig å korte ned New York Fashion Week for med det å forhåpentlig tiltrekke seg ytterligere presse og internasjonale innkjøpere.

Avgjørelsen trer i kraft allerede førstkommende moteuke, som i New York går av stabelen i september. Her vil alle SS20-visningene og presentasjonene gå over fem dager og kvelder, fremfor det som tidligere har vært syv eller åtte døgn. Det skriver CFDA i en pressemelding.

«Folk som kommer fra Europa og Asia, uavhengig om de er redaktører eller innkjøpere, vil nok applaudere denne avgjørelsen», sier Victor Luis, administrerende direktør ved Tapestry, som har merker som Coach og Kate Spade under sin paraply, til Business of Fashion.

En kortere moteuke vil dog bety at programmet blir strammere og at færre designere får vise. Det vil være en fordel for de etablerte motehusene, men gjøre det vanskeligere for mindre kjente designere. Business of Fashion skriver at det også vil være større konkurranse rundt booking av modeller og avtaler med viktige kunder og innkjøpere.

Den New York-baserte designeren Maria Cornejo, forteller til bransjenettstedet at hun er skeptisk til den nye ordningen.

«Det ene problemet vi har med å være et New York-basert merke er at vi har flere større merker som holder visning på den samme dagen. Det er alltid en konflikt. Om enda flere show blir lagt til samme dag vil det bli vanskelig å booke de riktige modellene. Du må også kjempe om de samme innkjøperne, for de går ikke på visninger hvor de ikke kan avtale møter til samme tid. Jeg lurer på hvem som til slutt kommer til å lide for dette».

Hovedbilde: Getty Images

Les også: Sesongens moteuker hadde mer mangfold enn noensinne