Samsung x Supreme

Nei, Supreme skal ikke gjøre samarbeid med Samsung

Eller?

Tidligere denne uka annonserte Samsung i Kina at et nytt samarbeid er på trappene – denne gangen, til manges store overraskelse, med streetwear-merket Supreme.

Det er bare det at det ikke er Supreme. Eller, det er ikke det Supreme de aller fleste kanskje kjenner; Skatemerket grunnlagt av James Jebbia som siden har vokst til å bli et av verdens fremste motemerker og som skal ha mye av æren for å ha introdusert high fashion til streetwear blant annet takket være samarbeidskolleksjonen med Louis Vuitton.

Det var under et lanseringsevent for Galaxy A8 tidligere denne uka at Samsung avslørte samarbeidet med Supreme.

Det hele ble streamet via Samsung Mobiles offisielle konto på det kinesiske sosiale mediet Weibo. I live streamen dukker både Samsung og Supremes logoer opp på skjermen i bakgrunnen, mens en representant fra Samsung prater om at Supreme nå skal øke sin synlighet i Kina. Sammen med ham på scenen er to menn som begge skal være toppsjefer i Supreme. De forteller om planene for en gigantisk flaggskipbutikk i Shanghai og en motevisning neste år på byens Mercedes-Benz-arena 

Fra Supremes Louis Vuitton-samarbeid. 

Brukere på Weibo var raskt ute med å påpeke at dette ikke var representanter for Supreme og at Supreme heller tvilsomt hadde planer om et samarbeid med Samsung.

Supreme kom selv også med en uttalelse etter at internasjonale nettsider som Hypebeast hadde plukket opp nyheten om at nei, de jobbet ikke med Samsung og nei, det var ikke planer om verken en flaggskipbutikk i Bejing eller en motevisning.

«Disse påstandene er falske og fremholdt av en falsk organisasjon», sa Supreme til Hypebeast

Nå har også Samsung Kina kommet med en offisiell uttalelse via Weibo. I uttalelsen heter det at selskapet nå «revaluerer» samarbeidet med Supreme som ble annonsert for få dager siden. 

Samsung Kinas digitale markedssjef Leo Lau skal på sin Weibo-konto ha skrevet følgende kort tid etter lanseringen gikk live: «Merket vi samarbeider med er Supreme Italia, ikke Supreme US. Supreme US har ikke autorisasjon til å selge eller markedsføre seg i Kina, men det har det italienske merket». Denne posten skal nå være slettet fra Laus konto. 

Om Samsung egentlig visste at de ikke samarbeidet med det ekte Supreme eller om mennene på scenen under lanseringen faktisk var toppsjefer i Supreme Italia vites ikke. Det skriver nettstedet Quartzy. Det er heller ikke klart hvem som eier rettighetene til Supreme-navnet og -logoen i Kina. Det er nemlig mulig at Supreme selv ikke har rettighetene til sin merkevare i Kina. Dermed kan det være fullt lovlig for Samsung og Supreme Italia å samarbeide i Kina med til forveksling lik det samme navnet og logoen som Supreme US bruker. 

Det er ikke første gang det går falske rykter om Supreme-samarbeid i Kina. Tidligere i år hadde et kinesisk streetwear-selskap leid inn en skuespiller for å spille Supremes toppsjef for å promotere falske produkter. 

Hovedbilde: Skjermdump fra Samsung-lanseringen på Weibo

Les også: Off-White saksøker barneklesmerke for plagiat