Koronaåpner designeroutlet.
Koronakrisen har tvunget flere aktører til å tenke nytt. Høyer har blant annet satset på FaceTime-shopping, i tillegg til booking av time for privat shopping i butikk. Tidligere i vår fortalte Høyer-sjef Ørnulf Høyer til Melk & Honning at dette bare er noen av flere digitale tiltak.
Nå lanserer den norske motekjeden outlet for designervarer på nett.
Det skjer allerede førstkommende søndag, bekrefter Ørnulf Høyer overfor Melk.
– Dette kommer til å bli en vinn-vinn situasjon for alle parter. Både for kunden, nettbutikken og leverandørene. Vi kommer til å kontinuerlig fylle på med flotte merkeklær som fortjener å bli brukt i stedet for å henge på et lager, sier han.
– I disse tider har vi nemlig stor tilgang på varer. Så vi vil rett og slett ha litt kapasitetsproblemer med å få lagt ut alt. Vi regner med at dette vil vedvare til langt utpå høsten. Men da blir det jo desto mer spennende for forbrukeren, ettersom vareutvalget vil fornye seg suksessivt.
I starten vil outleten være tilknyttet den vanlige nettbutikken.
– Vi mistenker imidlertid at omsetningen på vår outlet-flik hurtig vil bli like stor, og kanskje til og med større enn salget av våre sesongvarer. Derfor er det allerede bestemt at vi skal lage en helt egen Høyer Outlet-nettside neste år.
– Vi gleder oss enormt til denne lanseringen, og vi har troen på at dette blir en av de viktigste motenettsidene i Norge etter hvert. Det er jo faktisk også en fordel å være en norsk virksomhet som tar opp konkurransen med større utenlandske aktører, ettersom det er i tiden å tenke på nasjonale virksomheter når man handler.

Les også: Norske nettbutikker: Her kan du shoppe norsk på nett
Det er ingen hemmelighet at koronakrisen har ført til at mange butikker og kjeder har lagrene stappfulle, og må ty til kreative måter for å bli kvitt varene på.
– Lanserer dere dette nå på grunn av koronakrisen, og fordi mange har mye til overs på lager?
– Vi har planlagt denne nettsiden i mange år. Men koronaepidemien har ført til at vi lanserer noen måneder tidligere enn opprinnelig planlagt. Og det er ganske riktig fordi det også vil bli mye mer varer tilgjengelig.
Vil ekspandere
Høyer-sjefen forteller til Melk & Honning at «det er snakk om å tenke stort og å være tidlig ute».
– Faktisk har vi for lengst sikret oss domenenavnet «Designersoutlet» i ni europeiske land, i tillegg til USA.
Han forteller at de også kommer til å lansere en egen lukket klubb for VIP-kunder, der man må ha passord for tilgang.
– Her kan man finne spesielt attraktive varer, sier han og presiserer at det vil fortsatt ta litt tid før de åpner VIP-siden.
Les også: Disse forholdsreglene tar Oslos varehus i koronakrisen