Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Chanel øker prisen på veskene sine - igjen
Foto: Jeremy Moeller/Getty Images

Nå øker Chanel prisene på veskene – igjen

Enkelte av modellene øker med 15 prosent.

Med sitt klassiske design og lås med dobbel-C på er Chanel sine vesker blitt et must-have for fashionistaer verden over. Mens nye it-vesker kommer på banen, enten det er Bottega Veneta sin Cassette eller Jacquemus sin bittelille Le Chiquito, holder varianter som Chanel 2.55 og Boy stand.

Men man må fylle opp en sparegris eller to for å ha råd til disse. Allerede i 2018 kunne Melk & Honning melde at Chanel øker prisen på veskene med 6 prosent. Dette selvfølgelig i et forsøk på å jekke opp eksklusiviteten ytterligere.

Siden den gang har de fortsatt å sette opp prisen – og det mye. I mai 2020 valgte de å gjennomføre en prisstigning på mellom 7 og 17 prosent på enkelte av veskene. Ifølge The Fashion Law var grunnen til dette en økning i pris på materialer og en ugunstig kurs mellom Euro og enkelte lokale valutaer. Deretter fulgte de opp med en 5 prosent øking i pris i oktober i fjor. Da handlet det mer om å ta igjen noe av det de hadde tapt under COVID-19.

Les også: Droppet showet til fordel for intim visning

Nå blir Chanel sine vesker enda dyrere.

Motehuset sin økonomisjef uttaler ifølge The Fashion Law at dette skjer i forbindelse med den gjennomgangen av prisene de gjør hvert halvår.

Enkelte modeller slik som Classic i medium og Jumbo Flap vil øke med utrolige 15 prosent.

Det vil bety at disse nå vil koste henholdsvis 67 000 kroner og 73 000 kroner.

En Chanel Classic i maxi-versjon vil også øke like mye og nå koste like i underkant av 80 000 kroner.

Her kan man se utviklingen i pris for ett av merkets vesker fra 1990 og frem til i dag:

Nå øker Chanel prisene på veskene - igjen
Foto: Via The Fashion Law

Til tross for at enkelte fans av merket rister på hodet av det nye prisnivået, er de aller fleste positive. Mange med nok penger på bok ser ut til å like at prisene umuliggjør at mannen og kvinnen i gata kan skaffe seg disse veskene.

Da Melk & Honning tok for seg prisstigning i 2018, uttalte Arne Nygaard, professor på Institutt for markedsføring, økonomi og innovasjon ved Høyskolen Kristiania, at det handler om å vinne respekt.

– Du kjøper ikke et produkt for en bruks- eller kvalitetsverdi direkte, men for å vinne respekt og signalisere makt og status. Hvis prisene blir lavere, så forsvinner denne statuseffekten, sa han da.

Merket åpner forøvrig sin første butikk i Norge i Oslo i løpet av 2021.

Les også: Norsk modell: – Det var fantastisk stas å gå visninger mens Karl Lagerfeld fremdeles var sjef der

Siste saker

Mest lest nå
Les mer