Ekspertenes spådom gikk i oppfyllelse.
Det var nok mange som nesten satte lørdagsgodisen i vrangstrupen da Måneskin entret scenen under årets Eurovision tidligere i år.
Det italienske rockebandet var ikledd metallisk skinn, 70-talls skjerf, platåsko og lederhosen med heftige referanser til glamrock. Alt signert det italienske motehuset Etro. Bandet var uten tvil et forfriskende innslag på tv-en, blant alle lårkorte kjoler og paljetter.
– Tipper vokalist Damiano David allerede står på blokka til Alessandro Michele i Gucci, sa Ingeborg Heldal, sjefredaktør i KK og Eurovision-ekspert til Melk & Honning etter finalen i vår.
Det fikk hun helt rett i.

Nå er Måneskin blitt modeller for Gucci sin nyeste motekampanje.
Italienerne har «lånt bort sine glamrock-infuserte, heftig parfymerte feromoner til motehuset», som Dazed så fint formulerer det. Med «BDSM skinnseter, glitrende slengbukser og eyeliner som når Donatella-høyder».
Det er i forbindelse med Guccis kampanje for kolleksjonen Aria at rockebandet er blitt hyret inn.

Alle fire bandmedlemmene i Måneskin er selvsagt kledd i det italienske motehuset fra topp til tå med både fuskepels og gjennomsiktige stoffer – og er blitt sminket med merkets egen skjønnhetslinje Gucci Beauty med heftig mye øyenskygger og eyeliner.
Det helt i tråd med bandets kjønnsflytende image.

De tre guttene i bandet er ikke redde for å prøve ut tradisjonelle dameplagg som skjørt, bluser med pusse bows og høye støvletter, og matcher den eneste jenta i bandet, bassist Victoria, perfekt.
Måneskin ble valgt ut til å være med i kampanjen av Gucci-sjefen Alessandro Michele selv.
Mens sjefsdesigneren har stått for den kreative regien, står fotografduoen Mert Alas og Marcus Piggott for de erotisk ladede bildene. Kampanjen er full av den klassiske Gucci-estetikken med elementer som dramatisk lys- og skyggebruk og random fugler – nesten som stillbilder fra en film.

Rockebandet følger med dette i fotsporene til andre stjerner som Harry Styles og Jared Leto, som begge har vært med i motehusets kampanjer tidligere.
Gucci Aria ble vist i vinter under Milano Fashion Week. Kolleksjonen som feirer motehusets 100 årsjubileum, er inspirert av både Balenciaga og tidligere Gucci-designer Tom Ford, ifølge italienske Vanity Fair.
Det skal ha vært viktig for Alessandro Michele å hylle motehusets årelange arv – derav skinnelementene og referansene til hestesporten.